Rij-instructie voor voorrangsvoertuigen

Auteur Topic: Rij-instructie voor voorrangsvoertuigen  (gelezen 17422 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2010, 00:26:52
Overigens is de herkenbare Landrover verhuurd (geweest?) aan het NFI
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2010, 11:56:20
Overigens is de herkenbare Landrover verhuurd (geweest?) aan het NFI

Klopt, het NFI heeft daar een tijdje in gereden omdat die mensen les moesten krijgen voor het rijden met 4x4. Nu hebben ze natuurlijk die Toyota Hilux en twee 4x4 haakarmvoertuigen.

Die LaRo is ook nog ingezet bij het onderzoek n.a.v. de strandrellen in Hoek van Holland.

Helaas kan ik daar geen foto meer van vinden.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 30 juni 2010, 12:42:24

Michael 2141

• Brandweer - Manschap A
  • Forum gebruiker
  • Zwaailichtverzamelaar
Reactie #13 Gepost op: 1 juni 2011, 14:48:34

Dienst: Procentrum
Soort voertuig: Rij-Instructie
Merk & type: BMW 1 serie
Kenteken: 99-ZN-VZ
Byzonderheden: Nieuwe lichtbalk ?

Dienst: Procentrum
Soort voertuig: Rij-Instructie
Merk & type: Mercedes Benz Atego
Kenteken: BX-SJ-56
Byzonderheden: -

Gast

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 1 juni 2011, 15:08:54

Byzonderheden: Nieuwe lichtbalk ?

Zo te zien zijn de blauwe lensjes alleen vervangen door doorzichtige lensjes. Kijk maar hoe mooi helder die nog zijn vergeleken bij de licht vergeelde en viezere andere clear lenzen.

Michael 2141

• Brandweer - Manschap A
  • Forum gebruiker
  • Zwaailichtverzamelaar
Reactie #15 Gepost op: 1 juni 2011, 15:29:54
ja nu je het zegt zie ik het, bedankt !

mfrankena

• MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #16 Gepost op: 11 juni 2011, 10:45:36
nee, volgens Eric (chef d'equippe van PC) mag sinds een wetswijziging in 2010 NIEMAND meer met OGS rijden tijdens training/opleiding.
Ze hebben wel een ontheffing en mogen bijna alles, behalve door roodlicht rijden. (heel apart btw. wel mogen vliegen, maar niet door rood  ???)
Dit heeft iets te maken met een aantal incidenten die gebeurd zijn tijdens opleidingsritten van/bij overheidsdiensten.

Heel raar is dan ook, dat er in A-A een bedrijf is, die zegt dat men dit wel mag čn dat bijvoorbeeld de motorpoule van Haaglanden ook nog dagelijks met OGS begeleidingen oefent. Ik kan die wijziging of het artikel van de Min I&M even niet vinden, maar er stond echt dat het voor IEDEREEN geldt, dus ook korps HGL.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg

Michael 2141

• Brandweer - Manschap A
  • Forum gebruiker
  • Zwaailichtverzamelaar
Reactie #17 Gepost op: 11 juni 2011, 12:13:59
Nou dan hebben ze al 2 maal die regel overtreden bij Procentrum want ik stond op mijn scooter netjes voor het rode stoplicht te wachten die op groen sprong, dus keek ik en reed ik aan, gelukkig maar dat ik keek want er kwam namelijk een voertuig van procentrum zonder optische en/of geluidsignalen door het rood geblazen. Ik stond op het punt om een klacht te melden want dat was echt niet verantwoord, vooral als instructeur vind ik dat je het overige verkeer nooit in gevaar mag brengen en al helemal niet voor een rijopleiding (doe dan op zijn minst de blauwe lampen aan zodat je opvalt)

Gast

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 11 juni 2011, 13:12:01
ProCentrum leidt ook de eigen chauffeurs van Sanquin op en daarbij horen ook OGS-ritten. Er wordt dan ook met PRIO1 gereden.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 11 juni 2011, 16:22:14
nee, volgens Eric (chef d'equippe van PC) mag sinds een wetswijziging in 2010 NIEMAND meer met OGS rijden tijdens training/opleiding.
Ze hebben wel een ontheffing en mogen bijna alles, behalve door roodlicht rijden. (heel apart btw. wel mogen vliegen, maar niet door rood  ???)
Dit heeft iets te maken met een aantal incidenten die gebeurd zijn tijdens opleidingsritten van/bij overheidsdiensten.

Heel raar is dan ook, dat er in A-A een bedrijf is, die zegt dat men dit wel mag čn dat bijvoorbeeld de motorpoule van Haaglanden ook nog dagelijks met OGS begeleidingen oefent. Ik kan die wijziging of het artikel van de Min I&M even niet vinden, maar er stond echt dat het voor IEDEREEN geldt, dus ook korps HGL.

Dat klopt zowiezo niet, bepaalde ritten/trainingen moeten met OGS gedaan worden. De KMar doet dat met de waardetransporten, regio-korpsen met begeleidingen. Hiervoor is ook ontheffing/toestemming aanwezig.
Andere regio-korpsen ''huren'' een rij-instructeur in bij de politieacademie (met politieacademie-lesvoertuig). Deze melden zich in bij de meldkamer en rijden (nagenoeg) iedere prio melding mee (mét OGS).

Ik heb ProCentrum in mijn regio ook wel eens langs zien komen, alleen was dat voor de Basisrijopleiding. Geen OGS dus.

Bij de BROA rijd men, normaliter wel met vrijstellingen (en dus ook door rood), of dat bij ProCentrum ook het geval is weet ik niet.