Zeer grote brand Nieuwstraat - Gouda 24-06-2010

Auteur Topic: Zeer grote brand Nieuwstraat - Gouda 24-06-2010  (gelezen 4869 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2010, 19:31:17
Ik ben zelf goed bekend in de binnenstad van Gouda, en ik kan me heel goed voorstellen dat er zo fors werd opgeschaald. De panden staan er kort op elkaar, zijn niet altijd even goed bereikbaar (vooral de Nieuwstraat is maar een smal straatje), de waterwinning is niet optimaal (DPU werd direct bij grote brand gealarmeerd). En het is midden in de nacht, wat inhoudt dat er nog mensen kunnen slapen in aanliggende panden/woningen.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


TVBlock

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2010, 20:17:04
Klopt allemaal. Het was een zeer complexe situatie, waarbij na een kwartier nog steeds niet duidelijk was of de aangrenzende woningen leeg waren. Simpelweg omdat niemand precies wist waar de voordeuren van die huizen zijn. Op dat moment was er zeker sprake van enige paniek / stress bij de commandant.

Het scheelde ook niet veel of de brand was overgeslagen naar appartementen die op elkaar gepakt staan in een heuse kruip door sluip door situatie sommige van de poortjes zijn nog geen halve meter breed. Als de achtermuur van het wok restaurant omgevallen was was het leed niet te overzien geweest.

Meer foto's en video op de website van 112hollandsmidden

http://112hm.nl/2010/06/24/zeer-grote-brand-centrum-gouda/

Wat mij wel opviel was dat er veel materieel stond dat niet direct werd ingezet, zoals een 2de ladderwagen uit Bergambacht. En de VC.
De COH werd wel gebruikt maar de VC niet

De 2de ladder werd uiteindelijk wel ingezet voor dak controle van omliggende panden, maar dat was meer dan een uur nadat ie ter plaatse was gekomen.
TV Block


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2010, 20:52:06
Klopt allemaal. Het was een zeer complexe situatie, waarbij na een kwartier nog steeds niet duidelijk was of de aangrenzende woningen leeg waren. Simpelweg omdat niemand precies wist waar de voordeuren van die huizen zijn. Op dat moment was er zeker sprake van enige paniek / stress bij de commandant.

Bij de commandant? :)


TVBlock

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2010, 22:23:13
Bij de commandant? :)

Na ja dan weten jullie gelijken wat voor leek ik ben  ;D. Ik volg alleen van de zijlijn omdat ik vrienden heb bij de Goudse brandweer. Dus misschien omschrijf ik het niet goed.
Ik ken al die rangen en standen niet zo goed, het was in ieder geval geen bevelvoerder of OVD die herken ik wel aan de kleding. Dit was iemand zonder "brandweerpak" en zonder helm maar wel een brandweer uniform en een porto in de hand.

Wat zou de juiste omschrijving / afkorting voor zo iemand zijn?

Zou dit hem niet zijn? 1503170 BRW Gouda ( Commandant ).
TV Block


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2010, 03:22:43
Nouja de commandant zal vast wel ter plekke komen bij dit soort meldingen, maar staat meer aan de "koude" kant.
Het is de OvD die de eenheden aanstuurt, zeker als de commandant in zijn vrije tijds kloffie aan komt zetten :)


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #15 Gepost op: 25 juni 2010, 09:05:51
Ik ben zelf goed bekend in de binnenstad van Gouda, en ik kan me heel goed voorstellen dat er zo fors werd opgeschaald. De panden staan er kort op elkaar, zijn niet altijd even goed bereikbaar (vooral de Nieuwstraat is maar een smal straatje), de waterwinning is niet optimaal (DPU werd direct bij grote brand gealarmeerd). En het is midden in de nacht, wat inhoudt dat er nog mensen kunnen slapen in aanliggende panden/woningen.

DPU is standaard bij de kwalificatie grote brand.