GRIP 1 Kinderen onwel in Sportcentrum Helsdingen - Vianen 17-06-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Kinderen onwel in Sportcentrum Helsdingen - Vianen 17-06-2010  (gelezen 3466 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #10 Gepost op: 17 juni 2010, 16:31:06
Is het trouwens eens een keer geen brand in deze sporthal. Volgens mij is hier de laatste jaren al twee keer een (zeer) grote brand geweest...Maar goed, je mag het met recht een 'ongeluksobject' noemen ;D

Ik weet niet of in beide gevallen de brandoorzaak is opgespoord, maar meestal gaan zulke panden in brand door brandstichting door onvoorzichtige of ontspoorde jongeren. Daarmee is het m.i. geen ongeluksobject maar een misbruikt object.
Daarnaast is het bij onwelwording van kinderen vaak zo, dat één van hen zich niet goed voelt, een tweede ook wat denkt te voelen, en voor je het weet voelt een hele groep zich ziek en krijgt ook daadwerkelijk verschijnselen.  Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_Psychogenic_Illness
Dit is de afgelopen jaren meermalen gebeurd. Niet alleen bij kinderen, maar helaas ook bij volwassenen, bij wie ik toch meer gezond verstand had verwacht.
Zo werd bij ons een keer een hele klas onwel in een zwembad. Dan denk je in eerste instantie aan bv een chloorlek, maar het bleek voedselvergiftiging bij een groepslid te zijn - en de rest werd vervolgens ziek tussen de oren. Kantoorpand Amersfoort, dierenwinkel in het noorden, zomerkamp in Brabant, eindtoneelstuk van een lagere schoolklas - zomaar een paar vergelijkbare gevallen. Eén van de oorzaken dat steeds meer kinderen onwel worden, is de grootschalige inzet van hulpdiensten (als er zoveel mensen komen, moet het toch wel serieus zijn - voel ik ook niet wat?). De medische tak breekt zich momenteel de hersenen hoe dit patroon kan worden doorbroken.
Mijn voorlopige inschatting is dat ook bij deze inzet de bron waarschijnlijk onvindbaar is omdat hij inwendig zit en niet in het gebouw hangt.........
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2010, 18:41:16
Eerste keer was sprake van brandstichting (begon met een container die onder het dak stond van het fitnesscentrum en één van de sporthallen). Ik was daar getuige van (woonde er pal tegenover); het begon met een beetje rook uit een container maar uiteindelijk brandde het fitnesscentrum, een sporthal en een deel van het zwembad (restaurantgedeelte) af.

De een na laatste keer dat er brand was, was met Oud & Nieuw2008-2009, mogelijk als gevolg van vuurwerk dat op het dak terecht was gekomen.

De afgelopen jaren heeft het afgebrande fitnesscentrum er als bouwval bij gestaan en is de afgebrande sporthal is vervangen door een tijdelijke spantenhal. Het was de bedoeling dat de hele boel zou worden afgebroken en er een nieuw multifunctioneel centrum boven de 'grindput' (zwemplas) werd gebouwd. Dit plan is recentelijk echter afgeblazen. Dus vooralsnog moet men het nog doen met de 'overblijfselen'...


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #12 Gepost op: 17 juni 2010, 20:11:50
Ik weet niet of in beide gevallen de brandoorzaak is opgespoord, maar meestal gaan zulke panden in brand door brandstichting door onvoorzichtige of ontspoorde jongeren. Daarmee is het m.i. geen ongeluksobject maar een misbruikt object.
Daarnaast is het bij onwelwording van kinderen vaak zo, dat één van hen zich niet goed voelt, een tweede ook wat denkt te voelen, en voor je het weet voelt een hele groep zich ziek en krijgt ook daadwerkelijk verschijnselen.  Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_Psychogenic_Illness
Dit is de afgelopen jaren meermalen gebeurd. Niet alleen bij kinderen, maar helaas ook bij volwassenen, bij wie ik toch meer gezond verstand had verwacht.
Zo werd bij ons een keer een hele klas onwel in een zwembad. Dan denk je in eerste instantie aan bv een chloorlek, maar het bleek voedselvergiftiging bij een groepslid te zijn - en de rest werd vervolgens ziek tussen de oren. Kantoorpand Amersfoort, dierenwinkel in het noorden, zomerkamp in Brabant, eindtoneelstuk van een lagere schoolklas - zomaar een paar vergelijkbare gevallen. Eén van de oorzaken dat steeds meer kinderen onwel worden, is de grootschalige inzet van hulpdiensten (als er zoveel mensen komen, moet het toch wel serieus zijn - voel ik ook niet wat?). De medische tak breekt zich momenteel de hersenen hoe dit patroon kan worden doorbroken.
Mijn voorlopige inschatting is dat ook bij deze inzet de bron waarschijnlijk onvindbaar is omdat hij inwendig zit en niet in het gebouw hangt.........

Herkenbaar fenomeen inderdaad. Naar aanleiding van diverse incidenten, o.a. op een school in Vlaardingen, heeft de GHOR Rotterdam-Rijnmond een rapport opgesteld "Oorzaak Onbekend". Daarin wordt dit fenomeen nader belicht. Een oplossing is overigens vooralsnog niet voorhanden, omdat je bij dergelijke incidenten simpelweg niet zeker weet of er sprake is van massahysterie of inderdaad een lekkage van een stof.
greetz,  Enrique


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 18 juni 2010, 17:58:50
Kinderen van Helsdingen 's avonds alweer thuis

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/243676
vrijdag 18 juni 2010 13:35 uur
 
VIANEN - De acht kinderen, die donderdag onwel werden tijdens een gymles in Vianen, hebben de nacht thuis doorgebracht. Ze hoefden niet meer in het ziekenhuis te blijven.

In totaal werden 11 kinderen niet goed door een bezoek aan sporthal Helsdingen. Ze waren misselijk, hadden hoofdpijn en last van hyperventilatie. Acht kinderen waren zo beroerd dat ze naar het UMC Utrecht werden gebracht.

De oorzaak van het incident is nog onbekend. Zowel metingen van de brandweer in de sporthal in Vianen als onderzoek bij de kinderen wezen niets uit.
 
 

rtvutrecht — 18 juni 2010
Samen sterk in de hulpverlening!