Is een politieagent in het hele land bevoegd tot optreden?

Auteur Topic: Is een politieagent in het hele land bevoegd tot optreden?  (gelezen 13034 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #30 Gepost op: 12 juli 2012, 19:59:34
Heb de portofoon altijd mee naar huis dus dan is contact met mk een peulenschil.
Echt niet lullig bedoeld beste diender, maar is het wel toegestaan je porto mee te nemen naar huis ivm mogelijk verlies/diefstal ?
Strakke actie trouwens  O0 Bel je dan via mobiel naar meldkamer/bureau/collega in dienst of doe je dit via de porto ?


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #31 Gepost op: 12 juli 2012, 20:08:56
Echt niet lullig bedoeld beste diender, maar is het wel toegestaan je porto mee te nemen naar huis ivm mogelijk verlies/diefstal ?
Strakke actie trouwens  O0 Bel je dan via mobiel naar meldkamer/bureau/collega in dienst of doe je dit via de porto ?

Porto mee naar huis nemen is volgens mij nergens in een of ander dienstvoorschrift verboden. Je kunt wel een porto stelen maar je heb er niks aan omdat bij diefstal de meldkamer een C2000 portofoon meteen blokkeert.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #32 Gepost op: 12 juli 2012, 20:11:49
Porto mee naar huis nemen is volgens mij nergens in een of ander dienstvoorschrift verboden. Je kunt wel een porto stelen maar je heb er niks aan omdat bij diefstal de meldkamer een C2000 portofoon meteen blokkeert.
Thanks Mike  O0


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #33 Gepost op: 12 juli 2012, 20:13:19
Haha, ik geniet van mijn werk en het voelt als een hobby, maar ik heb ook zo mijn grenzen. Voetballen doe ik ook niet 24/7.

Ik heb het over VP'ers ;-) Ik kan me zomaar voorstellen dat ik als ik eenmaal ben begonnen sta te popelen om te mogen werken ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #34 Gepost op: 13 juli 2012, 08:39:39
Buiten de omschreven taken zijn de opsporingshandelingen wel rechtsgeldig, maar je kunt als algemeen opsporingsambtenaar van de KMar hiervoor disciplinair gestraft worden.
Het is mij niet bekend dat er ooit hiervoor iemand disciplinair gestraft is.

Zo worden er bij ons dagelijks burgers buiten de kazerne staande gehouden, aangehouden en/of beboet. We zijn eigenlijk bezig met artikel 6 lid 1 onder b van de politiewet 1993, maar lopen vervolgens tegen een strafbaar feit aan en treden er tegen op. Wij dienen terughoudend te zijn, maar het maatschappelijk belang weegt mee. Zo verlangt een burger van jou, dat wanneer jij herkenbaar bent als algemeen opsporingsambtenaar, dat jij optreed tegen iemand die een grove overtreding pleegt ten overstaan van jou.
Het is dus niet zo dat ik besluit om een verkeerscontrole te gaan houden op de openbare weg, niet militair gerelateerd, met uitsluitend mensen van de KMar.

Zelf heb ik nog nooit een bekeuring buiten diensttijd geschreven, maar ik voel mij hiertoe ook niet geroepen. Als de baas mij niet betaald, ga ik ook niet werken voor de baas. Ik zou het uiteraard niet nalaten om de politie in te lichten als ik een dusdanig strafbaar feit constateer buiten diensttijd. Mocht er sprake zijn van een misdrijf, zou ik gewoon een PV van bevindingen tikken, van mijn bevindingen die ik heb gedaan buiten diensttijd.

Ik pak morgen de Operationele Instructies er even bij, die bevestigen volgens mij (of ik ben niet goed op de hoogte), mijn verhaal.

Volgens mij zat ik aardig goed, de instructie zegt namelijk:

Citaat
De opsporingsambtenaar van de Koninklijke Marechaussee dient zich te onthouden van optreden
buiten de eigen politietaken (instructienorm art. 6 lid 4 Politiewet 1993).

Buiten de eigen politietaken optreden en toepassen van opsporingsbevoegdheid is alleen in geval
van noodzaak toegelaten. Bij de beoordeling of optreden noodzakelijk is spelen de
herkenbaarheid van de opsporingsambtenaar en de publiek maatschappelijke rol van de
Koninklijke Marechaussee alsmede de eigen verantwoordelijkheid een belangrijke rol. In de
volgende gevallen kan sprake zijn van noodzaak tot optreden buiten de eigen taak:

- er dreigt direct gevaar voor eigen of andermans lijf, eerbaarheid of goed;

- er incidenteel op verzoek medewerking wordt verleend aan andere ambtenaren
belast met een politietaak (art. 10 Politiewet 1993);

- andere opsporingsambtenaren verzoeken in de uitoefening van hun
ambtsverrichtingen om (nood)hulp van de Koninklijke Marechaussee (art. 146
Wetboek van Strafvordering).

