oefening o&v

Auteur Topic: oefening o&v  (gelezen 4167 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2005, 15:35:03
Misschien een tip of deden jullie het al?
Voor een oefening O&V kun je heel goed een toneel vereniging als slachtoffer uitnodigen.
Deze mensen kunnen zich namelijk heel goed in hun rol verplaatsen.
Lotusslachtoffers zijn leuk voor wonden e.d. maar dat heb je bij een opvang en verzorgings oefening niet echt nodig.

Als je denkt dat Lotus-zijn ophoudt bij het grimeren van een leuk wondje, dan moeten wij denk ik maar eens in discussie.
Lotussen worden overal voor ingezet, ook voor de spelletjes zonder verwondingen. Denk je dat een shock ophoudt bij het grimeren ervan alleen? Ik kan jou zonder me te grimeren meer zweet bezorgen dan een echt shockslachtoffer alleen door mijn spelletje.
By the way, wij trainen ook in het uitbeelden van ziektebeelden voor trainingen van artsen en dit hoeft niet altijd iets zichtbaars te zijn.
Sorry dat ik er bovenop spring, maar je ging me hier iets te kort door de bocht. ;)

Rolf

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2005, 23:15:55
Probleem is meestal dat je een heel blik volk nodig hebt en tja ook bij de LOTUS kring zitten mensen af en toe nog eens voor de baas moeten werken.
En de gemeente op Zaterdag..........euh ja egt niet he! >:(
En als je nou een grote O&V wil houden zijn mensen van de plaatselijk toneel vereniging een welkome aanvulling op de mensen van de LOTUS, want een LOTUS is ook maar een mens en die kan ook nog andere verplichtingen hebben.

Kaderinstructeur

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 11 maart 2005, 14:15:15
Als je denkt dat Lotus-zijn ophoudt bij het grimeren van een leuk wondje, dan moeten wij denk ik maar eens in discussie.
Lotussen worden overal voor ingezet, ook voor de spelletjes zonder verwondingen. Denk je dat een shock ophoudt bij het grimeren ervan alleen? Ik kan jou zonder me te grimeren meer zweet bezorgen dan een echt shockslachtoffer alleen door mijn spelletje.
By the way, wij trainen ook in het uitbeelden van ziektebeelden voor trainingen van artsen en dit hoeft niet altijd iets zichtbaars te zijn.
Sorry dat ik er bovenop spring, maar je ging me hier iets te kort door de bocht. ;)
Hoi Jorrin.

Het was geenzins mijn bedoeling om lotussen uit te schakelen voor oefeningen, integendeel zelfs.
Maar het wil wel eens gebeuren dat je een grotere oefening wilt opzetten met meerdere slachtoffers. Als je niet genoeg lotussen hiervoor kunt vinden is het ideaal om een toneelvereniging hiervoor uit te nodigen. Ik zal ook niet zeggen dat lotussen alleen kunnen grimeren, weldegelijk kunnen ze hun spelletje goed spelen.
Misschien staat het verhaal iets te kort door de bocht, of het wordt verkeerd gelezen.
Het is in iedergeval nooit mijn bedoeling geweest om lotussen op deze manier aan de kant te schuiven.

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 11 maart 2005, 14:21:42
Hoi Jorrin.

Het was geenzins mijn bedoeling om lotussen uit te schakelen voor oefeningen, integendeel zelfs.
Maar het wil wel eens gebeuren dat je een grotere oefening wilt opzetten met meerdere slachtoffers. Als je niet genoeg lotussen hiervoor kunt vinden is het ideaal om een toneelvereniging hiervoor uit te nodigen. Ik zal ook niet zeggen dat lotussen alleen kunnen grimeren, weldegelijk kunnen ze hun spelletje goed spelen.
Misschien staat het verhaal iets te kort door de bocht, of het wordt verkeerd gelezen.
Het is in iedergeval nooit mijn bedoeling geweest om lotussen op deze manier aan de kant te schuiven.

