GRIP 1 Grote hulpverlening (4 doden bij helicoptercrash) Europoort - Rotterdam 27-06-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Grote hulpverlening (4 doden bij helicoptercrash) Europoort - Rotterdam 27-06-2010  (gelezen 27423 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Graag on topic houden.  O0

Voor discussie over inzet van functionarissen bij grip discussie verder in:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,41294.0.html


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Helipiloot ontweek peloton

ROTTERDAM -  De piloot van de helikopter, die zondag op de Maasvlakte verongelukte, heeft een bloedbad van het peloton weten te voorkomen.

In de laatse seconden voor de crash, die aan vier inzittenden het leven kostte, heeft hij geprobeerd de tientallen fietsers van het peloton van de Tour du Port te ontwijken. Dat concluderen getuigen uit de kopgroep in een reconstructie tegenover De Telegraaf.

bron: www.telegraaf.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
‘De helikopter begon opeens te spinnen’
'Een plof, wat stof en dat was het.' Zo omschrijft een van de renners van de Tour du Port de crash. Hij reed in de kopgroep en zag de helikopter naar beneden vallen.
“We zaten in een kopgroep en waren lekker aan het fietsen toen we de helikopter boven de weg een draai zagen maken. Ik zag een agent voor ons met zijn motor onderuit gaan. Waarschijnlijk draaide hij de motor om zichzelf te beschermen als de helikopter op hem zou vallen.”
Volgens de wielrenner draaide de helikopter vervolgens richting het anderhalve meter hoge struikgewas: “De helikopter begon te spinnen, en smakte naar beneden. Een plof, wat stof en dat was het.”
www.rijnmond.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Havenbedrijf schrapt activiteiten rond Tour
Het Havenbedrijf Rotterdam schrapt definitief alle activiteiten die stonden gepland in het kader van de start van de Tour de France, komend weekeinde in Rotterdam. Patrouillevaartuigen zullen de komende dagen ook niet showspuiten.
Ook hangen de vlaggen bij alle kantoren van het Havenbedrijf half stok. Ook op het stadhuis aan de Coolsingel hangen de vlaggen om die reden half stok.
De leiding van het Havenbedrijf heeft het besluit genomen naar aanleiding van het ongeval zondag met een helikopter, waarbij vier personen omkwamen. Een vijfde persoon raakte zwaargewond.
De helikopter was door het Havenbedrijf ingezet om opnames te maken van de Tour du Port, een toertocht voor wielertoeristen aan de vooravond van het wielerevenement. Onder de doden bevindt zich ook een medewerker van het Havenbedrijf. Het bedrijf ziet ook af van de 'hospitality tent' langs het parcours van Le Grand Depart van de Ronde van Frankrijk. Hier zou het Havenbedrijf rond de honderd gasten ontvangen die naar de tourstart zouden komen kijken.
Andere activiteiten rondom de start van de Tour zullen niet worden aangepast, .Burgemeester aboutaleb staat woensdag bij de opening van het hoofdkwartier van de Tour wél stil bij het tragische ongeval, zo meldde de gemeente Rotterdam maandagmiddag.
www.rijnmond.nl


RPA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Gevonden: De bus met blauw/ blauw is inderdaad 1 van Securitas


Dit is ook een Beveiligings wagen van ECT ;)


Martijn18

  • Gast
2 dingen vallen me op, er gaan naar dit incident aan de voertuigen te zien veel functionarissen naar toe, er zijn maar 2 brandweer vrachtwagens gefilmd en meerdere personen wagens

Rond 4:10 is te zien bij het begeleid ambulance transport dat de linker rijbaan is afgekruist, ik neem aan om deze spoedrit zo snel mogelijk te laten verlopen.

Hier een reactie van de filmer zelf. De meeste brandweerwagens die er naar toe zijn gegaan die stonden er dichterbijer dan ik woon op twee na dus zoals te zien is in de video.

Dat was wel een handig teken dat er ineens een kruis verscheen boven de snelweg, zo kon ik me op tijd verplaatsen zodat ik het spoedtransport goed kon zien aankomen. Mijn camera had het eerste spoedtransport onscherp gemaakt waardoor ik die geskipt heb. Gelukkig pakte mijn camera het tweede spoedtransport wel goed op waardoor ik van die wel mooie beelden heb kunnen maken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/494112/2010/06/29/Vader-Hessing-Martijn-keek-zo-uit-naar-helivlucht.dhtml

Vader Hessing: Martijn keek zo uit naar helivlucht

ROTTERDAM - Bij de helikoptercrash op de Maasvlakte kwamen vier personen om het leven. Onder hen ook de zoon van oud-hoofdcommissaris en voormalig staatssecretaris van Binnenlandse Zaken Rob Hessing. Het verlies van zijn 39-jarige zoon Martijn valt Hessing zwaar.
Hessings schoondochter is thuis en voedt haar dochtertje als ze op Teletekst het bericht over de neergestorte wentelwiek ziet. ,,Ze wist nagenoeg zeker dat haar man en onze zoon in het verongelukte toestel zat,'' zegt Rob Hessing tegen het AD. Verbijsterd belt de vrouw met de politie.

