Alarmering Reddingbrigade door KWC

Auteur Topic: Alarmering Reddingbrigade door KWC  (gelezen 8359 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Gepost op: 16 juni 2010, 23:32:50
Bij deze het nieuwe topic omtrent dit onderwerp, voorgekomen uit deze --> Incident Bloemendaal

Dit jaar (2010) wordt er in de regio Noordholland-Noord begonnen met een pilot waarbij het kustwachtcentrum in Den Helder, de Reddingsbrigades direct alarmeert bij incidenten die binnen het takenpakket van de rb's vallen. Nou ben ik benieuwd hoe dit in de praktijk in zijn werk gaat kwa verbindingen, procedures en dergelijke. Misschien dat een iemand hierover het e.e.a. uiteen wil zetten?

Het lijkt mij een uiterst postieve ontwikkeling om het water in den landen nóg een stukje veiliger te maken :)

De eerste testen zijn al geweest en volgens de huismonitor worden de volgende codes gebruikt:

   1735816 Kustwachtcentrum (Reddingsbrigade Sint Maartenszee)
   1735821 Kustwachtcentrum (Reddingsbrigade Texel - De Koog)
   1735826 Kustwachtcentrum (Reddingsbrigade Schoorl)
   1735841 Kustwachtcentrum (Reddingsbrigade Petten)
   1735801 Kustwachtcentrum (Reddingsbrigade Bergen)
   1735806 Kustwachtcentrum (Reddingsbrigade Castricum)
   1735811 Kustwachtcentrum (Reddingsbrigade Callantsoog)
   1735831 Kustwachtcentrum (Reddingsbrigade Egmond aan Zee)
   1735836 Kustwachtcentrum (Reddingsbrigade Den Helder)

En nog een bijbehorend mediabericht;

Proef Reddingsbrigade moet meer slachtoffers op zee redden
woensdag 26 mei 2010 08:28


Den Haag - Binnenkort zal Reddingsbrigade Nederland haar activiteiten uitbreiden in het kustgebied van de regio Noord-Holland Noord.

Bij een calamiteit op zee zal het Kustwachtcentrum vanaf juni niet alleen de KNRM alarmeren, maar ook de reddingsbrigades langs de kust. Het doel van de drie betrokken organisaties is om de efficiency van de hulpverlening met elkaar te verbeteren. Het gaat om een proef van drie maanden, aldus woordvoerder Van Mourik van Reddingsbrigade Nederland in en interview met Blik op Nieuws.

Nu is het nog zo geregeld dat bij een spoedmelding (prio 1) van het Kustwachtcentrum alleen de KNRM uitrukt. In een aantal gevallen zijn deze spoedmeldingen ook binnen handbereik van de reddingsbrigades als die hun boten al op het strand hebben klaarliggen, of al in het water aanwezig zijn. Deze boten met redders kunnen in dit soort gevallen vaak sneller ter plaatse zijn dan een boot van de KNRM die vanaf een ligplaats of loods moet opkomen. Dat kan voor slachtoffers belangrijke tijdwinst opleveren. In alle spoedgevallen zullen voorlopig beide organisaties worden gealarmeerd. In de praktijk werken de reddingsorganisaties lokaal al vaak samen.

Eind dit jaar zullen de resultaten worden geëvalueerd. Als daaruit blijkt dat de Reddingsbrigade een goede aanvulling is, zal het takenpakket van de Reddingsbrigades in het Kustwachtgebied mogelijk landelijk worden uitgebreid.

Bron: Blikopnieuws.nl




Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2010, 10:45:50
Ook een waardevolle stap in KNRM - redbrig samenwerking. Het bekende "eilandjes-denken" verminderd naar mijn verwachting al wanneer je weet dat je samen gealarmeerd word. Uit het stukje lijk ik op te kunnen maken dat de gezamelijke alarmering voornamelijk bedoelt is voor tijden waarop de strandbrigades op het strand aanwezig zijn. Ik neem aan dat ze eigenlijk de gehele tijd meegepiept gaan worden? Aangezien veel brigades alarmploegen hebben...
(niet dat ik denk dat iemand dit al weet eigenlijk)


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2010, 12:19:02
Ik vind het alleen erg vreemd dat de RB's zich na alarmering telefonisch moeten inmelden bij het KWC . Ik snap deze keuze niet, de KNRM meldt zich na alarmering toch ook gelijk in op RMG-05?

Joris
(RB St. Maartenszee)
343, never forget.


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2010, 12:46:12
Ik vind het alleen erg vreemd dat de RB's zich na alarmering telefonisch moeten inmelden bij het KWC . Ik snap deze keuze niet, de KNRM meldt zich na alarmering toch ook gelijk in op RMG-05?

