Moeder van Sander V. 'wil nog leven' als haar zoon vrijkomthttp://www.ad.nl/ad/nl/2202/Milly-Boele/article/detail/573650/2011/03/17/Moeder-van-Sander-V-wil-nog-leven-als-haar-zoon-vrijkomt.dhtml17/03/11 10u30
’Ik ben de moeder van een moordenaar’
DORDRECHT - De moeder van Sander V, de moordenaar van Milly Boele, vraagt meer begrip voor de mens achter de dader. "Ik ben de moeder van een moordenaar. Lid van een groep die wel bestaat, maar waarvoor geen hulp is."
,,Toen het stoffelijk overschot van Milly werd gevonden in de tuin van Sander, werd mijn leven van het ene op het andere moment een hel,'' zegt zij in een exclusief interview in de Linda.
Grote verwarring maakte zich van haar meester toen vorig jaar duidelijk werd dat haar zoon, politieagent Sander V., in Dordrecht de moord op de 12-jarige Milly op zijn geweten had. Ze sloot zich op in haar flat en haalde het naambordje van de voordeur. Buiten liepen dagenlang cameraploegen rond.
,,Ik besloot te vechten voor mijn kind. Een oergevoel. Kom maar op, wereld. Ik vroeg het bekende advocatenkantoor Anker en Anker of ze Sander wilde vertegenwoordigen. Een zware taak. Nederland schreeuwde om levenslange gevangenisstraf.''
Na drie weken bezocht ze haar zoon in de gevangenis. ,,Het werd een emotioneel weerzien. Moeder en zoon.'' Sander werd veroordeeld tot achttien jaar en tbs. ,,Hij schreef me een brief: 'Mam, leef je nog als ik ooit vrijkom? Ik hoop het Sander, dacht ik. Ik hoop en bid dat ik het mag meemaken.''
Isolement
In de periode voor de moord was Sander aan het afglijden op zijn werk. ,,Ondertussen werd zijn relatie slechter. Hij raakte in een isolement, blowde zich suf.''
Ze hoopt bij het hoger beroep op een eerlijk proces voor haar zoon. ,,Daar heeft Sander recht op.'' De moeder vindt het moeilijk dat zij de familie Boele niet heeft kunnen condoleren. ,,Ik mag van Justitie geen contact opnemen. Ik heb ze nooit kunnen vertellen hoe erg ik het vind. Het spijt me meer dan ik kan zeggen.''