Is een politieagent in het hele land bevoegd tot optreden?

Auteur Topic: Is een politieagent in het hele land bevoegd tot optreden?  (gelezen 12742 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #20 Gepost op: 11 juli 2012, 22:07:38
Klinkt het heel raar als ik zou zeggen: "Ook al ben ik in privétijd en zie ik een strafbaar feit dan voel ik de morele plicht
om terstond daadkrachtig in te grijpen".
Of zou ik dan het stempel "overactief" krijgen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #21 Gepost op: 11 juli 2012, 22:29:16
Klinkt het heel raar als ik zou zeggen: "Ook al ben ik in privétijd en zie ik een strafbaar feit dan voel ik de morele plicht
om terstond daadkrachtig in te grijpen".
Of zou ik dan het stempel "overactief" krijgen.

Denk dat het afhangt van welk strafbaar delict je getuige bent, althans die afweging maak ik.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #22 Gepost op: 11 juli 2012, 22:35:13
Denk dat het afhangt van welk strafbaar delict je getuige bent, althans die afweging maak ik.

Nou en de afweging eigen veiligheid vind ik ook wel een belangrijke.


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #23 Gepost op: 11 juli 2012, 22:45:49
Nou en de afweging eigen veiligheid vind ik ook wel een belangrijke.

Dat uiteraard!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #24 Gepost op: 11 juli 2012, 22:53:17
Ook burgers zijn in de mogelijkheid om in bepaalde gevallen actie te ondernemen, dus of je nou volgens de wet wel of niet bevoegd c.q. in dienst bent, je kan in die gevallen altijd optreden en aanhouden als je wilt. (daarmee bedoel ik de KMar)

Ikzelf heb in de afgelopen twee jaar twee keer 'ingegrepen' buiten mijn dienst om, en nog in een andere regio ook. 1x bon op kenteken omdat de auto het nodig vond om over het spoor te zigzaggen terwijl de bomen dicht waren en er een trein aanwkam (vind ik wel een exces!) en 1x iemand aangehouden die zulke grove bedreigingen aan het uiten was in de trein, dat ik wel op moest treden.

Oja, één keer getuige geweest van een zwaar verkeersongeval. Ik was toen in uniform en buiten mijn regio, heb gelijk eerste hulp verleend natuurlijk en de plaatselijke politie geholpen met opnemen van getuigenverklaringen. Toen ze wilde dat ik meeging om alles in het systeem te kloppen heb ik vriendelijk bedankt.  :D

Veiligheid staat bij mij wel voorop, ik probeer de situatie altijd in te schatten. Als ik fysiek in ga grijpen is mijn standpunt wel dat ik eerst een MK inlicht over wat ik constateer en wat ik ga doen, heb in de trein ook eerst de MK gebeld en ik werd op het volgende station keurig opgewacht door wat collega's.

Conclusie: JA, wij mogen 24/7 optreden in het hele land (wordt ook wel van je verwacht), maar wees terughoudend buiten je eigen regio. Dwz, houd het op heterdaadjes en excessen.
Ikzelf wil zo min mogelijk optreden buiten mijn diensttijd, maar soms loop je ergens tegenaan waar je niet omheen kan als agent.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #25 Gepost op: 11 juli 2012, 23:04:41
Denk dat het afhangt van welk strafbaar delict je getuige bent, althans die afweging maak ik.
Uiteraard is dat een kwestie die je in overweging moet nemen.

Nou en de afweging eigen veiligheid vind ik ook wel een belangrijke.
Ben ik het helemaal mee eens. En ja ik zou ook voor het ingrijpen en als het niet anders kan tijdens het ingrijpen de GMK bellen en inlichten.
Men kan maar beter weten wat er is en wat je gaat doen en het vervolg is dat je weet dat er back-up onderweg is
en anders z.s.m. gaat komen.

Ik kan alleen niet tegen onrecht en mijn credo o.a. op twitter is #GeefDadersGeenKans en #MisdaadMagNooitLonendZijn
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #26 Gepost op: 12 juli 2012, 06:01:31
Ja ben ook een beetje terughoudend maar soms kun je er niet omheen.
Vorige week nog bij thuiskomst (woon in een andere regio) na een dienst (+-04:00uur) nog 2 dieven aangehouden!
Heb de portofoon altijd mee naar huis dus dan is contact met mk een peulenschil.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #27 Gepost op: 12 juli 2012, 18:55:32
Klopt, maar ik wil er wel even op verdergaan.

Ik hoorde inderdaad laatst dat dit bij de Kmar dus niet zo is, alleen in diensttijd bevoegd zogezegd. Wie kan daar iets meer over zeggen?

Buiten de omschreven taken zijn de opsporingshandelingen wel rechtsgeldig, maar je kunt als algemeen opsporingsambtenaar van de KMar hiervoor disciplinair gestraft worden.
Het is mij niet bekend dat er ooit hiervoor iemand disciplinair gestraft is.

Zo worden er bij ons dagelijks burgers buiten de kazerne staande gehouden, aangehouden en/of beboet. We zijn eigenlijk bezig met artikel 6 lid 1 onder b van de politiewet 1993, maar lopen vervolgens tegen een strafbaar feit aan en treden er tegen op. Wij dienen terughoudend te zijn, maar het maatschappelijk belang weegt mee. Zo verlangt een burger van jou, dat wanneer jij herkenbaar bent als algemeen opsporingsambtenaar, dat jij optreed tegen iemand die een grove overtreding pleegt ten overstaan van jou.
Het is dus niet zo dat ik besluit om een verkeerscontrole te gaan houden op de openbare weg, niet militair gerelateerd, met uitsluitend mensen van de KMar.

Zelf heb ik nog nooit een bekeuring buiten diensttijd geschreven, maar ik voel mij hiertoe ook niet geroepen. Als de baas mij niet betaald, ga ik ook niet werken voor de baas. Ik zou het uiteraard niet nalaten om de politie in te lichten als ik een dusdanig strafbaar feit constateer buiten diensttijd. Mocht er sprake zijn van een misdrijf, zou ik gewoon een PV van bevindingen tikken, van mijn bevindingen die ik heb gedaan buiten diensttijd.

Ik pak morgen de Operationele Instructies er even bij, die bevestigen volgens mij (of ik ben niet goed op de hoogte), mijn verhaal.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #28 Gepost op: 12 juli 2012, 19:32:16
Tsja je moet natuurlijk van je werk niet je hobby maken, maar wat nou als politiewerk je hobby is  998765 :D
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #29 Gepost op: 12 juli 2012, 19:51:19
Tsja je moet natuurlijk van je werk niet je hobby maken, maar wat nou als politiewerk je hobby is  998765 :D

Haha, ik geniet van mijn werk en het voelt als een hobby, maar ik heb ook zo mijn grenzen. Voetballen doe ik ook niet 24/7.