GRIP 2 Zeer grote brand Rabotoren - Utrecht 27-06-2010 / 18-10-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand Rabotoren - Utrecht 27-06-2010 / 18-10-2010  (gelezen 19132 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Nou, hitte. De zonkracht is 6 a 7, iets als een gasfles in een ruimte zonder schaduw, of iedergeval dicht, kan zo iets laten exploderen zolang de juiste temperatuur verkregen word toch?

wat is de ontbrandingstemperatuur van zo'n fles. juist geen 30 graden.

veel mensen denken bijvoorbeeld ook dat heidebranden ontstaan door de hitte maar dat is nooit zo. de hitte schijnt bijvoorbeeld in een glas en daardoor ontbrand het. zonnestralen zijn nooit sterk genoeg om iets te ontbranden!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

corh

• Junior gebruiker
  • **
De brand was rond 2 uur snachts en de gasfles is na 4 uur ontploft als ik goed gelezen heb.
Wat betreft de brandpreventie de sprinkler en de steigleidingen waren nog in aanbouw. laten we blij zijn dat er geen gewonden of doden zijn. denk er is aan wat er had kunnen gebeuren als het pand al in gebruik was of daadwerkelijk zou zijn ingestort. Brrrrr ik moet er niet aan denken. ik ken het pand door en door heb er namelijk gewerkt.

jeroen76

• Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
De brand was rond 2 uur snachts en de gasfles is na 4 uur ontploft als ik goed gelezen heb.
Wat betreft de brandpreventie de sprinkler en de steigleidingen waren nog in aanbouw. laten we blij zijn dat er geen gewonden of doden zijn. denk er is aan wat er had kunnen gebeuren als het pand al in gebruik was of daadwerkelijk zou zijn ingestort. Brrrrr ik moet er niet aan denken. ik ken het pand door en door heb er namelijk gewerkt.
<denk na modus> Als het pand al in gebruik was had ongetwijfeld de branddetectie en vervolgens de sprinklers hun werk gedaan, was het pand snel ontruimd geweest en hadden de brandweerlieden gewoon de lift naar boven kunnen nemen... Als het pand in zou storten, zou dat pas zijn na minimaal twee uur felle brand mogen gebeuren. Tijd genoeg om de omgeving te ontruimen. Wel een enorme bak schade natuurlijk, maar daar zijn verzekeringen voor...  </ denk na modus>

(moderatoren, sorry voor deze -weliswaar uitgelokte- speculatie

Gast48368

• Gast
<denk na modus> Als het pand al in gebruik was had ongetwijfeld de branddetectie en vervolgens de sprinklers hun werk gedaan, was het pand snel ontruimd geweest en hadden de brandweerlieden gewoon de lift naar boven kunnen nemen... Als het pand in zou storten, zou dat pas zijn na minimaal twee uur felle brand mogen gebeuren. Tijd genoeg om de omgeving te ontruimen. Wel een enorme bak schade natuurlijk, maar daar zijn verzekeringen voor...  </ denk na modus>

(moderatoren, sorry voor deze -weliswaar uitgelokte- speculatie

Ja maar het pand had geen sprinklers, dus .........kun je nog van alles verzinnen, het heeft geen zin. Wellicht een leermoment om eerder aan brandpreventie te denken? Want dit kost ook een hoop geld.

Daar zijn verzekeringen voor vind ik ook weer zoiets............. :-\

Mij rijst de vraag in deze: Er staat al een heel kapitaal gebouw. Maar aan preventie is er nog niets gedaan. Wat zijn hiervoor de eisen eigenlijk? In welk stadium komen deze in zicht?

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Ik heb begrepen dat er wel een stijgleiding in het gebouw zat, maar door dat het gebouw nog in aanbouw was deze nog niet functioneerde.... dat zal een probleem zijn geweest.... is nl best hoog.... 102 meter...

Voor mijn info ... Ik neem niet aan dat je met een (simpele) TS dat water naar boven krijgt ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Walker

• Senior gebruiker
Ja maar het pand had geen sprinklers, dus .........kun je nog van alles verzinnen, het heeft geen zin. Wellicht een leermoment om eerder aan brandpreventie te denken? Want dit kost ook een hoop geld.

