GRIP 1 Grote hulpverlening (4 doden bij helicoptercrash) Europoort - Rotterdam 27-06-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Grote hulpverlening (4 doden bij helicoptercrash) Europoort - Rotterdam 27-06-2010  (gelezen 27425 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Hierbij een filmpje van Martijnske 15  van een aantal voertuigenmet spoed onderweg naar de helicrash

[ Invalid YouTube link ]

2 dingen vallen me op, er gaan naar dit incident aan de voertuigen te zien veel functionarissen naar toe, er zijn maar 2 brandweer vrachtwagens gefilmd en meerdere personen wagens

Rond 4:10 is te zien bij het begeleid ambulance transport dat de linker rijbaan is afgekruist, ik neem aan om deze spoedrit zo snel mogelijk te laten verlopen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
- Hier zie je alleen wat er vanuit Rotterdam komt. De locale HV voertuigen komen daar niet langs.

- De rijbaan is waarschijnlijk afgekruisd voor de afvoer van slachtoffers.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Waarom is het aantal personenauto's/functionarissen opvallend? Het is toch grip 1? En voordat het antwoord komt "we moeten minder functionarissen hebben en meer uitrukpersoneel/uitrukvoertuigen": daar heb je niet zoveel aan als je een GRIP wilt hanteren...

En inderdaad, in Rijnmond is het gebruik om bij grote drukte of meerdere spoedtransporten achter elkaar een rijstrook af te kruisen, teneinde een vrije doorgang mogelijk te maken.
greetz,  Enrique


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Waarom is het aantal personenauto's/functionarissen opvallend? Het is toch grip 1? En voordat het antwoord komt "we moeten minder functionarissen hebben en meer uitrukpersoneel/uitrukvoertuigen": daar heb je niet zoveel aan als je een GRIP wilt hanteren...

En inderdaad, in Rijnmond is het gebruik om bij grote drukte of meerdere spoedtransporten achter elkaar een rijstrook af te kruisen, teneinde een vrije doorgang mogelijk te maken.

Enrique,

t is helemaal geen aanval, alleen bij zo'n soort incident had ik meer HV voertuigen verwacht, dat de boel moet worden aangestuurd en dat daar voldoende functionarissen voor nodig zijn, lijkt me logisch.

Ik ben ook absoluut tegenstander van bezuinigen op de blauwe, rode en witte sector. 8)

Dan was mijn gok wat betreft het afgekruisde wegdeel dus goed  O0
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
ik schrok ook een beetje hoeveel functionarissen erheen gingen, nou was het natuurlijk wel grip 1 maar maar 5 slachtoffers, geen brand of gevaarlijke stoffen o.i.d. maar ik ben geen centralist, dus ik laat hun gewoon hun werk doen. enne liever teveel dan te weinig he.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Enrique,

t is helemaal geen aanval, alleen bij zo'n soort incident had ik meer HV voertuigen verwacht, dat de boel moet worden aangestuurd en dat daar voldoende functionarissen voor nodig zijn, lijkt me logisch.

Ja sorry, mijn bericht kwam wat lomper over dan ie bedoeld was  ;)

Maar het is absoluut een feit dat bij sommige GRIP-situaties sommige functionarissen geen of een zéér beperkte rol hebben. In Rijnmond is ervoor gekozen om bij elke GRIP-situatie een aantal vaste CoPI-leden te alarmeren en op te laten komen. Beter mee verlegen dan om verlegen. Het kan dan echter wel voorkomen dat een of meerdere CoPI-leden feitelijk nauwelijks iets te doen hebben.
greetz,  Enrique


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
5 slachtoffers?? Ik dacht tientallen tot honderden.

Als je denkt in slachtoffers in lichamelijk letsel, dan zijn het er 5, waarvan 4 helaas dodelijk. Maar er waren heel veel getuigen naar ik begreep. Van deze groep zullen er best een aantal een behoorlijk tikkie hebben gekregen. Dat is geestelijk, en moet niet onderschat worden. Juist daar zal veel voor geregeld moeten worden. Niet alleen voor de hulp, maar ook om de probleemgevallen te identificeren als geestelijk slachtoffer. Daarnaast zijn ook veel mensen getuigen, die misschien die paar essentiële observaties kunnen geven. Dat is veel registratie en uitzoekwerk dat je alleen maar vlak na het incident kan dien....
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Ach,er komen andere tijden!
De tijd van de poppekast en andere flauwekul zal in de volgende bezuinigingsrondes wel een stuk minder worden,daar zou ik alvast maar op gaan rekenen,let op mijn woorden!


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
ik schrok ook een beetje hoeveel functionarissen erheen gingen, nou was het natuurlijk wel grip 1 maar maar 5 slachtoffers, geen brand of gevaarlijke stoffen o.i.d. maar ik ben geen centralist, dus ik laat hun gewoon hun werk doen. enne liever teveel dan te weinig he.

Waarom wordt de centralist er nu weer bijgehaald? Die bepaald dat echt niet hoor. Dat zijn standaard scenario's in de communicator die bepaald worden door de "hogere heren". De centralist start de communicator alleen op....

Ach,er komen andere tijden!
De tijd van de poppekast en andere flauwekul zal in de volgende bezuinigingsrondes wel een stuk minder worden,daar zou ik alvast maar op gaan rekenen,let op mijn woorden!

Ga ik doen, maar ik denk van niet. Sterker nog; ik weet zeker van niet!
En in dit geval bleek ook maar weer eens waarom dit niet zo is; er moesten honderden mensen opgevangen worden met mogelijke traumatische psychische klachten (ongeveer 1000 mensen moesten begeleid worden voor de terugweg naar Rotterdam), de lokatie moest geregeld worden, de nabestaande moesten geďnformeerd worden (hiervoor moest men wel zeker weten wie overleden was en wie zwaar gewond, opvang hulpverleners (BOT gesprekken), afvoer slachtoffers uit/van heli, berging heli na onderzoek KLPD-luchtvaart, alle afspraken moeten vastgelegd worden, pers te woord staan enz enz. En daar heb je verschillende diensten voor nodig en dat is nou net de reden waarom al die COPI-lui ter plaatse komen. Dus nee, dat gaat echt niet minder worden.




 ??? "Gevalletjes "beste stuurlui..." of gewoon niet verdiept in hoe of wat???"  ???
Met vriendelijke groet, Arlé