Is het Nederlands model Ambulancezorg nog wel van deze tijd?

Auteur Topic: Is het Nederlands model Ambulancezorg nog wel van deze tijd?  (gelezen 32088 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #140 Gepost op: 26 juni 2010, 16:56:14
Eigenlijk is er gedurende de hele opleiding de ondertoon die je op de werkvloer ook hebt en houdt.

Als student ben je verantwoordelijk voor je eigen leerproces. Dus wil je graag een drukverband leren aanleggen, en kun je dit onvoldoende, dan is het aan de student om zelf te zorgen dat hij/zij hierin extra scholing krijgt.
Op de werkvloer werkt dit net zo. Voel je je niet meer bekwaam in een bepaalde handeling, dan moet je er echt zelf wat aan doen om weer opnieuw bekwaam en bevoegd te worden.
In mijn ziekenhuis kun je dan naar de afdeling opleidingen een bijscholing vragen.

Ik vindt dat er te vaak wordt gezegd dat de hbo-v te kort schiet als het gaat om werken op de werkvloer.
Aan de ene kant is dit zo... Maar een student is hier zelf ook deels verantwoordelijk voor...

Het is niet alleen de taak van de student om de eindtermen en beroepsvaardigheden te bewaken die men aangeleerd moet krijgen. Dat is vooral een  taak van de opleiding en docenten.
Studenten HBO-V die in het 4e jaar de anatomie niet beheersen (onde rhet mom; ''ik kan toch alles opzoeken'' ) horen niet in het werk thuis.
Oorzaak ligt voor een deel aan de studenten zelf maar ook aan degenen die de eindtermen bewaken.)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #141 Gepost op: 26 juni 2010, 17:00:06
Even off topic:

Ik heb zelf de HBO-V gedaan 10 jaar geleden en was en ben er nog steeds niet van onder de indruk. Er werd (weet niet of het nog zo is) veel te veel aandacht besteed aan verpleegkundig onderzoek, ethiek, etc, etc. en veel te weinig tijd aan echte vaardigheden die je op de werkvloer nodig hebt (zoals verpleegtechnische vaardigheden, lichamelijk onderzoek, pharmacologische kennis, anatomie/fysiologie, etc). Het was meer gericht op het opleiden tot manager ipv waar 90% uiteindelijk uitkomt, aan het bed.

Vraag jij maar eens aan een net afgestuurd HBO-V-er waar de medicijnen voor zijn die ze uitgeven, wat de bijwerkingen en interacties zijn. Geen een die het kan opnoemen. Vraag jij maar eens aan een net afgestudeerd HBO-V-er waar ze aan moeten denken als er iemand wordt opgenomen met een bepaald ziektebeeld en wat dan bijv te verwachten is voor bloedwaarden (en wat die bloedwaarden dan betekenen). Vraag maar eens aan een pas afgestudeerde wat normaal waarden zijn in bloed en wat er voor gevolgen kan zijn voor afwijkingen of laat ze eens een bloedgas interpreteren. Vraag ze maar eens lichamelijk onderzoek te doen (longen luisteren, palpiteren, hart luisteren, etc). Geen een die het kan.

In mijn ogen allemaal basisvaardigheden die een afgestudeerd HBO-verpleegkundige hoort te weten en te kunnen! Helaas wordt het ze niet geleerd.

Wat dat betreft ben ik onder de indruk van wat een verpleegkundige hier in Canada leert. De kennis die ze krijgen tijdens de opleiding is veel diepgaander op alle vlakken dan in Nederland (anatomie, pharmacologie, labwaarden, verpleegtechnische handelingen, etc) Ze kunnen bijv een compleet lichamelijk onderzoek doen en ook afwijkingen constateren en hier actie op ondernemen. Het niveau van een gemiddelde 3e jaars student hier ligt al vele malen hoger dan een afgestudeerd HBO-V-er.

Nee, wat dat betreft, kan er nog heel wat verbetert worden aan de HBO-V in Nederland en aan het niveau en de kwaliteit van de verpleegkundigen die ze afleveren.

Geen idee waar jij de HBO-V hebt gevolgd maar toen ik afstudeerde in 1996 kwam alles wat jij opnoemt gewoon aan de orde, inclusief zware anatomie en pathofysiologie tentamens. HBO-V verschillen onderling. HBO-V is echt geen management opleiding. Er zitten wel delen organisatiekunde etc in maar voor een echte managersopleiding moest ik toch echt een management opleiding van het ISBW volgen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #142 Gepost op: 26 juni 2010, 21:24:16
...of laat ze eens een bloedgas interpreteren.

Ik denk dat je, als pas afgestudeerde HBO-V'er met de volgende opmerking komt: "Ik denk dat deze patient een incompleet gecompenseerde metabole acidose heeft", je vierkant wordt uitgelachen...
Op een verpleegafdeling lijkt mij dit ook niet relevant.
Never underestimate the power of stupid people


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #143 Gepost op: 27 juni 2010, 14:19:36
Ik denk dat je, als pas afgestudeerde HBO-V'er met de volgende opmerking komt: "Ik denk dat deze patient een incompleet gecompenseerde metabole acidose heeft", je vierkant wordt uitgelachen...
Op een verpleegafdeling lijkt mij dit ook niet relevant.
Het lijkt mij absoluut relevant voor jou als verpleegkundige. Hoe kun je je anders een compleet (holistisch) beeld vormen van de gezondheidstoestand van de patient en kennis nemen van mogelijke toestanden van de patient waar je alert op moet zijn?

Maar ach met name dit soort opmerkingen/instellingen zorgt ervoor dat de verpleegkundigen in NL nooit serieus zullen worden genomen door hun collega's elders. Wat dat betreft worden er in NL maar relatief 'domme' verpleegkundige afgeleverd (Waar ik er een van was).


Freeze

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #144 Gepost op: 27 juni 2010, 15:58:35
Ik denk dat je, als pas afgestudeerde HBO-V'er met de volgende opmerking komt: "Ik denk dat deze patient een incompleet gecompenseerde metabole acidose heeft", je vierkant wordt uitgelachen...
Op een verpleegafdeling lijkt mij dit ook niet relevant.

Nee, dat zou een medische diagnose zijn, maar volgens mij hoort een pleeg de termen metabole en respiratoire acidose wel degelijk te kennen. Redelijk basale kennis wat mij betreft die nauw samenhangen met de functies van ademhaling en stofwisseling. Achtergrondkennis is een fundament om een goede klinische blik te ontwikkelen.
Hominem ad deos nulla re propius accedunt quam salutem hominibus dando, In nothing do men more nearly approach the gods, than in giving health to men.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #145 Gepost op: 1 juli 2010, 19:54:14
Als je je graag hiermee bezig wil houden, dan moet je geneeskunde gaan studeren. ;)
Arts  www.alphalog.nl


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #146 Gepost op: 1 juli 2010, 20:28:00
Als je je graag hiermee bezig wil houden, dan moet je geneeskunde gaan studeren. ;)
of je verpleegkundig specialiseren 8)

 ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #147 Gepost op: 10 juli 2010, 10:49:35
of je verpleegkundig specialiseren 8)

 ;)

1-1
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod