Politiehelikopters: diverse vragen

Auteur Topic: Politiehelikopters: diverse vragen  (gelezen 15087 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Gepost op: 21 juni 2010, 11:05:16
Op de website van de politie Drenthe las ik het volgende bericht:

DALERPEEL – Zaterdagnacht rond drie uur is een 16-jarige jongen uit Zwinderen met een brommobiel tegen een boom gebotst op de Berkmeerweg. Daarbij is hij gewond geraakt. Na de melding werd hij echter niet bij zijn voertuig aangetroffen. Brandweerduikers hebben de sloot naast de weg doorzocht, zonder resultaat. Daarna is assistentie ingeroepen van het KLPD, die rond half negen met een helikopter zijn gaan zoeken. Daarbij troffen ze de gewonde jongen buiten bewustzijn aan in een bouwland, ongeveer een kilometer van de plaats van het ongeval. Na aantreffen is eerste hulp verleend en is de jongen met de heli naar het UMC Groningen gebracht.  (bron: http://www.politie.nl/drenthe/nieuws/persberichten/20100620zondag20juni2010.asp)

Eerst was ik enthousiast over het feit dat de jongen gevonden is dankzij de inzet van een helikopter, en dat deze hem naar het UMCG heeft gevlogen. Daar ben ik uiteraard nog steeds blij om, maar toen ik las dat de helikopter de jongen pas rond half 9 heeft gevonden vroeg ik me af waarom de heli zo laat de lucht is ingegaan. De jongen werd waarschijnlijk al tegen half 4 vermist. De lange tijd tussen het ongeluk en de opname in het ziekenhuis kan ernstige gevolgen hebben. Kon de heli niet eerder de lucht in?

Ik ken niet alle feiten en kan slechts afgaan op hetgeen in het persbericht van de politie staat. Mijn indruk is dat, toen de jongen niet in de sloot is aangetroffen, de politie waarschijnlijk bij het ouderlijk huis heeft geļnformeerd of de jongen daar is. Al met al zou daarover binnen 1 uur na het ongeluk duidelijkheid kunnen zijn ontstaan. Hoe dan ook, de helikopter trof de jongen pas rond half 9 aan. Dat wekt de indruk dat de heli pas na 7 uur richting Drenthe is gevlogen.

Ik heb de indruk dat Nederlands politie achterloopt bij andere landen als het gaat om de inzet van politiehelikopters. Is mijn beeld juist? Ik ben benieuwd of iemand hier wat meer over kan vertellen. Daartoe zou ik onder meer graag antwoord krijgen op deze vragen. Ik zou het leuk vinden als iemand hier antwoord op heeft. Ook voor andere forumleden is de informatie vast interessant.

1) Zijn er 's nachts politiehelikopters stand-by voor noodsituaties? (zoals in het artikel hierboven)  
- zo ja: geldt dat ook in het weekend?
- zo ja: hoeveel politiehelikopters zijn 's nachts beschikbaar
- zo nee: wanneer zijn deze helikopters wel inzetbaar?

2) Beschikken politiehelikopters over apparatuur om in het donker mensen op te sporen? (Zoals in de VK. In tv-programma's waarin boeven worden achtervolgd zie je vaak van die spectaculaire beelden met nachtkijkapparatuur.)

3) Hoeveel politiehelikopters zijn er in Nederland op een doorsnee werkdag in de lucht?

4) Wat zijn de standplaatsen van de politiehelikopters?

5) Hoe is de situatie in omliggende landen als het gaat om het gebruik van politiehelikopters?

6) Zijn er in NL ontwikkelingen gaande om politiehelikopters vaker in te zetten?




Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2010, 11:24:53
Ik weet niet helemaal van de hoed en de rand maar hier alvast wat antwoorden.

