GRIP 2 Middelhulpverlening gevallen portaal A12 - Bodegraven 01-07-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Middelhulpverlening gevallen portaal A12 - Bodegraven 01-07-2010  (gelezen 11255 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Wat is het verschil tussen een matrixboard (van Rijkswaterstaat zelf) en een vrachtauto die de boel blokkeerd voor de weggebruikers? De weggebruiker merkt echt geen verschil tussen een minuut in de file voor een matrixbord of voor een file voor een vrachtauto....  ;) ;D Als Rijkswaterstaat dit hanteerd bij vrachtauto's, weg moet vrij met eventueel extra schade, waarom zouden ze dat dan niet hanteren bij eigen materiaal?  ??? ??? :-X

wat betreft het in de weg liggen is het verschil voor de automobilist inderdaad 0,0. Ik kan mij echter heel goed voorstellen dat een omgevallen portaal meer problemen oplevert achteraf. Die portalen staan daar niet zonder reden, en de situatie zal voldoende veilig moeten zijn zodra de weg vrijgegeven wordt. Wat de exacte gevolgen en de precieze maatregelen die nodig zijn betreft kunnen we echter alleen maar speculeren, en dat willen we hier niet. feit is echter dat schade aan de infrastructuur het incident altijd compliceert.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Volgens mij was de basis case bij dit ongeval dat het portaal snel verwijderd werd zodanig dat het verkeer wat er achter staat door kan rijden om gezondheids risico's voor automobilisten in over verhitte auto's te voorkomen.

Dat kan veilig en snel door de inzet van een 50 tons hijskraan en twee man met een snijbrander. En ik praat echt uit ervaring.
Op diverse plaatsen in Nederland staan mobiele nood portalen die per direct kunenn worden ingezet opgesteld. Deze staan op afzet bakken en worden geleverd door een bedrijf met piket dienst.
Vervolgens kan technisch inderzoek verricht worden tot in eewigheid want het voertuig dat het ongeval veroorzaakt heeft staat in een werkvak dat notabe van de hoofdrijbaan gescheiden is door barriers.
Om een reden die we nog niet weten is er anders gekozen en duurt het lang, dat is nu zo graag wat ik wil weten van iemand die ter plaatse was. Wie heeft er gekozen voor dit afhandelings senario, waarom en wat kan er in de toekomst beter?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
wat betreft het in de weg liggen is het verschil voor de automobilist inderdaad 0,0. Ik kan mij echter heel goed voorstellen dat een omgevallen portaal meer problemen oplevert achteraf. Die portalen staan daar niet zonder reden, en de situatie zal voldoende veilig moeten zijn zodra de weg vrijgegeven wordt. Wat de exacte gevolgen en de precieze maatregelen die nodig zijn betreft kunnen we echter alleen maar speculeren, en dat willen we hier niet. feit is echter dat schade aan de infrastructuur het incident altijd compliceert.

In dit gedeelte is een snelheidsverlaging vanwege werkzaamheden. Dus op de portalen voor en achter het incident staat gewoon een snelheidsbeperking. Als je dus het portaal weg laat/haalt is er niets aan de hand. Ik ken hele snelwegen zonder portalen buiten de randstad....  ::) ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
;) Mooie foto...  ;D

http://www.nu.nl/binnenland/2282341/hulpdiensten-rukken-file-in-hitte.html

[img width=700 height=492]http://media.nu.nl/m/m1azxgea0xfa.jpg

Hulpdiensten rukken uit voor file in hitte  
Uitgegeven: 1 juli 2010 08:55
Laatst gewijzigd: 1 juli 2010 13:56

DRIEBERGEN - Hulpdiensten zijn donderdagmiddag uitgerukt om mensen te helpen die door de hitte in een file op de A12 in problemen waren geraakt. Dat heeft een woordvoerder van de politie laten weten.
 Truck rijdt matrixbord aanslideshow video
De politie sloot de A12 richting Den Haag bij Nieuwerbrug donderdagochtend af nadat een vrachtauto tegen een portaal met matrixborden was gereden en grote delen van dat portaal op het wegdek terechtkwamen.

Achter het incident ontstond een lange file die op zijn hoogtepunt 11 kilometer lang was. De politie sloot de weg af en leidde een deel van de file via afritten weg.

Rond half twee stond er nog over 2 kilometer verkeer vast. De snelweg blijft naar verwachting tot half drie dicht.

Onwel

Diverse automobilisten dreigden door het stilstaan in hun steeds warmer wordende auto onwel te raken. De brandweer en mensen op ambulancemotoren reden langs de file om water uit te delen.

Enkele weggebruikers die per se verder moesten, onder andere iemand met een kind op weg naar het ziekenhuis, werden begeleid langs de file en doorgelaten. Uiteindelijk hoefde volgens de politie niemand te worden afgevoerd.

''Met deze hitte weet je dat een file problemen gaat geven en daar kun je maar beter op voorbereid zijn'', aldus de woordvoerder van de politie.


