En al die verhalen over boobytraps, bommen, granaten en weet ik niet wat voor een verhalen je allemaal hoort rondom de ontmanteling van hennepkwekerijen moeten zeker serieus genomen worden. Echter in al die jaren dat ik bij de politie werk ben ik het nog niet tegen gekomen. Heel veel kan je van te voren al uitsluiten. Natuurlijk niet 100% maar wel voor een groot percentage.
(...)
En ja het is misschien belachelijk dat door kosten besparingen je tegenwoordig zelf heel veel werkzaamheden moet verrichten waar dit vroeger allemaal uitbesteed werd. Maar dat is een keuze waar wij weinig aan kunnen veranderen.
Inderdaad, tot die ene keer dat er wél 'boobytraps' zijn aangebracht.
Ter vergelijking: een inval met deurwaarder, woningscorporatie en politie gaat ook 1001 keer goed, tot de ene keer dat de bewoner de gaskraan open heeft gezet...
Ik denk ook niet dat je je tegen al dat soort risico's kunt beschermen, dat zou dusdanig veel veiligheidsmaatregelen opleveren dat het niet meer werkbaar is. Kennelijk is er dus bepaald (of gemakshalve aangenomen) dat het risico acceptabel is.
Alleen zijn ruimingen van hennepplantages vaak te 'plannen' en dienen ze zich niet acuut aan. Dat kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen, maar dat is wel mijn indruk aan de hand van mediaberichten, verhalen uit de praktijk, enz. Dan vind ik dat je zo'n risico niet moet willen nemen, als je daar prima een particulier bedrijf voor kunt inzetten die is toegerust om met die risico's om te gaan. Het is immers hun core-businees en zij kunnen daarom makkelijk veiligheidsmaatregelen treffen en implementeren (zoals persoonlijke beschermingsmiddelen) zonder dat het hen in hun werk belemmerd.
Al met al is het natuurlijk een kostenverhaal, alleen ben ik van mening dat je je medewerkers niet onnodig risico moet laten lopen als dat niet hoeft en de veiligheid van de medewerkers dus moet laten prevaleren boven het kostenplaatje (en dat is P.R. van Unit Arbo vast met mij eens
). Je zal altijd wel de kwekerijen houden waar je 'toevallig' op stuit, maar dat mag je dan vast wel 'part of the job noemen'.
Maar goed, ik ga niet over de centen helaas