Camerabeelden A28 niet toegestaan als bewijs

Auteur Topic: Camerabeelden A28 niet toegestaan als bewijs  (gelezen 3380 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

• Gast
Gepost op: 16 juni 2010, 23:39:02
Onderstaand artikel vind ik interessant m.b.t. de hulpverlening. Het komt er eigenlijk op neer dat als je iemand filmt welke nog geen verdachte is, je deze film niet als bewijs mag gebruiken en direct vernietigd moet worden.

Als de hulpdiensten, zoals bijv de camera's op de (brandweer) voertuigen mensen filmen, moeten ze deze dan achteraf direct vernietigen? Als er calimiteiten gebeuren naar de hulpverleners toe, dan mogen dus de beelden niet worden gebruikt om eventuele daders op te sporen.  ??? De rechtsgang zit vreemd inelkaar vind ik. Wie kan hier meer over vertellen?

==========================================================================================================================================

Het gaat om onderstaande tekst op NU.nl:

Camerabeelden A28 niet toegestaan als bewijs
Uitgegeven: 16 juni 2010 19:06
Laatst gewijzigd: 16 juni 2010 19:06

LEEUWARDEN - Politie en justitie hadden tijdens een strafrechtelijk onderzoek geen gebruik mogen maken van de registratiecamera's boven de A28. Dat blijkt uit een uitspraak van het gerechtshof in Leeuwarden van woensdag.

© NU.nl/Robin Hogervorst Fotografie

Het hof heeft om die reden twee mannen vrijgesproken van 21 autodiefstallen in Noord- en Oost-Nederland. Het tweetal kon worden gepakt dankzij het omstreden kentekenregistratiesysteem (ANPR) op de A28 bij Zwolle.

Volgens het gerechtshof ontbreekt elke wettelijke basis voor het gebruik van het registratiesysteem bij een opsporingsonderzoek. Het hof is ook van oordeel dat het Openbaar Ministerie had kunnen weten dat camerabeelden in de zaak niet zouden worden toegestaan als bewijs.

''Uit Kamerstukken blijkt dat de minister vindt dat voor uitvoering van het plan onvoldoende wettelijke basis bestaat'', zo zegt het hof.

Spoor

De politie kwam het tweetal op het spoor, toen het opviel dat er vaak een auto van de mannen in de buurt reed van een gestolen auto. Die gegevens had de politie niet mogen bewaren, vindt het hof.

De mannen waren namelijk op dat moment niet verdacht en stonden dus niet in het systeem. ''Er is achteraf een vergelijking gemaakt'', zegt het hof. ''En gegevens die geen hit opleveren, dienen direct te worden vernietigd.''
Uitspraak

Het gerechtshof spreekt hiermee de uitspraak van de rechtbank in Zwolle vorig jaar tegen. De rechtbank vond het ANPR een goed middel tegen de voertuigcriminaliteit en veroordeelde de mannen tot een celstraf van drie jaar. Dat eiste het OM in hoger beroep opnieuw.

De mannen zouden met magneetjes autosleutels uit brievenbussen bij garages hebben gehengeld en op die manier de auto's hebben gestolen. De diefstallen vonden plaats van april 2008 tot en met januari 2009.

Voor een poging tot diefstal op dezelfde manier in Duitsland, kregen de mannen wel een straf: tien weken cel. Die hebben de mannen in voorarrest al uitgezeten.

© ANP

tatuta

• NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2010, 02:33:58
Gaat het hoer ok de camerabeelden of om dat er in die auto gereden is op bepaald tijdstip
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2010, 06:10:42
Ik vind het té gek voor woorden dat deze mannen vrijuit gaan. 1+1=2. Als er veel inbraken zijn en door dit systeem kan deze zaak zo opgelost worden, ook al staat dat systeem er niet om dit soort dingen te signaleren. Deze gasten zijn daar met een voertuig geweest, dat is vastgelegd op camera en er zijn veel autoinbraken. Dat lijkt mij genoeg reden om deze heren als verdachten te bestempelen, aanvullend onderzoek te kunnen starten en met alle mogelijke middelen "voor het hekje" te kunnen brengen.

Maar nee, dit is Nederland...

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2010, 08:07:24
Goede zaak! Geen verdachte = vernietigen camerabeelden O0

Mogen we nog een beetje privacy hebben hier in NL ::)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2010, 08:27:29
Als er genoeg ander bewijsmiddelen waren, waarom dan in de rechtbank als officier van justitie dit als bewijsmiddel opvoeren..

