Alarmering Reddingbrigade door KWC

Auteur Topic: Alarmering Reddingbrigade door KWC  (gelezen 8541 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 17 juni 2010, 19:16:47
Ik vind het alleen erg vreemd dat de RB's zich na alarmering telefonisch moeten inmelden bij het KWC . Ik snap deze keuze niet, de KNRM meldt zich na alarmering toch ook gelijk in op RMG-05?

Joris
(RB St. Maartenszee)

Joris,

het KWC is net als de reddingsbrigades een eindgebruiker van C2000. Het KWC heeft niet dezelfde faciliteiten als een MKA of MKB. Deze meldkamers zijn netwerkcontrollers. Hierdoor zou een KWC centralist direct na alarmering de juiste gespreksgroep moeten uitluisteren. Voor zover ik weet heeft het KWC maar 3 of 4 C2000 mobilofoons tot z'n beschikking. Dat is dus weinig als er in meerdere veiligheidsregio's iets aan de hand is, waarbij dus ook op VHF al uitgeluisterd moet worden op verschillende werkkanalen.

Vergeet niet dat die gespreksgroep S**-RMG-05 "eigendom" is van de veiligheidsregio. En dus kan de gealarmeerde reddingsbrigade geen spraakaanvraag doen op S**-RMG-05, omdat die terecht komt bij de MKA of MKB.

Oplossing zou kunnen liggen in het door het KWC alarmeren van de desbetreffende reddingsbrigade en vervolgens de meldkamers van de desbetreffende Veiligheidsregio in te lichten. Vervolgens handelt de meldkamer van de Veiligheidsregio het incident af. Dilemma daarin ligt weer in de verantwoordelijkheid. Wie is waarvoor verantwoordelijk?

Duidelijk is wel dat dit een verbetering kan zijn in de samenwerking tijdens incidenten tussen reddingsbrigade en KWC. Want niets is zo vervelend om via via te horen dat er een drenkeling vlak bij een reddingspost ligt, terwijl jij van niets weet.

RR (het één sluit, de ander niet uit)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2010, 22:22:06
Zou er een (technische) mogelijkheid bestaan om de statussen van de reddingsbrigades door te zetten naar het KWC, zodat ze daar op een plotbord o.i.d. kunnen zien hoe het met de beschikbaarheid staat?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2010, 08:10:18
Laten we eerst zo de proef uitvoeren voordat er moeilijke oplossingen gezocht moeten worden. Niet idiaal maar wel snel uitvoerbaar.

9910001
9910001


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #13 Gepost op: 18 juni 2010, 12:47:38
Laten we eerst zo de proef uitvoeren voordat er moeilijke oplossingen gezocht moeten worden. Niet idiaal maar wel snel uitvoerbaar.
9910001
Mee eens. En aan het einde van de proef nog even inventariseren hoe andere brigades het doen om vervolgens met een werkbaar plan voor heel Nederland te komen.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #14 Gepost op: 18 juni 2010, 20:04:04
Zou er een (technische) mogelijkheid bestaan om de statussen van de reddingsbrigades door te zetten naar het KWC, zodat ze daar op een plotbord o.i.d. kunnen zien hoe het met de beschikbaarheid staat?

Joost,

Tuurlijk is er van alles mogelijk. Denk daarbij dan aan locators die de inzetbaarheid of status van varende en rijdende eenheden weergeeft. Zie bijvoorbeeld http://spectator.mylaps.com/35425_NAM_REM_Race_2009. Een soort van CityGIS, maar dan voor de reddingsbrigades. Dan zou je ook de AIS van de KNRM eenheden kunnen gebruiken om die ook in dezelfde kaart weg te schrijven met dezelfde statussen.

Maar schiet je dan je doel niet ietwat voorbij? Deze toepassing kost niets en heeft mogelijk snel resultaat

RR (investering €0,00, 1 alarmering = 100% verbetering)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #15 Gepost op: 21 juni 2010, 19:14:20
Dank voor je uitleg RR!

@ Joost

Je voorstel zal voorlopig nog niet nodig zijn, dit jaar draait dit concept proef daarna wordt - zoals ik al zei - samen met het Agentschap Telecom gekeken of er een mogelijkheid bestaat dat de RB's zich via VHF16 inmelden bij het KWC - dat scheelt namelijk wel tijd, houdt de informatie kort en bondig en maakt multidisciplinaire samenwerking zonder omweg mogelijk. Nu is het

RB <> KWC [telefoon]
RB <> KNRM [REDNED]
RB <> KNRM [C2000 - TMO] (dit hoort niet, maar ik zie het wel gebeuren aangezien de KNRM onderling ook veel gebruikt maakt van RMG-05)
KNRM <> KWC [VHF16]
KNRM <> KNRM [VHF00]

Een beetje omslachtig allemaal nog dus, neemt niet weg dat het interessant is om te volgen.
343, never forget.


Reddend Krabje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #16 Gepost op: 22 juni 2010, 13:36:24
Nog een interessant puntje is het begrip c2000 op het strand.
Ik loop ook strandwacht en beschikken sinds 2006 over c2000.

Alle reddingsbrigades in zeeland zitten in 1 gespreksgroep met de meldkamer (***-strandb)
Gezien onze brigade alleen in de zomer is (lees mei-sept) is ervoor gekozen om ons alleen de basis te leren.
Begrippen als "schakelen" & "statussen" zijn bij ons "vreemd"

Wij geven 1 status (en die zit voorgeprogrammeerd onder 1 knopje) en dat is spraak aanvraag meldkamer. "het paarse knopje"
De rest wordt spraak geregeld.

Het alarmeren van de meldkamer gaat bij ons via 1-1-2 en vervolgens wordt de "actie" afgehandeld via c2000.
De meldkamer alarmeert ons wel middels c2000.
Het communiceren via c2000 is leuk maar vraagt wel weer om instructies naar gebruikers welke meestal maar beperkt middels c2000 werken.
In mijn surfen op het internet heb ik al gezien dat diverse brigades volledig c2000 zijn, maar hoe vreemd het ook klinkt er zijn ook nog brigades die het "analoog" houden.

Verder vraag ik het me af om nog een extra communicatielijn te hebben.
Met drukke dagen heb je nu vaak al dat je andere reddingsbrigades over je kanaal hoort dus altijd al opletten.
Daarnaast zit je ook met je telefoon en c2000 waarop je moet letten.
En natuurlijk de belangrijkste meldingen uit het publiek!
Is het dan wenselijk ook nog een 5de lijn uit te werpen naar de buitenwereld?

het is nu al zo kakofonie van communicatie.
Vindt de besta


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #17 Gepost op: 23 juni 2010, 21:02:41
Volgens mij zijn er nog géén brigades die volledig C-2000 zijn (DMO en TMO).
343, never forget.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 23 juni 2010, 23:45:30
Volgens mij zijn er nog géén brigades die volledig C-2000 zijn (DMO en TMO).
volgens mij wel, namelijk de meeste brigades in Haaglanden: den Haag, Monster, 's Gravenzande...en volgens mij is/gaat Wassenaar ook binnenkort...
[img]/img]


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #19 Gepost op: 24 juni 2010, 00:00:50
Volgens mij zijn er nog géén brigades die volledig C-2000 zijn (DMO en TMO).
volgens mij wel, namelijk de meeste brigades in Haaglanden: den Haag, Monster, 's Gravenzande...en volgens mij is/gaat Wassenaar ook binnenkort...
In Haaglanden (Den Haag, Westland, Zoetermeer, Wassenaar etc etc) is alles behalve de HVRB bijna-volledig op C2000. Alleen de HVRB zit volledig op C en P2000