1 Ja ze zijn stand-by, ik weet van een standplaats op schiphol welke permanent bezet is, ze mogen ook 's nachts vliegen als ze daar de cursus nachtvliegen voor hebben gevolgd.
2 Ja dat is aan boord.
3 Geen idee...
4 Schiphol en verder geen idee
5 te vergelijken
6 Mwah, ze worden al veel ingezet maar er zit een grooooooot kostenplaatje aan de inzet van een heli. En gezien de crisis en dergelijke wordt hij niet heel veel meer ingezet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2010, 14:40:50
Citaat
1) Zijn er 's nachts politiehelikopters stand-by voor noodsituaties? (zoals in het artikel hierboven)  
- zo ja: geldt dat ook in het weekend?
- zo ja: hoeveel politiehelikopters zijn 's nachts beschikbaar
- zo nee: wanneer zijn deze helikopters wel inzetbaar?

Jazeker. Ook 's nachts staan er helikopters standby voor de noodhulp. Hoeveel exact weet ik niet. Uit dit artikel blijkt ook dat er 's nachts gevlogen wordt.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/231824

De helikopters zijn alleen niet beschikbaar bij slechte weersomstandigheden. Dan wordt er niet gevlogen. Harde wind en beperkt zicht (minder dan 1000 meter) zijn bijvoorbeeld bepalend.

Citaat
2) Beschikken politiehelikopters over apparatuur om in het donker mensen op te sporen? (Zoals in de VK. In tv-programma's waarin boeven worden achtervolgd zie je vaak van die spectaculaire beelden met nachtkijkapparatuur.)

De helikopters beschikken over thermische cameras, ook wel warmtebeeld cameras genoemd. Deze kunnen worden gebruikt voor het opsporen van vermiste personen, bij achtervolgingen of het opsporen van bijvoorbeeld Hennepkwekerijen. Ook in het donker is de helikopter dus een handig middel. Bovendien worden er uit de lucht HD filmbeelden gemaakt. Deze beelden kunnen door eenheden aan de grond, de meldkamer in Driebergen en regionale meldkamers die over ontvangstapparatuur beschikken worden meegekeken.

Citaat
3) Hoeveel politiehelikopters zijn er in Nederland op een doorsnee werkdag in de lucht?

Totaal zijn er 8 politiehelikopters. 6 Eurocopter EC135 en 2 Agusta Westlands. Hoeveel er in de lucht zijn verschilt. Als er een risicowedstrijd wordt gespeeld, een strandfeest is en tegelijkertijd een demonstraties gaande is kunnen er drie helikopters tegelijkertijd vliegen. Nou zal dat zeer zeldzaam zijn, maar onmogelijk is het niet.

Surveillance vluchten worden bij mijn weten dagelijks uitgevoerd, gebieden waar bijvoorbeeld veel overvallen zijn worden dan vaker bekeken. Op die gegevens worden surveillance vluchten o.a afgestemd.

Citaat
4) Wat zijn de standplaatsen van de politiehelikopters?

De thuisbasis is Schiphol. Maar vanaf daar zijn ze inzetbaar over heel Nederland. Het feit dat dit de thuisbasis is wil niet zeggen dat ze nooit ergens anders aan de grond staan. Volgens mij is Rotterdam Airport regelmatig de standplaats wanneer Feyenoord speelt (risicowedstrijden) en wordt Teuge ook af en toe als basis gebruikt. Wanneer er een evenement wordt georganiseerd en er wordt besloten een helikopter standby te hebben, dan worden bijvoorbeeld landingsplaatsen voorbereid, maar ook mogelijkheden om in de omgeving te tanken. De vliegtijd met een volle tank van een Eurocopter EC135 is geloof ik 1 uur en drie kwartier, en van een Agusta Westland is dat 3 uur en 30 minuten. De Eurocopter moet dus vaker tanken.

Citaat
5) Hoe is de situatie in omliggende landen als het gaat om het gebruik van politiehelikopters?

Bij mij onbekend

Citaat
6) Zijn er in NL ontwikkelingen gaande om politiehelikopters vaker in te zetten?

