Verschillen tussen vrijwillig korps en beroeps korps

Auteur Topic: Verschillen tussen vrijwillig korps en beroeps korps  (gelezen 11328 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

SiebJr

• Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 25 juli 2010, 22:48:16
Ervaring is relatief... Denk dat je als vrijwilliger net zoveel ervaring kan opdoen in je tijd als vrijwilliger.

Binnen een stad gebeuren niet elke dag woningbranden waar je alle kennis en vaardigheden optimaal moet inzetten (zoals binnenaanval). Of heftige ongevallen waar je de creativiteit en technische kennis optimaal moet inzetten. En mocht het in de week gebeuren, moet je "geluk" hebben dat je die dag dienst hebt.

Ze draaien zeker meer uren dan een vrijwilliger, maar de ervaring is relatief en is niet zo gemakkelijk over één kam te scheren zoals jij aangeeft.

Wat betreft uitruk tijden, heb je deels gelijk. Maar houd er rekening mee dat een beroeps korps over het algemeen in een drukke stad begeeft. Die moeten ook afstanden afleggen in drukker en hectisch verkeer..

Allemaal situatie gebonden. Dus kijk nog eens goed naar je bericht..

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 25 juli 2010, 23:50:36
Een bouwvakker bouwt ook niet elke dag kastelen, en een bakker maakt niet elke dag de meest luxueuze taarten, maar als je mag kiezen tussen iemand die voor zijn beroep bezig is met zijn werk, of tussen iemand die een x-aantal uur in de week bezig is met zijn hobby dan zie ik toch wel een verschil.

Ik spreek met enige teleurstelling omdat het nog steeds voor de meeste mensen niet duidelijk is hoe een beroepsorganisatie functioneerd en werkt. Het spreekt toch voor zich dat iemand die full-time bezig is met zijn werk meer professie, ervaring en vaardigheid op doet dan iemand die dit tijdens oefenavonden en uirukken op moet doen.

Het gaat niet alleen om oefenen of uitrukken. Het gaat ook om de dagelijkse invulling, kennis van materiaal, wat kun je wel en wat kun je niet, techniek, behendigheid, toepassingsvaardigheid etc. etc.

BHN849

• Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2010, 09:03:02
Een bouwvakker bouwt ook niet elke dag kastelen, en een bakker maakt niet elke dag de meest luxueuze taarten, maar als je mag kiezen tussen iemand die voor zijn beroep bezig is met zijn werk, of tussen iemand die een x-aantal uur in de week bezig is met zijn hobby dan zie ik toch wel een verschil.

Ik spreek met enige teleurstelling omdat het nog steeds voor de meeste mensen niet duidelijk is hoe een beroepsorganisatie functioneerd en werkt. Het spreekt toch voor zich dat iemand die full-time bezig is met zijn werk meer professie, ervaring en vaardigheid op doet dan iemand die dit tijdens oefenavonden en uirukken op moet doen.

Het gaat niet alleen om oefenen of uitrukken. Het gaat ook om de dagelijkse invulling, kennis van materiaal, wat kun je wel en wat kun je niet, techniek, behendigheid, toepassingsvaardigheid etc. etc.

Dus jij suggereert nu dat part-time brandweermensen minder kennis van hun materiaal hebben dan full-time mensen?
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2010, 10:46:29
Volgens mij schrijf ik toch in duidelijk Nederlands wat ik van sommige uitspraken vind?

yuri1984

• Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 26 juli 2010, 13:33:53
"Een beroepskracht moet aan het begin van zijn dienst naar zijn werk. Hoe leuk dat werk ook is, het is werk; Verplicht. 24 uur met een groep mensen samenleven, waarvoor hij niet heeft gekozen om samen te leven. Hij zou liever met zijn hobby bezig zijn.
Een vrijwilliger moet ook naar zijn werk en zit daar verplicht, te wachten totdat hij naar zijn hobby toe mag gaan. En die hobby is toevallig de Brandweer."

vind deze uitspraak ook niet helemaal terecht. Werk is werk en is niet altijd even leuk natuurlijk, maar ik ben van mening dat een beroeps deze baan niet kiest alszijnde een baan om alleen zijn brood te verdienen maar voornamelijk omdat hij van zijn hobby zijn werk heeft gemaakt. Voor t geld hoef je het namelijk niet te doen.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 26 juli 2010, 14:09:30
In beide gevallen kiest men toch vrijwillig voor een betrekking bij de brandweer? Ik begrijp niet helemaal wat je nu wilt zeggen?

yuri1984

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 26 juli 2010, 21:28:54
ja maar het feit dat een beroeps naar zijn werk gaat en een vrijwilliger naar zijn hobby, terwijl een beroeps net zo goed naar zijn hobby kan gaan

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 26 juli 2010, 21:33:43
Je doet werk omdat je het leuk vind en niet omdat het moet. Ik begrijp nog steeds niet wat je bedoeld?

