Op de website van de politie Drenthe las ik het volgende bericht:
DALERPEEL Zaterdagnacht rond drie uur is een 16-jarige jongen uit Zwinderen met een brommobiel tegen een boom gebotst op de Berkmeerweg. Daarbij is hij gewond geraakt. Na de melding werd hij echter niet bij zijn voertuig aangetroffen. Brandweerduikers hebben de sloot naast de weg doorzocht, zonder resultaat. Daarna is assistentie ingeroepen van het KLPD, die rond half negen met een helikopter zijn gaan zoeken. Daarbij troffen ze de gewonde jongen buiten bewustzijn aan in een bouwland, ongeveer een kilometer van de plaats van het ongeval. Na aantreffen is eerste hulp verleend en is de jongen met de heli naar het UMC Groningen gebracht. (bron: http://www.politie.nl/drenthe/nieuws/persberichten/20100620zondag20juni2010.asp)Eerst was ik enthousiast over het feit dat de jongen gevonden is dankzij de inzet van een helikopter, en dat deze hem naar het UMCG heeft gevlogen. Daar ben ik uiteraard nog steeds blij om, maar toen ik las dat de helikopter de jongen pas rond half 9 heeft gevonden vroeg ik me af waarom de heli zo laat de lucht is ingegaan. De jongen werd waarschijnlijk al tegen half 4 vermist. De lange tijd tussen het ongeluk en de opname in het ziekenhuis kan ernstige gevolgen hebben. Kon de heli niet eerder de lucht in?
Ik ken niet alle feiten en kan slechts afgaan op hetgeen in het persbericht van de politie staat. Mijn indruk is dat, toen de jongen niet in de sloot is aangetroffen, de politie waarschijnlijk bij het ouderlijk huis heeft geļnformeerd of de jongen daar is. Al met al zou daarover binnen 1 uur na het ongeluk duidelijkheid kunnen zijn ontstaan. Hoe dan ook, de helikopter trof de jongen pas rond half 9 aan. Dat wekt de indruk dat de heli pas na 7 uur richting Drenthe is gevlogen.
Ik heb de indruk dat Nederlands politie achterloopt bij andere landen als het gaat om de inzet van politiehelikopters. Is mijn beeld juist? Ik ben benieuwd of iemand hier wat meer over kan vertellen. Daartoe zou ik onder meer graag antwoord krijgen op deze vragen. Ik zou het leuk vinden als iemand hier antwoord op heeft. Ook voor andere forumleden is de informatie vast interessant.
1) Zijn er 's nachts politiehelikopters stand-by voor noodsituaties? (zoals in het artikel hierboven)
- zo ja: geldt dat ook in het weekend?
- zo ja: hoeveel politiehelikopters zijn 's nachts beschikbaar
- zo nee: wanneer zijn deze helikopters wel inzetbaar?
2) Beschikken politiehelikopters over apparatuur om in het donker mensen op te sporen? (Zoals in de VK. In tv-programma's waarin boeven worden achtervolgd zie je vaak van die spectaculaire beelden met nachtkijkapparatuur.)
3) Hoeveel politiehelikopters zijn er in Nederland op een doorsnee werkdag in de lucht?
4) Wat zijn de standplaatsen van de politiehelikopters?
5) Hoe is de situatie in omliggende landen als het gaat om het gebruik van politiehelikopters?
6) Zijn er in NL ontwikkelingen gaande om politiehelikopters vaker in te zetten?