Want deze beelden leveren alleen een mogelijke aanwijzing op voor nadere onderzoek, van iemand die nog geen verdachte is..  
Dit is gewoon een casus van een luie officier van justitie die zijn zaakjes niet op orde heeft...    

Als je gebruik maakt van ongeoorloofde bewijsmiddelen, en je kan daar niet op andere manieren aankomen, en je hebt geen andere bewijs dat iemand gelegenheid en ook aanwezig is geweest bij al die autodiefstallen, dan heb je als officier van justitie lopen slapen, en ben je te vroeg gestopt met je opsporing en te snel naar de rechter gegaan..

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2010, 08:39:59
Als er genoeg ander bewijsmiddelen waren, waarom dan in de rechtbank als officier van justitie dit als bewijsmiddel opvoeren..
....
Wat is er op tegen als dit een eerste mooie aanzet is om deze inbraken op te lossen? Door met het ene bezig te zijn kun je toch gelijk het andere meepakken. Geluks treffer in dit geval, maar moeten deze gasten dan gelijk maar vrij uit gaan omdat ze er nog niet mee bezig waren?

Goede zaak! Geen verdachte = vernietigen camerabeelden O0
Mogen we nog een beetje privacy hebben hier in NL ::)
En als er nou ipv. autoinbraken een beroving met geweld, ontvoering of een moord gebeurd was in die wijk?

Gemiddeld sta je in NL in 60 computerbestanden. En als je een beetje mobiel bent sta je elke dag wel een keer ergens op beeld. Bij de supermarkt, bij de pinautomaat, in het centrum van de stad, op de rijksweg en ga zo maar door. En heb je daar enige hinder van? Ik niet in ieder geval, want ik heb niets te verbergen. Dat het nodig is is jammer, maar als het daardoor "leefbaarder" wordt vindt ik het best. Crimineel gedrag moet gestraft worden, mét of zonder camera.

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2010, 08:46:31
En heb je daar enige hinder van? Ik niet in ieder geval, want ik heb niets te verbergen.
Altijd weer dat non-argument... Dus ze mogen bij jou wel een chip inplanten, zodat je 24/7 gevolgd kan worden. Want je hebt toch niks te verbergen  O0
Ik heb ook niks te verbergen, wil ook dat alle criminaliteit opgelost wordt, maar weiger om naar een Big Brother-staat te gaan  :-\

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2010, 08:54:10
Dat "je" moet je natuurlijk ruimer zien. Maar ik lig er inderdaad niet wakker van als iedereen wat meer in de gaten gehouden wordt en daardoor de criminaliteit afneemt..  :)

peebee

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2010, 09:53:31
wat zijn de implicaties van andere camerabeelden???

Op het moment dat er iets gebeurt ben ik nog geen verdachte, pas als de politie een vermoeden heeft ben ik dat. Cameratoezicht zouden in de strikte letter van deze uitspraak dus ongeldig zijn.

Als ik een 80 KM trajectcontrole inrij, rij ik nog niet te hard. Dat wordt pas bepaald aan het einde, maar dan zou het eerste beeld verwijderd moeten zijn.

Wat betekent dit voor Automatic Numberplate Recognition (ANPR), deze is juist bedoeld om mensen op te sporen waarvan de opsporingsambtenaar geen weet heeft. Voor een aantal zaken kan je nog zeggen verdachte, maar er zijn ook zaken waar dat arbitrair is.

Kortom, in mijn optiek weer een rechter die niet mee gaat. Ja; Ik ben voor strenge privacywetgeving. Nee; dit soort systemen vind ik geen probleem.

(Ik heb meer moeite met de bonuskaarten etc van AH die in mijn optiek bij verkeerd gebruik echt problemen geven. Zo mijnheer, u declareert bloeddrukverlagende middelen, maar ondertussen koopt u wekelijk 1 zak naturel chips, 1 zak dubbelzoute drop en uit de gegevens van UPC blijkt dat u elke dag voetbalwedstrijden kijkt........Ik denk dat u premie omhoog gaat.)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2010, 11:02:09
Nu ben jij toevallig, omdat je in de omgeving woont, nu ook 8 keer langs die camera gereden, toevallig ook op de momenten dat er een iets is gebeurd..  
Dus ben jij ook verdachte.. mag jij alleen op dat bewijs dan gearresteerd worden, in voor arrest worden gezet, alleen op het enkele feit dat je 8 keer ben langs gereden ?