Nee volgens mij niet, wanneer de heli door eenheden aan de grond of door een meldkamer gewenst is kan deze worden aangevraagd. Dit zal vaak zijn bij overvallen, achtervolgingen en vermiste personen. De helikopters vliegen volgens rooster. Zo zijn er ruimtes voor surveillance vluchten en kunnen evenementen vast in de agenda worden gezet. Met name tijdens surveillance vluchten zal er 'makkelijk' een beroep kunnen worden gedaan op een helikopter.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2010, 17:58:39
Ik heb meerdere malen van de meldkamer gehoord dat de heli 's nachts een opkomsttijd heeft van 1 uur.
Medewerkers zullen dan dus van huis komen
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2010, 01:11:13
Ik had begrepen dat sinds kort ook een politieheli is gestationeerd op Vliegbasis Volkel. De reden hiervoor zou het verkorten van de 'aanvliegtijden' zijn.
Heeft iemand daar misschien meer info over?

Groeten,
Nick
Senior GGP / Oost-Brabant


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2010, 10:25:02
Nick je hebt helemaal gelijk.

"Om de aanvliegtijd na een melding te verkleinen, wordt de luchtvloot verspreid over de vliegvelden Teuge, Volkel en Schiphol"

De vraag of er in Nederland ontwikkelingen gaande zijn om vaker heli's in te zetten kan ik nu ook beantwoorden. Het antwoord is ja.

"De politie gaat vaker helikopters inzetten om overvallers te volgen of te zoeken. De zes nieuwe helikopters van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) zullen ook preventieve vluchten gaan uitvoeren om overvallers af te schrikken."

Hier het artikel met de informatie:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1334364.ece/Meer_politiehelikopters_om_overvallers_af_te_schrikken
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2010, 17:27:13
Ik had begrepen dat sinds kort ook een politieheli is gestationeerd op Vliegbasis Volkel. De reden hiervoor zou het verkorten van de 'aanvliegtijden' zijn.
Heeft iemand daar misschien meer info over?

Groeten,
Nick

De politieheli is al minimaal 2 jaar gestationeerd op Volkel, want ik was daar gelegerd tot 2008 en toen was die heli er al een tijdje, dus sinds kort lijkt me raar  :P
Ik dacht dat hij er inderdaad stond om eerder bij meldingen te zijn en naar mijn weten heeft hij ook diverse hennepkwekerijen opgerold.
Naast de Politieheli stond er toendertijd ook een politievliegtuigje en het Mobiel Medisch Team (MMT) zat er toen ook al, het MMT had er toen een heli en een busje.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2010, 17:31:39
Ik kan melden dat het vliegtuigje, -de PH-COP- inmiddels niet meer voor de politie vliegt. Kistje was van de politie Brabant-Noord en verschillende zuidelijke regio's konden daar een beroep op doen. De politietaken in de lucht zijn nu volledig overgenomen door de DLVP (Luchtvaartpolitie) van het KLPD.

EDIT:

Link naar het vliegtuigje: http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/article2552828.ece


sylvester1986

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2010, 17:36:30
Dat is inderdaad het vliegtuigje dat ik bedoelde, alleen ken ik hem dan met striping.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2010, 23:26:03
De politieheli is al minimaal 2 jaar gestationeerd op Volkel, want ik was daar gelegerd tot 2008 en toen was die heli er al een tijdje, dus sinds kort lijkt me raar  :P
Ik dacht dat hij er inderdaad stond om eerder bij meldingen te zijn en naar mijn weten heeft hij ook diverse hennepkwekerijen opgerold.
Naast de Politieheli stond er toendertijd ook een politievliegtuigje en het Mobiel Medisch Team (MMT) zat er toen ook al, het MMT had er toen een heli en een busje.

Aha, dat is inderdaad al wat langer dan 'sinds kort'. Heb het onlangs ergens gehoord en in het krantenartikel dat KoenL plaatste stond het ook. Grappig hoe zoiets als nieuw gepresenteerd kan worden, zonder dat het dat is! Dat het MMT (Lifeliner 3) er stond had ik inderdaad ook vernomen, volgens mij vliegt die onder de vlag van het UMC Radboud Nijmegen. Maar ook hier: vooral van horen zeggen/ooit gelezen, dus geen bron!
Senior GGP / Oost-Brabant