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #18 Gepost op: 26 juli 2010, 22:01:39
Dus jij suggereert nu dat part-time brandweermensen minder kennis van hun materiaal hebben dan full-time mensen?

Dat is toch een terechte redenatie van Shave? het mag toch duidelijk zijn dat een vrijwilliger die 40 oefenavonden en 50 uitrukken per jaar heeft minder kennis van het materiaal heeft dan een beroeps? Kijkend naar de eigen situatie, ik mag blij zijn dat ik eens per jaar een binnenaanval heb, als beroeps 1 per maand (aanname). De laatste weet dus wel degelijk beter hoe z'n straalpijp reageert (dus kent z'n materiaal beter).

Wat wel gelijk is (en ik ben er nog niet over uit of dat goed is of soms misschien iets teveel van het goede) is de opleiding van beide. Beroeps of vrijwillig we hebben allemaal dezelfde basis en hebben op de eerste dag na het examen eenzelfde kennisniveau. Daarna gaat dit uit elkaar lopen doordat de beroeps meer ervaring kan opdoen door OTO'en (opleiden, trainen en oefenen) en daadwerkelijk inzetten.

"en ik ben er nog niet over uit of dat goed is of soms misschien iets teveel van het goede" Deze opmerking volgt uit het feit dat ik merk dat een avondopleiding in de nieuwe Manschap A opleiding opnieuw verzwaard is tenopzichte van 'vroeger'. Enerzijds vind ik dat vanuit veiligheid/kennis/ervaring zeer goed, anderzijds moet je wel realistisch blijven en afvragen of het realistisch is minimaal 2 avonden in de week (liever 3) te vragen naast z'n hoofdwerk, prive en andere verplichtingen. We moeten met elkaar denk ik ook waken door te slaan. Wat wel eens een van de redenen kan zijn van het slecht kunnen vinden van vrijwilligers. (al gaan hier in september gewoon weer 6 man de opleiding in :))

Snyper

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 26 juli 2010, 22:08:04
Mijn kopje thee:

Tja een inkoppertje, maar dat wordt helaas door velen binnen de organisaties zelf niet begrepen.

Een beroeps gaat naar zijn werk
Een vrijwilliger gaat naar zijn hobby

Dat klinkt als een open deur, maar is in de kern wel het grootste verschil tussen beide.

Een beroepskracht moet aan het begin van zijn dienst naar zijn werk. Hoe leuk dat werk ook is, het is werk; Verplicht. 24 uur met een groep mensen samenleven, waarvoor hij niet heeft gekozen om samen te leven. Hij zou liever met zijn hobby bezig zijn.

Een vrijwilliger moet ook naar zijn werk en zit daar verplicht, te wachten totdat hij naar zijn hobby toe mag gaan. En die hobby is toevallig de Brandweer.

Daarnaast is er nog een wezenlijk verschil. Zoals in elk bedrijf, bestaat de samenstelling uit mensen van alle windstreken. Een deel zal dicht bij het werk wonen, maar een groot deel zal van buiten de standplaats komen. Hierdoor zal een beroepsploeg bestaan uit mensen die niet woonachtig zijn in de gemeente en samenleving. Een beroepsploeg zal in ieder geval zijn bestaansrecht hebben in een grote stad (bedrijfsbrandweer er buiten gelaten). De binding met het werkgebied is dus puur beroepsmatig.

Een vrijwilliger is actief in zijn eigen woongemeenschap. Vaak is niet alleen de lokale bekendheid met de straten goed, maar ook met de inwoners. Ook hierdoor, zeker in kleine gemeenten, zal de binding en betrokkenheid hoog zijn. Het is namelijk niet een bakker in straat X, maar De bakker Y, de broer van, in straat X.

Inhoudelijk geloof ik dat het merendeel van de beroeps en vrijwilligers de taak en verantwoordelijkheden hetzelfde nemen.

(Overal waar hij of hem staat, kan natuurlijk ook zij of haar staan. Brandweerman is als woord wat mij betreft mannelijk, maar kan ingevuld worden door zowel vrouwen als mannen (en net zo goed). Ik ga alleen niet meedoen aan het geforceerde brandweervrouw; de functie is brandweerman m/v :):):) Tot zover mijn disclaimer)

volledig mee eens.