Zodra de noodzaak tot optreden beëindigd is, dient de zaak overgedragen te worden aan de
politie. Tenzij het geconstateerde feit dusdanig is verweven met de politietaak van de KMar dat
het belang van doelmatige opsporing aan het overdragen van het onderzoek aan de politie in de
weg zou staan.

Hulp verlenen aan hen die hulp behoeven en het aanhouden van een verdachte in geval van
heterdaad (art. 53 SV) is vanzelfsprekend altijd geboden.

Citaat
De brigadecommandant ziet toe op de toepassing van de bevoegdheden en op de naleving van
de instructienorm van art. 6 lid 4 Politiewet 1993. Hij heeft de verantwoordelijkheid om indien
onder zijn commando werkzame opsporingsambtenaren optreden buiten de eigen politietaken dit
optreden te toetsen aan het onder paragraaf 3 omschreven noodzakelijkheidscriterium.
De brigadecommandant kan na toetsing besluiten tot het opstarten van een tuchtprocedure op
grond van de Wet Militair Tuchtrecht of het doen van een voorstel voor rechtspositionele
maatregelen.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #35 Gepost op: 13 juli 2012, 18:18:25
Echt niet lullig bedoeld beste diender, maar is het wel toegestaan je porto mee te nemen naar huis ivm mogelijk verlies/diefstal ?
Strakke actie trouwens  O0 Bel je dan via mobiel naar meldkamer/bureau/collega in dienst of doe je dit via de porto ?

Ik heb een eigen porto-set met koffer (op de man verstrekt) gekregen. De portofoon met uniek nummer is aan mij gekoppeld bij de meldkamer. Ik laat hem juist niet op het bureau slingeren na een dienst want dan ben ik hem juist snel kwijt.

En ja als ik een porto bij me heb dan gebruik ik hem ook in zo'n geval. FF aanvraag urgent en ik heb contact. Via de telefoon gaat het veel trager. O0


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #36 Gepost op: 15 juli 2012, 13:18:51
KMAR is niet regio afhankelijk.
En zeker 24 uur per dag opsporingsambtenaar.
De KMAR , algemeen opsporing ambtenaar conform 141 strafvordering zal zichzelf net als een politieman "in dienst" moeten roepen en zichzelf belasten met een taak, politie artikel 2 politiewet, KMAR èèn van de taken genoemd in artikel 6 politiewet.
Onlangs ben ik in privetijd een idioot op de weg tegen gekomen die voldeed aan de criteria artikel 5 wegenverkeerswet, bij u allen bekend, proces-verbaal opgemaakt, pvtje bevindingen erbij m.b.t. Taak en waarnemingen .
Gewoon door gegaan, geen sepo!
Oftewel 24 uur per dag opsporingsambtenaar, echter zou ik hier in privé tijd zeer terug houdend in zijn.. Alleen bij gevaar voor "andermans lijf , eerbaarheid of goed" zoals we dat mooi zeggen zou ik persoonlijk optreden


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #37 Gepost op: 15 juli 2012, 13:22:19
Hoe hou je iemand staande in zo'n geval? Zwaaien met je politie / kmar ID en hopen dat ze stoppen?
Of heb je regio bijstand gevraagd?


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #38 Gepost op: 15 juli 2012, 13:49:21
Bij toeval nam betrokkene dezelfde afslag als ik en stopte even verderop bij een parkeerplaats.
Hij was alleen, en ik met een collega (carpool) , bestuurder aangesproken, gelegitimeerd en proces-verbaal aangezegd.
Als ik alleen was geweest waarschijnlijk even de regio gebeld. Zwaaien met legitimatiebewijzen ben ik niet zo van, maar deze bestuurder had het verdiend.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #39 Gepost op: 15 juli 2012, 14:26:09
De KMAR , algemeen opsporing ambtenaar conform 141 strafvordering zal zichzelf net als een politieman "in dienst" moeten roepen en zichzelf belasten met een taak, politie artikel 2 politiewet, KMAR èèn van de taken genoemd in artikel 6 politiewet.

Kun je is uitleggen wat je precies bedoelt? Ik roep mezelf niet in dienst namelijk.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.