'Iets vreselijks gebeurd'
De meldkamer verklaart dat er doden bij de crash zijn gevallen en bevestigt daarmee haar ergste vermoedens. Vader Hessing krijgt het bericht terwijl hij boodschappen doet. Zijn vrouw meldt, telefonisch, met een diepe zucht dat er ,,iets vreselijks is gebeurd.'' Wat precies hoort Rob pas bij thuiskomst, als zijn echtgenote hem hevig geëmotioneerd vertelt dat hun zoon dood is.

Martijn Hessing, hoofd communicatie bij het Rotterdamse Havenbedrijf, zat met drie persfotografen in de gehuurde heli. Ze maakten opnamen van een fietstocht die de start van de Tour, aanstaande zaterdag, moest inluiden. Één van de fotografen overleeft de ramp. De andere twee en de piloot komen samen met Hessing om.

Toestel begon te tollen
Tientallen wielrenners zien de heli van vijftig meter hoogte omlaag vallen. Zij, en aanwezige EHBO-ers, verlenen direct hulp. Ooggetuigen verklaren later dat het toestel plotseling begon te tollen. Naar de oorzaak van het ongeluk kan men voorlopig alleen gissen.

,,Zaterdag vertelde Martijn nog vol trots dat hij uitkeek naar zijn helikopterdoop,'' zegt Rob Hessing. Zijn eerste vlucht zou tevens Martijns laatste worden. Het verlies komt des te hard aan, omdat de andere zoons van de familie Hessing al jaren in Amerika wonen. ,,Tegen Martijn zeiden mijn vrouw en ik altijd: We spijkeren jou vast, jij moet hier blijven. En dan gebeurt dit...''

Bij het bedrijf dat de helikopter verhuurde is de klap ook hard aangekomen. ,,Onvoorstelbaar. We begrijpen er niets van'' zegt Jan de Jonge van Zwijnsbergen. De crash is voor het helibedrijf uit Emmer-Compascuum een raadsel. ,,Het verongelukte toestel was nog maar vijf jaar oud.'' De piloot was een uiterst ervaren en voorzichtige vlieger, zo zegt het bedrijf. (DVDH)


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
Geen strafbare feiten bij helikoptercrash Maasvlakte'

ROTTERDAM -
Bij de helikoptercrash in juni op de Maasvlakte in Rotterdam, waarbij vier mensen omkwamen, is vermoedelijk geen sprake van verwijtbaar menselijk handelen.
Dat blijkt uit het feitenonderzoek onder leiding van het Openbaar Ministerie.
Dat onderzocht of menselijk handelen op enige wijze ten grondslag heeft gelegen aan het ongeval en of dit verwijtbaar was. Een woordvoerster van het OM heeft dat woensdag desgevraagd gemeld.
Het onderzoek richtte zich op het onderhoud van het toestel, het handelen van de piloot en de wettelijke voorschriften met betrekking tot het laagvliegen.

Goed onderhouden
''Daaruit is naar voren gekomen dat de helikopter goed onderhouden was en kort voor het ongeval nog was geïnspecteerd. Daarbij waren geen onvolkomenheden vastgesteld'', aldus de zegsvrouw.
Bovendien was de piloot een bevoegd en ervaren vlieger en zijn er geen ontoelaatbare vliegbewegingen geconstateerd.

Onderzoek

Justitie houdt nog een slag om de arm, mocht op enig moment nieuwe informatie binnenkomen. Zo doet de Onderzoeksraad voor Veiligheid onder leiding van Pieter van Vollenhoven nog onderzoek en dat is nog niet afgerond.
Een woordvoerder van de raad stelde dat de afronding van de eerste fase nadert. ''Een dezer dagen beslissen we of er een verdieping plaatsvindt.''

Toertocht

Door het ongeval kwamen vier inzittenden om het leven. Een vijfde inzittende raakte zwaargewond.
De helikopter was door het Havenbedrijf ingezet om opnames te maken van de Tour du Port, een toertocht voor wielertoeristen aan de vooravond van de Tour de France. Die ging dit jaar van start in Rotterdam.
http://www.nu.nl/binnenland/2329321/geen-strafbare-feiten-bij-helikoptercrash-maasvlakte.html


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
OORZAAK HELIKOPTERCRASH MAASVLAKTE NIET MET ZEKERHEID VASTGESTELD

http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/pers/oorzaak-helikoptercrash-maasvlakte-niet-met-zekerheid-vastgesteld/

Het is niet mogelijk de oorzaak van de helikoptercrash van 27 juni 2010 op de Maasvlakte met zekerheid vast te stellen. Dat staat in het rapport ‘Helikopter verongelukt tijdens fotovlucht’, dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid vandaag heeft gepubliceerd. Vier inzittenden zijn als gevolg van het ongeluk overleden en een vijfde inzittende raakte ernstig gewond. De Onderzoeksraad acht een technische of medische oorzaak onwaarschijnlijk.