Daar zijn verzekeringen voor vind ik ook weer zoiets............. :-\

Mij rijst de vraag in deze: Er staat al een heel kapitaal gebouw. Maar aan preventie is er nog niets gedaan. Wat zijn hiervoor de eisen eigenlijk? In welk stadium komen deze in zicht?

De sprinklers werken inderdaad nog niet. Deze zijn wellicht nog in aanleg. Dat is het gevolg van de overeenkomst tussen de aannemer en de opdrachtgever: Het gebouw dient op een bepaalde datum opgeleverd te worden door de aannemer, en zal ook pas op dat moment -en vooral niet later-  moeten voldoen aan de eisen die het bouwbesluit (of de afwijkende -strengere- overeenkomst tussen opdrachtgever en aannemer) moeten voldoen. De opdrachtgever kan namelijk aandringen op strengere eisen, als dit een besparing op de verzekeringspremie op zal leveren.

Nu het pand nog niet is opgeleverd, zal het risico door de aannemer of door diens verzekeraar worden gedragen. In de praktijk 1x meegemaakt dat de verzekeraar van een farmaceutisch productiebedrijf de extra strenge eis van 240 minuten voor de WBDBO en de hoofddraagconstructie stelde voor relatief kleine compartimenten met een kleine vuurlast. De reden was dat er medicijnen werden geproduceerd die miljoenen kostten.

Bouwkundige brandpreventie zal zeker wel aanwezig zijn geweest, en heeft ook gewerkt. Anders had er nu geen toren meer gestaan. Maar je kunt nu eenmaal niet eerst de ligger- en kolombekleding plaatsen, en daarna pas de liggers en de kolommen.
Mister Livingstone, I presume?

Walker

• Senior gebruiker
Voor mijn info ... Ik neem niet aan dat je met een (simpele) TS dat water naar boven krijgt ?

Daar hebben ze deze voor opgeroepen:

02:35:57 27-06-10 08/126 GROUP-1 P 1 BEDRIJFSBRAND CROESELAAN 22 UTR (Classificatie: zeer grote brand) (GRIP: 1) Eenh: GROOTVERMOGENPOMP VLEUTEN

Ik ken de capaciteit van deze pomp niet, maar blijkbaar kan deze voldoende druk opbouwen om voldoende water naar de 26e en 27e stage te brengen.
Mister Livingstone, I presume?

jeroen76

• Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
Bouwkundige brandpreventie zal zeker wel aanwezig zijn geweest, en heeft ook gewerkt. Anders had er nu geen toren meer gestaan. Maar je kunt nu eenmaal niet eerst de ligger- en kolombekleding plaatsen, en daarna pas de liggers en de kolommen.

Is dat zo? Nu weet ik niet precies hoe de compartimenten daar lagen (weet jij dat wel?), maar feit is wel dat de brand een paar verdiepingen naar boven is doorgeslagen, totdat het het dak bereikt had. Dat het gebouw niet ingestort is lijkt meer te wijten aan het feit dat de brand al erg hoog begonnen is dan dat brandwerende voorzieningen gewerkt hebben...

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!

elke 10 meter stijgen verlies je een bar druk, als je dus naar de 27 ste verdieping moet moet je rekenen op 27X3:10 = 8.1 bar drukverlies.
dus op dat gebied zou je het moeten redden. blijft de vraag over hoeveel meter hoge druk je hebt, want als je mijn berekening  iets veranderd zie je dat de toren 81 meter hoog is, dat red je met de gemiddelde HD niet eens met verlengen!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Menneke86

• Forum gebruiker
elke 10 meter stijgen verlies je een bar druk, als je dus naar de 27 ste verdieping moet moet je rekenen op 27X3:10 = 8.1 bar drukverlies.
dus op dat gebied zou je het moeten redden. blijft de vraag over hoeveel meter hoge druk je hebt, want als je mijn berekening  iets veranderd zie je dat de toren 81 meter hoog is, dat red je met de gemiddelde HD niet eens met verlengen!

Deze drukverliezen gelden voor LD. De (standaard) lengtes van de haspels in NL zijn 60 of 90m. Het grootste probleem is om je HD straal boven te krijgen ben ik bang  ;)