Is een politieagent in het hele land bevoegd tot optreden?

Auteur Topic: Is een politieagent in het hele land bevoegd tot optreden?  (gelezen 13046 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gisteren een discussie gehad over is een politie man 24 uur per dag in heel nederland politieman? Mag een politie man m.a.w. altijd optreden in heel nederland? Moet een agent in daarvoor uniform zijn?

Mijn mening is dat een agent overal in Ned. agent is en dat hij als zodanig mag optreden uniform of geen uniform.

Ik hoor het graag

max




mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2004, 12:12:23
Ja een politiemedewerker(v/m) is in heel het land bevoegd 24 uur per dag 7 dagen per week. Het is echter zo dat hij zich volgens de politiewet buiten zijn regio terughoudend opsteld.

mvg
Mike


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2004, 19:03:43
hoi mike,

en waarom is dat?

ik hoor het graag

max


ellebasi

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2004, 19:13:43
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar bij ons in België is een politieman 24/24u politieman! Zo vernam ik van een politieinspecteur dat het nog wel eens voorkom dat hij buiten zijn diensturen iemand op de bon zette die door het rood licht reed....


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2004, 00:05:25
In nederland is een politieman ook 24/24 politieman, alleen staat dus in de politiewet 1993 dat hij in principe voor 1 regio werkt, en zich dus buiten die regio terughoudend opstelt(lees, de collega's van het andere korps de zaak laat afwikkelen). Ook een nederlandse politieman mag 24/24 in principe een bon uitschrijven, maar zal dit in de regel beperken tot dingen die de spuigaten uitlopen. Een goed voorbeeld hiervan is de zgn "horkenlijn" die diverse regiokorpsen inmiddels ingesteld hebben, waarbij een agent dus een speciaal nummer belt en daar de bijzonderheden inspreekt, en dan later onder die bon nog verdere bijzonderheden schrijft en hem ondertekend.


Voor de Kmar is het helaas niet het geval dat men 24/24 bevoegd is, maar das een nog langer verhaal ;) Bij interesse zal ik iets proberen te verduidelijken daavan ;)

m vr gr
jvo
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2004, 00:59:49
In nederland is een politieman ook 24/24 politieman, alleen staat dus in de politiewet 1993 dat hij in principe voor 1 regio werkt, en zich dus buiten die regio terughoudend opstelt(lees, de collega's van het andere korps de zaak laat afwikkelen). Ook een nederlandse politieman mag 24/24 in principe een bon uitschrijven, maar zal dit in de regel beperken tot dingen die de spuigaten uitlopen. Een goed voorbeeld hiervan is de zgn "horkenlijn" die diverse regiokorpsen inmiddels ingesteld hebben, waarbij een agent dus een speciaal nummer belt en daar de bijzonderheden inspreekt, en dan later onder die bon nog verdere bijzonderheden schrijft en hem ondertekend.


Voor de Kmar is het helaas niet het geval dat men 24/24 bevoegd is, maar das een nog langer verhaal ;) Bij interesse zal ik iets proberen te verduidelijken daavan ;)

m vr gr
jvo
Jeroen,misschien dat je het een en ander kunt vertellen daarover,hoe dat bij de KMAR is ;)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2004, 01:28:37
Morgen peter...of nog later...zal ik dit berichtje voltypen met onze spagaat.. ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2004, 19:24:44
ja

leuk....(krat bier heb ik nu moeten delen) we hadden allebei een beetje gelijk

 ;D

max


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2004, 19:54:11
of de horkenlijn een susses is zal nog beoordeeld moeten worden, er zijn al gevallen bekend waar een agent met een beetje te alcohol veel op een ander die hij niet mocht er bij ''genaaid'' heeft , binnen politie kringen wordt hier heel anders over gesproken.
Nemo me impune lacessit


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2004, 20:47:34
Ik heb ook niet gezegd dat het een succes is de horkenlijn...maar ook een gewone bon schrijven kan terwijl je dronken bent...blijft een kwestie van je gedragen zoals je bedoelt ben...zeg maar...de normen en waarden van de politieambtenaar..
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-