Verzenden gegevens vanuit ambulance naar ziekenhuis

Auteur Topic: Verzenden gegevens vanuit ambulance naar ziekenhuis  (gelezen 4291 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 22 juni 2010, 10:02:09
Nieuw apparaat in Eindhovense ambulances  

http://www.omroepbrabant.nl/?news/138353862/Nieuw+apparaat+in+Eindhovense+ambulances.aspx
Laatste wijziging: 19:56 - 21 juni 2010

EINDHOVEN - De Regionale Ambulance Voorziening in Eindhoven heeft als eerste in Nederland alle ambulances uitgerust met een nieuwe techniek, de LifePak15. Met dit apparaat kunnen gegevens van patiënten worden verzameld en al tijdens de rit worden doorgegeven aan het ziekenhuis.
Dankzij de nieuwe techniek verloopt de communicatie met ziekenhuizen veel sneller. Hierdoor kunnen volgens de ambulancevoorziening levens worden gered. Het gaat om gegevens zoals bijvoorbeeld het zuurstofgehalte in het bloed. Ook kan met de LifePak15 snel worden vastgesteld of iemand koolstofmonoxidevergiftiging heeft opgelopen.

Ook in Nijmegen, Dordrecht en Den Haag zijn ambulances met de LifePak15, maar Eindhoven is de eerste stad waar alle ambulance beschikking hebben over deze techniek.


Samen sterk in de hulpverlening!


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2010, 15:30:14
In drenthe kan men met de lifepak 12 ook al gegevens faxen naar het ziekenhuis, zo bijzonder is dat niet.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2010, 16:14:51
In drenthe kan men met de lifepak 12 ook al gegevens faxen naar het ziekenhuis, zo bijzonder is dat niet.

Lars,

Dit is wel degelijk uniek. Dit is een elektronisch verbinding dat alles doorstuurt en heeft niets met faxen te maken. Dit zal, overigens, binnen een paar jaar overal geïmplementeerd worden.

Bovendien is de techniek in Drenthe (maar ook de gedachte erachter) alles behalve baanbrekend. Mijn collega's daar worden kennelijk niet in staat geacht om zelf een ECG te kunnen beoordelen op de aanwezigheid van ischaemie en/of een STEMI (ST-elevated Myocardial Infarction). Ik heb geen fax nodig, ik doe het van mijn grijze cellen.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2010, 16:53:46
WM, bedankt voor je toelichting. Maar dan heb ik een vraag, de complicaties die jij noemt moet toch elke avpk kennen?
Groet, Lars
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2010, 22:22:09
In Hollands Midden worden ecg's ook verzonden naar academisch ziekenhuis ter beoordeling aan de cardioloog of hij de patiënt wil ontvangen voor spoed ptca.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2010, 23:42:20
Is op zich niets mis mee maar een ambuvpk moet dit toch kunnen diagnosticeren. Leunen op de technologie betekent dat deze vaardigheden toch verwateren.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2010, 08:13:10
Het gaat er niet om of de ambu vpk het wel of niet kan. Het LUMC wil het gewoon zo hebben. Het ecg moet verzonden worden en even later belt de cardioloog naar de ambu vpk met zijn oordeel.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2010, 18:33:47
In Haaglanden, waar de Lifepack15 ook al lang op de wagen zit, dus zo uniek is het niet  >:D, verzenden wij bij het constateren van een acuut infarct ook direct het ECG naar de interventiecardioloog.

Het is alleen eigenlijk een bevestiging van datgene wat de AVP al heeft geconstateerd.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #8 Gepost op: 25 juni 2010, 00:03:18
In Haaglanden, waar de Lifepack15 ook al lang op de wagen zit, dus zo uniek is het niet  >:D, verzenden wij bij het constateren van een acuut infarct ook direct het ECG naar de interventiecardioloog.

Het is alleen eigenlijk een bevestiging van datgene wat de AVP al heeft geconstateerd.
In Amsterdam kan een ECG verzenden ook al met de LP12? en die zit al een tijdje op de auto....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Bart S

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2010, 00:45:51
Is op zich niets mis mee maar een ambuvpk moet dit toch kunnen diagnosticeren. Leunen op de technologie betekent dat deze vaardigheden toch verwateren.

WM

Ik citeer even een stukje van Rob Adams, onderzoeksverpleegkundige:
"Een van de verschillen met andere regio’s waar een vorm van prehospitale triage wordt toegepast is gelegen in de indicatiestelling voor PPCI: alleen een interventiecardioloog stelt de indicatie om tot interventie over te gaan. Het doel van deze werkwijze is niet zozeer onterechte presentaties te voorkomen, maar juist die infarcten die zich op slechts subtiele wijze op het ECG manifesteren toch op de meest optimale manier te behandelen.Vooral bij infarcten in een vroeg stadium (en dat is precies de doelgroep) toont het electrocardiogram niet altijd het klassieke infarctbeeld van ST-segment elevaties, terwijl de winst van snelle revascularisatie juist hier het grootst is."

Het hele artikel, wat gaat over de Amsterdamse oplossing kan je vinden op http://www.amc.nl/?sid=622