Geweld

Auteur Topic: Geweld  (gelezen 7146 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 25 november 2004, 17:09:30
Peter, verwijder niet steeds mijn postings.
ik verwijder niets van jou,maar ga mij niet op ideeen brengen

firemanr

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 25 november 2004, 17:51:45
Zijn er mensen die al eens te maken hebben gehad binnen hun bedrijf met fysiekgeweld, het zei van een collega of een klant. Hoe is daar mee omgegaan en hoe trainen jullie je daarin. Of wordt dat overgedragen aan de beveiliging?

Ik zit bij een bedrijf waar ongeveer 100 man werkt, wij hebben dus geen beveiliging rondlopen. Ik zelf heb de cursus gedaan omgaan met geweld, en ik probeer datbinnen het bedrijf te promoten. Niet alleen voor de BHVer maar ook voor de baliemedewerk(st)ers. Want deze hebben er als eerste mee te maken.

Gelukkig is het nog niet vaak voorgekomen, maar toch als het er is moet je er toch na kunnen handelen mijns inziens.

Even terug naar de vraag: Stefan vraagt hetgene hier boven, dan is het toch een normale vraag of dat het om een soort van Gamma (piep ;D)  gaat of over een bedrijf met alles er op of eraan????
Het gaat er bij de vraagstelling idd niet om HOE het bedrijf heet, maar wel wat voor bedrijf!

Iedereen kan dit reflecteren naar zijn eigen werkplek, en is dus verschillend voor ieders werksituatie..... :-\

Kaderinstructeur

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 4 december 2004, 20:50:09
Ik ben even paar daagjes op cursus geweest, vandaar dat ik nu pas reageer (sorry)
De discussie gaat een eigen leven leiden wat niet de bedoeling was.
Mijn vraag was hoe er met de opvang c.q. nazorg van het slachtoffer wordt omgegaan.
Als ik wordt bedreigd door een schreeuwend persoon met een bivakmuts die een pistool op mij houd gericht, denk ik niet dat de angst en de trauma minder erg is als ik bij de plaatselijke bakker werk of een of ander duur advocaten kantoor. Het gaat om het verwerken van de traumatische ervaring. Of zie ik dit nu helemaal fout?
Maar ons bedrijf is een open instelling.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 9 december 2004, 01:52:46
Gedeeltelijk, je hebt het over opvang en verzorging, terwijl het meest belangrijke deel moet gebeuren voordat het probleem actueel geworden is.

Er zijn twee belangrijke redenden waarom mensen in levensbedreigende situties in paniek raken.
- als het onmogelijk is om aan het gevaar te ontsnappen
- niet weten hoe men in een bepaalde situatie moet reageren.

En aan dat laatste punt kun je veel doen met trainingen. Gezien tijd en geld niet onberkt zijn, moeten daarin keuzes gemaakt worden.

De mate waarin mensen zijn voorbereid, op de situatie die ontstaat, bepaald in grote mate de hoeveelheid stress.

Hoe je e.e.a. aan moet pakken is situatie gebonden.

In veel gevallen is de standaard aanpak van PTSS een goed uitgangspunt.