Chaos

Het ongeval had effect op de hele omgeving. ''Het is een beetje een chaos geworden'', meldde een zegsman van het Korps landelijke politiediensten. ''Er stonden vrachtwagens met dieren en bussen met ouderen in de file. Die moesten ergens worden opgevangen.''

Al stilstaand hadden diverse gedupeerde weggebruikers de tijd om te twitteren. ''Water/medische hulp beschikbaar/onderweg. Vertel het door aan andere filerijders!''


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
p2kflex
14:17:57 01-07-10GROUP-1P 1 Aanrijding A12 L 40,6 WRD AFSCHALING NAAR GRIP 0
0707926BRW Rijn en Venen (CvD)
0709095BRW De Waarden (Commandant)
0709500BRW Veiligheidsregio Utrecht (HOvD West)
0709501BRW Veiligheidsregio Utrecht (HOvD Oost)
0709527BRW Veiligheidsregio Utrecht (Piket Centralist)
0709531BRW Veiligheidsregio Utrecht (Coördinator Informatievoorziening ROT)
0709539BRW Veiligheidsregio Utrecht (CvD)
0709600BRW Veiligheidsregio Utrecht (Ondersteuning ROT)
0709608BRW Veiligheidsregio Utrecht (Piket BGC - Bureau Gemeentelijke Crisisbeheersing)
0709609BRW Veiligheidsregio Utrecht (Persvoorlichter DA 835 Regio)
0709615BRW Veiligheidsregio Utrecht (Beheer)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Als ik de foto's zo even bekijk lijkt het, alsof de chauffeur z'n bak niet naar beneden heeft laten zakken... Zal toch zeker niet  :-X

Zal toch zeker wel ...

Bodegraven - Vrachtwagen rijdt tegen portaal aan, gevolg lange file
Bodegraven, 01-07-2010 • Op donderdagochtend 1 juli omstreeks 08.45 uur reed op de A12 een vrachtwagen tegen een portaal aan, met als gevolg dat deze inclusief matrixborden op de weg terechtkwam. Dit gebeurde ter hoogte van afslag Waarder.
De vrachtwagen reed over een werkstrook en had zand gelost. Toen hij wegreed, stond zijn kiepbak nog niet ver genoeg naar beneden waardoor hij het portaal raakte. De rijbanen tussen de Meern en Nieuwerbrug werden afgesloten. Hierdoor ontstond er een kilometerslange file. De brandweer voorzag de in de file staande automobilisten van water.
Om 14.15 uur werd de weg weer vrijgegeven.
www.politie.nl


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Zal toch zeker wel ...
Tsja, het was eigenlijk al vrij duidelijk te zien. Toch knap dat 'ie zo'n snelheid heeft weten te ontwikkelen dat het hele portaal om ging. Het was overigens geen zandauto maar een asfaltwagen. Maar dit geheel terzijde.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Onderstaande filmpjes zijn al een tijdje internet-hits en bewijzen dat dit soort ongelukken wel vaker voorkomen.

Voor wie ze nog niet kent: Kijk en huiver!



&feature=related


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/article/detail/494912/2010/07/02/Rijkswaterstaat-lapt-op-A12-regels-aan-de-laars.dhtml

Rijkswaterstaat lapt op A12 regels aan de laars

NIEUWERBRUG - Rijkswaterstaat heeft nagelaten extra veiligheidsmaatregelen te treffen rond de grootschalige werkzaamheden aan de A12 tussen Utrecht en Den Haag, die gisteren wederom zorgden voor complete chaos in het verkeer.

Bovendien is het werkvak minstens twee keer groter dan de landelijke richtlijn voorschrijft.

Dat staat in het AD.

Gisteren deden  zich voor de derde dag op rij ernstige problemen voor op de belangrijke verkeersader, toen een vrachtwagen tegen een portaal met matrixborden knalde. Het portaal blokkeerde de hele weg. Verkeer kwam urenlang muurvast te staan, weggebruikers werden door de hitte onwel en hulpdiensten moesten water uitdelen. Dinsdag raakten bij Nieuwerbrug vijf auto's betrokken bij een ongeval, de dag erna knalden twee vrachtwagens op elkaar. Daarbij viel één dode. Beide incidenten vonden plaats in het werkvak en hadden telkens enorme files tot gevolg.

Het werkvak op de A12 is zeker tien kilometer lang terwijl dat maar 4,5 kilometer mag zijn volgens richtlijnen van verkeersinstituut CROW. Rijkswaterstaat zegt dat door af te wijken van de richtlijn de werkzaamheden een jaar eerder klaar zijn. Voor de veiligheid wilde Rijkswaterstaat gebruikmaken van een 'video-stilstanddetectiesysteem'. Daar werd van afgezien, omdat het twijfelde of de beelden goed zouden doorkomen in de verkeerscentrales, aldus een woordvoerster.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993