Oh, maar ik ben niet boos hoor. ;)
Ik wilde alleen voorkomen dat men gaat stellen dat lotus-zijn niet zoveel voorstelt. Tuurlijk, je hebt goede en minder goede. Maar wat ik wil zeggen is dat je met lotussen voorkomt dat je oefening in een chaos eindigt, omdat deze mensen getraind zijn zich aan een casus te houden. Het gevaar met figuranten is dat ze je hele oefening naar de haaien kunnen helpen terwijl dat wellicht hun opzet helemaal niet is, gewoon uit onwetendheid.

Misschien helpt het zelfs al je figuranten eerder te instrueren - desnoods schriftelijk - dan een half uurtje vooraf, zodat je duidelijk kunt zijn in de regeltjes en het belang van het zich houden aan een casus.

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 11 maart 2005, 23:32:32
Ik ben het helemaal met je eens Jorrin. Ik heb ook wel eens meegemaakt, dat figuranten een hele andere rol gaan spelen dan dat dit de bedoeling was. Gevolg was wel dat  je casus eigenlijk verknoeid is. Laat de lotus het slachtoffer zijn en de figuranten geen letstel spelen die zij niet aan kunnen.

Kaderinstructeur

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2005, 10:00:09
Even een misverstand uit de weg ruimen.
De leden van de toneelverening zijn niet de gewonde slachtoffers, hiervoor gebruiken we dus de lotus. De taak van de leden van de toneelvereniging is juist die catogerie te spelen die niet gewond zijn, maar mensen die gevacueerd moeten worden.
Sommige zijn verward, angstig bang enz. Kind kwijt of echtgenoot zoek enz.
Hiervoor zijn de leden van de toneelvereniging juist zeer geschikt, ze oefenen hun rol goed in.
Dus nogmaals de leden van een toneelvereniging zijn dus zeker niet ter vervanging van de lotus. Het gaat bij een oefening o en v om de opvang en verzorging van mesnen. Bij een evacuatie hoef je dus niet meteen te denken aan gewonden, maar juist ook aan de niet gewonden, verwarden, angstigen enz.
Dus nogmaals voor de gewonden lotus.
Overige figuranten toneelvereniging o.i.d.
Kun je meteen een grote groep slachtoffers en figuranten bijelkaar hebben.

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2005, 11:03:46
Even een misverstand uit de weg ruimen.
De leden van de toneelverening zijn niet de gewonde slachtoffers, hiervoor gebruiken we dus de lotus. De taak van de leden van de toneelvereniging is juist die catogerie te spelen die niet gewond zijn, maar mensen die gevacueerd moeten worden.
Sommige zijn verward, angstig bang enz. Kind kwijt of echtgenoot zoek enz.
Hiervoor zijn de leden van de toneelvereniging juist zeer geschikt, ze oefenen hun rol goed in.
Dus nogmaals de leden van een toneelvereniging zijn dus zeker niet ter vervanging van de lotus. Het gaat bij een oefening o en v om de opvang en verzorging van mesnen. Bij een evacuatie hoef je dus niet meteen te denken aan gewonden, maar juist ook aan de niet gewonden, verwarden, angstigen enz.
Dus nogmaals voor de gewonden lotus.
Overige figuranten toneelvereniging o.i.d.
Kun je meteen een grote groep slachtoffers en figuranten bijelkaar hebben.

Ik had het niet verkeerd begrepen. Een toneelvereniging kan voor dat soort zaken zeer zeker heel goed werken (ook die mensen zijn gewend zich aan "de tekst" te houden). Het ging juist om de groep mensen (vaak jeugdigen, maar ook anderen) die het belang van zo'n oefening niet duidelijk hebben. Daar loopt het vaak op stuk en da's doodzonde van alle energie die er in zo'n oefening gestoken wordt. ;)