Zes gewonden bij ongeval paard-en-wagen - Hoorn(Terschelling) 26-06-2010

Auteur Topic: Zes gewonden bij ongeval paard-en-wagen - Hoorn(Terschelling) 26-06-2010  (gelezen 8734 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Kustwacht helikopter net over Wommels, binnen nu en 1 minuut in Sneek, zie vanavond www.youtube.com/wesselbosgraaf voor een filmpje daarvan.



Net iets te laat, gemaakt met mobiel.

Hier is ie al! Brandweer kwam assisteren. Alles is goed verlopen, hier het resultaat:



Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Helilanding Drachten betrof de Bristow/Kustwacht heli met een aantal lopende slachtoffers. Deze zijn met een taxibus verder gebracht.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
En dan een paar plaatjes van de landing op vliegveld Drachten:





SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Helilanding Drachten betrof de Bristow/Kustwacht heli met een aantal lopende slachtoffers. Deze zijn met een taxibus verder gebracht.

Op het filmpje van HJ94 zie ik op 1.33 min ook minstens één persoon op een brancard vervoerd worden...


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Op het filmpje van HJ94 zie ik op 1.33 min ook minstens één persoon op een brancard vervoerd worden...

Foto was van mij :) en filmpje van Wessel Bosgraaf  ;D


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Ook nog een plaatje van mij:



SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Foto was van mij :) en filmpje van Wessel Bosgraaf  ;D

Excuses, ik zie het nu ook.

Als ik het goed begrijp zijn dus de volgende heli's ingezet?
ANWB EC135 Lifeliner 1 (Amsterdam)
ANWB EC135 Lifeliner 4 (Groningen)
KLu AB412SP R-03 (Vlb Leeuwarden)
Bristow SeaKing (MVK De Kooy)
MLD Lynx (MVK De Kooy)

Nu zag ik vanmiddag volgens mij boven Haarlem Schalkwijk een AW139 van het KLPD (terug?)vliegen naar Schiphol, toeval?


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Gewonden Terschelling naar vasteland gebracht
Een Bristow helikopter van de kustwacht in Den Helder heeft zaterdagmiddag meerdere licht gewonden afgezet op het vliegveld van Drachten. De slachtoffers zijn vervolgens per taxi overgebracht naar ziekenhuis Nij Smellinghe. De brandweer van Drachten en een ambulance waren uit voorzorg bij de landing aanwezig.

De slachtoffer zijn door de helikopter vanaf het eiland Terschelling gehaald. Daar raakte zaterdagmorgen in totaal vijftien mensen gewond bij een ongeval met een paard en wagen. Het paard sloeg op hol waarna de wagen losraakte, tegen een boom botste en omsloeg. Twee opzittenden raakten door de klap ernstig gewond. Beide ambulances van het eiland en het SIGMA team werden ingezet voor behandeling van de gewonden.

De traumahelikopters lifeliner 4 van Groningen en de lifeliner 1 van Amsterdam evenals de SAR helikopter en een marinehelikopter van vliegkamp de Kooij uit Den Helder kwamen ter plaatse om de gewonden vanaf het eiland te vervoeren naar ziekenhuizen in Amsterdam, Sneek, Groningen, Drachten, en Leeuwarden.




http://www.hvnieuws.nl/index.php?action=1&id=2912


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Update:


De wagen waarin de toeristen zaten raakte los van het paard toen zij met een gang van 50 km/h op een helling naar beneden reden. De kar was niet te stoppen omdat de rem defect was. In een flauwe bocht reed de kar recht door tegen een boom aan. Enkele mensen vloten uit de kar en kwamen naast en onder de kar terrecht. Twee opzittenden raakten door de klap ernstig gewond. Beide ambulances van het eiland en het SIGMA team werden ingezet voor behandeling van de gewonden.


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
En nog een toevoeging van de Leeuwarder Courant:

"De groep hield een familiereünie. In de wagen zaten mensen van alle leeftijden. Er waren twintigers, veertigers en ook een baby van acht maanden oud.

Bij het ongeluk verloor de menner de controle over zijn twee paarden en de wagen toen hij bij een langgerekt duin naar beneden ging.
De paarden schrokken omdat de kar tegen hun achterbenen kwam. De dieren sloegen vervolgens op hol en de wagen schoot los.

De menner kon niets doen. De wagen bleek onbestuurbaar en de remmen deden het niet. Naar de staat van de kar doet de politie onderzoek.
Waarschijnlijk gaat ook de Arbeidsinspectie de zaak onderzoeken.

Achter het eerste voertuig reed nog een tweede combinatie; ook twee paarden en een wagen. Hierin zaten nog eens vijftien familieleden.
Zij zagen het ongeluk van dichtbij gebeuren. Hen is meteen professionele hulp aangeboden, onder meer een traumapsycholoog.

Bij het Concours Hippique in Dokkum zijn op ongeveer hetzelfde tijdstip twee mensen gewond geraakt, eveneens toen een paard op hol sloeg.
In de sjees erachter zaten vier mensen. Twee kinderen konden net op tijd uit de sjees springen."

Wat een akelig toeval..  :-\
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.