Is dat zo? Wij melden ons niet in op C2000 bij het KWC hoor, alleen op de VHF. Misschien is dat aan het strand anders, maar dat het KWC re RB's gaat alarmeren betekend niet dat zijn ook de boeten van de RB live gaan coordineren. Kan me voostellen dat het KWC dat niet doet en contact onderhoud met de KNRM boot en de AC over de actie.,


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2010, 12:49:24
Hmm, ik had uit voorgaande jaren het idee dat het KWC ook op RMG-05 zat - dan had ik dus het inmelden van de KNRM bij de AC voor ogen, my bad. ;) Aangezien de RB's (nog) geen gebruik maken van marifoons dus voorlopig telefonisch, in de map die over de KWC-alarmering gaat zag ik dat ze er wel mee bezig zijn (i.s.m. Agentschap Telecom).

Groet,
Joris
343, never forget.


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2010, 12:52:23
Nee je had het niet helemaal mis, KWC kan ook op C2000 komen (ik weet niet of dat primair RMG-05 is) en daarmee wil men wel meer gaan doen, maar het is op dit moment geen gangbare procedure, dus daar kunnen RBs nog niet op aansluiten..


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2010, 13:07:17
Nee je had het niet helemaal mis, KWC kan ook op C2000 komen (ik weet niet of dat primair RMG-05 is) en daarmee wil men wel meer gaan doen, maar het is op dit moment geen gangbare procedure, dus daar kunnen RBs nog niet op aansluiten..
Daar wil ik wel even aan toevoegen dat in Den Haag de communicatie KWC/KNRM/HVRB wel via C2000 verloopt. KNRM wordt altijd door P2000 gealarmeerd, de HVRB (de centraalpost althans) monitort deze en zoekt direct contact met het KWC. Indien hulp benodigd is zal ook de HVRB in actie komen.


rick-lifeguard

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2010, 13:18:48
Ik zit zelf bij bergen.
Er loopt nu in NHN een pilot voor het inmelden bij het KWC.
Daarom moeten we nu elke keer in en uit melden bij het KWC als we een complete bootbemanning hebben naast de auto bemanning.
Dit gaat voorlopig via de telefoon.
Als we worden gealemeert via p2000 moeten we naar het KWC bellen en horen hoe of wat.
Op het water verloopt de communicatie dan via de telefoon via de post.
Als de KNRM komt gaat de communicatie via hun.
Als aan het einde van het seisoen blijkt dat we als reddingsbrigade toegevoegde waarde heeft dan wordt het uitgebrijdt.
In dat geval krijgen de boten ook marifoon enzo.
Nu afwachten of het wat wordt aan het einde van het seisoen.

en dat proefalarm was om te kijken of de capcodes goed zijn geinstaleert.
na dat proefalarm moesten we een 06 nummer bellen van iemand van het KWC om te bevestigen dat we het proefalarm hebben gekregen


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2010, 15:16:29
Daar wil ik wel even aan toevoegen dat in Den Haag de communicatie KWC/KNRM/HVRB wel via C2000 verloopt. KNRM wordt altijd door P2000 gealarmeerd, de HVRB (de centraalpost althans) monitort deze en zoekt direct contact met het KWC. Indien hulp benodigd is zal ook de HVRB in actie komen.

Als de KNRM door de GMK wordt gealarmeerd melden zij zich altijd in via de RMG... de GMK zit immers niet op de VHF. En het bovenstaande gebeurt inderdaad langs de hele kust in Haaglanden, hetzelfde geld voor de strandpolitie etc. Buitendat loopt ook het grootste deel van de RB communicatie over C2000, via aparte werkkanalen.

Ik vindt alleen de verbindingen over de telefoon nog wat vaag, zou dat niet beter zijn als dat via c2000 (RMG-05) kan... Daar staan de reddingsbrigades immers op luisteren en kan de GMK ook meteen meeluisteren (voorkomt weer misverstanden).

En de communicatie die via de KNRM zou lopen, hoe werkt dat dan? Via het RN netwerk, c2000 of d.m.v. een vaste marifoon op de post?


Frank Tamis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2010, 18:20:59
Het KWC heeft wel C2000 en (veel) brigades marifoon maar voor beide geldt dat dit geen primaire (of zelfs legale) communicatie middelen zijn. Daarom is voor deze pilot gekozen voor de telefoon. Als de KNRM bij een actie betrokken is (dit is niet altijd het geval zoals wordt gesuggereerd) gaat het contact met het KWC via de KNRM. Hoe de brigades met de KNRM praten hangt af van lokale afspraken, in NHN zal dit veelal over de RN kanalen gaan.