Lees hier het volledige persbericht.


PERSBERICHT
http://www.onderzoeksraad.nl/docs/persberichten/2010042_Persbericht_Helikopter_Maasvlakte_DEF_opgemaakt_131212.pdf

Den Haag, 13 december 2012

Oorzaak helikoptercrash Maasvlakte niet met zekerheid vastgesteld

Het is niet mogelijk de oorzaak van de helikoptercrash van 27 juni 2010 op de Maasvlakte met zekerheid vast te stellen. Dat staat in het rapport ‘Helikopter verongelukt tijdens fotovlucht’, dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid vandaag heeft gepubliceerd. Vier inzittenden zijn als gevolg van het ongeluk overleden en een vijfde inzittende raakte ernstig gewond. De Onderzoeksraad acht een technische of medische oorzaak onwaarschijnlijk.

Zondag 27 juni 2010 maakte de helikopter met registratie PH-ECJ een fotovlucht boven de Maasvlakte waar een wielerronde werd gehouden. Aan boord waren de piloot, drie fotografen en een medewerker van de organisatie. Uit het onderzoek blijkt dat de helikopter plotseling een snel draaiende beweging (rotatie) maakte, die vervolgens niet werd gestopt waarna de helikopter in een snelle daling terechtkwam.

Het rapport geeft twee mogelijke verklaringen voor het initiëren van de rotatie, die uiteindelijk tot de crash heeft geleid. De eerste mogelijkheid is dat een besturingsmanoeuvre van de piloot de rotatie heeft ingeleid. Een andere mogelijkheid is dat de snelle rotatie is ingeleid of versterkt door de passagier op de plaats van de tweede piloot. De helikopter was namelijk uitgerust met een dubbele bediening, één voor de piloot die linksvoor zat en een bediening voor de middelste stoel, waar tijdens deze vlucht een passagier zat. De Onderzoeksraad houdt rekening met de mogelijkheid dat deze passagier met zijn voeten de pedalen heeft geraakt waardoor de rotatie is ingezet of versterkt, of dat er tijdens de draai een losliggend voorwerp onder de pedalen terecht is gekomen.

Dat de rotatie niet werd gestopt en de helikopter in een snelle daling terechtkwam, is mogelijk veroorzaakt doordat de helikopter daarna ineen zogeheten ‘vortex ring state’ terecht kwam. Dat is een situatie waarbij de hoofdrotorbladen van een helikopter in turbulente lucht , die door de rotorbladen zelf is opgewekt, terechtkomen en daardoor aan draagkracht verliezen. Het gevolg is dat de daalsnelheid van de helikopter in een dergelijke situatie zal toenemen en de helikopter onbestuurbaar wordt. Doordat de helikoptervlucht op het moment van het voorval op lage hoogte en in standvlucht (hover) werd uitgevoerd, was er onvoldoende tijd om de ontstane situatie te corrigeren.

Aerial work
Volgens de voorschriften is het niet toegestaan dat er tijdens de vlucht passagiers in de cockpit aanwezig zijn, tenzij de dubbele bediening is verwijderd. Deze voorschriften zijn echter alleen van toepassing op commercieel luchtvervoer met burgerhelikopters. De voorschriften zijn niet van toepassing op vluchten die onder de categorie ‘aerial work’ vallen. Een vlucht ten behoeve van foto- en filmopnamen valt onder ‘aerial work’. De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet daarom de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de aanbeveling om via de European Aviation Safety Agency (EASA) te bewerkstelligen dat de regelgeving met betrekking tot het verwijderen van stuurorganen tijdens ‘aerial work’ in overeenstemming wordt gebracht met de regelgeving voor commercieel vervoer’.

Het onderzoek heeft onder meer vanwege aanvullend technisch onderzoek meer tijd in beslag genomen dan
gebruikelijk.



Helikopter verongelukt tijdens een fotovlucht, Eurocopter EC 130 B4, Maasvlakte bij Rotterdam, 27 juni 2010
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Ed Oudenaarden exposeert weer na helikoptercrash
Ed Oudenaarden exposeert weer na helikoptercrash
 rtvrijnmond·    
Gepubliceerd op 6 jun 2013
Citaat
Ed Oudenaarden, de fotograaf die als enige de helikoptercrash op de Maasvlakte van drie jaar geleden overleefde, exposeert een overzicht van zijn werk in galerie Wind op het Noordereiland in Rotterdam
Samen sterk in de hulpverlening!