Ik vind het alleen erg vreemd dat de RB's zich na alarmering telefonisch moeten inmelden bij het KWC . Ik snap deze keuze niet, de KNRM meldt zich na alarmering toch ook gelijk in op RMG-05?
Joris
(RB St. Maartenszee)
Joris,
het KWC is net als de reddingsbrigades een eindgebruiker van C2000. Het KWC heeft niet dezelfde faciliteiten als een MKA of MKB. Deze meldkamers zijn netwerkcontrollers. Hierdoor zou een KWC centralist direct na alarmering de juiste gespreksgroep moeten uitluisteren. Voor zover ik weet heeft het KWC maar 3 of 4 C2000 mobilofoons tot z'n beschikking. Dat is dus weinig als er in meerdere veiligheidsregio's iets aan de hand is, waarbij dus ook op VHF al uitgeluisterd moet worden op verschillende werkkanalen.
Vergeet niet dat die gespreksgroep S**-RMG-05 "eigendom" is van de veiligheidsregio. En dus kan de gealarmeerde reddingsbrigade geen spraakaanvraag doen op S**-RMG-05, omdat die terecht komt bij de MKA of MKB.
Oplossing zou kunnen liggen in het door het KWC alarmeren van de desbetreffende reddingsbrigade en vervolgens de meldkamers van de desbetreffende Veiligheidsregio in te lichten. Vervolgens handelt de meldkamer van de Veiligheidsregio het incident af. Dilemma daarin ligt weer in de verantwoordelijkheid. Wie is waarvoor verantwoordelijk?
Duidelijk is wel dat dit een verbetering kan zijn in de samenwerking tijdens incidenten tussen reddingsbrigade en KWC. Want niets is zo vervelend om via via te horen dat er een drenkeling vlak bij een reddingspost ligt, terwijl jij van niets weet.
RR
(het één sluit, de ander niet uit)