Dat mag
Ik noem het mijn professionele hobby. 95% van de tijd is het met een leuke groep, onverwachte dingen doen, problemen oplossen, waarmee ik ook de samenleving tot dienst ben. 5% van de tijd is het met een leuke groep, emotioneel zware, heftige problemen oplossen en op een goede manier mensen helpen en begeleiden.
Om jou tegemoet te komen; Ik heb van mijn hobby een parttime job gemaakt. Het biedt mij de afwisseling in werk en doelen, tov mijn dagelijkse werk. Ik zie het niet als werk, maar een trotse bezigheid waar ik niet alleen zelf de vruchten van pluk, maar ook mensen tot dienst kan zijn. Dat doe ik geheel vrijwillig en vanuit mijn eigen passie. Nogmaals ik zou bijna contributie betalen om het te mogen doen. Daarmee bagatelliseer ik het werk (want dat is het gewoon) niet, daarmee geef ik aan dat geld, functie, ambitie en status voor mij geen doelen zijn. Als ik tot mijn 55+ mag functioneren als vrijwilliger dan ben ik tevreden, mijn professionele ambitie is voor mijn daytime job. (Dat daar overlap in zit of kan komen is niet relevant)
Dit staat los van het feit dat ik best in de organisatie zelf mijn steentje wil bijdragen op fulltime basis (En nee ik zou niet geschikt zijn voor een 24 uurs dienst als vast werk:)) en dat ik altijd trots ben als ik mijn kazerne uniform aantrek. Trots op het feit dat ik mijn jeugddroom (ik ben opgegroeid met de vrijwillige brandweer) heb verwezenlijkt en dat ik als bureau l*lletje toch mooi in een praktische taak ook mijn mannetje sta!!
Volgens mij heeft Freud gezegd (maar die les heb ik gemist, dus hear-say) dat we het meest gelukkig worden van die dingen waar we als kind van droomde! In die zin ben ik zielsgelukkig
Het gevaar van de term parttimer vind ik dat de werkgever geen oog meer heeft voor de specifieke wereld van de vrijwilliger (die er volgens mij echt is).
Buiten alle discussie staat dat ik hoop dat alle brandweermensen met dezelfde passie en gedrevenheid, iedere dag weer goed geoefend waken over onze veiligheid. Ongeacht bloedgroep, ongeacht primaire werkgever, ongeacht werkgebied. Dat hoop ik niet alleen, dat is volgens mij ook zo