Klopt, maar ik wil er wel even op verdergaan.
Ik hoorde inderdaad laatst dat dit bij de Kmar dus niet zo is, alleen in diensttijd bevoegd zogezegd. Wie kan daar iets meer over zeggen?
Buiten de omschreven taken zijn de opsporingshandelingen
wel rechtsgeldig, maar je kunt als algemeen opsporingsambtenaar van de KMar hiervoor disciplinair gestraft worden.
Het is mij niet bekend dat er ooit hiervoor iemand disciplinair gestraft is.
Zo worden er bij ons dagelijks burgers buiten de kazerne staande gehouden, aangehouden en/of beboet. We zijn eigenlijk bezig met artikel 6 lid 1 onder b van de politiewet 1993, maar lopen vervolgens tegen een strafbaar feit aan en treden er tegen op. Wij dienen terughoudend te zijn, maar het maatschappelijk belang weegt mee. Zo verlangt een burger van jou, dat wanneer jij herkenbaar bent als algemeen opsporingsambtenaar, dat jij optreed tegen iemand die een grove overtreding pleegt ten overstaan van jou.
Het is dus niet zo dat ik besluit om een verkeerscontrole te gaan houden op de openbare weg, niet militair gerelateerd, met uitsluitend mensen van de KMar.
Zelf heb ik nog nooit een bekeuring buiten diensttijd geschreven, maar ik voel mij hiertoe ook niet geroepen. Als de baas mij niet betaald, ga ik ook niet werken voor de baas. Ik zou het uiteraard niet nalaten om de politie in te lichten als ik een dusdanig strafbaar feit constateer buiten diensttijd. Mocht er sprake zijn van een misdrijf, zou ik gewoon een PV van bevindingen tikken, van mijn bevindingen die ik heb gedaan
buiten diensttijd.
Ik pak morgen de Operationele Instructies er even bij, die bevestigen volgens mij (of ik ben niet goed op de hoogte), mijn verhaal.