pupillen

Auteur Topic: pupillen  (gelezen 20644 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Paul SEH

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 29 juni 2004, 22:07:46
Graag gedaan.  ;)

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2004, 09:07:35
De effecten verschillen toch per middel.

Pinpoints treedt alleen op bij opiaten (cannabis, marihuana).
Terwijl xtc en speed juist zorgen voor pupilverwijding.

Althans dat ik mij verteld.

RAdeR

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 30 juni 2004, 09:25:45
De effecten verschillen toch per middel.

Ja dat klopt wel optiaat onthouding, alcohol, XTC, Speed,LSD, Cocaine, amfetamines etc geven pupilverwijding
Opiaten (overdosering , intoxicaties) geven pupilvernauwing.
(beiden overigens niet altijd en de reacties op cannabis kunnen wisselen)

Maar Paul beweert ook niet dat drugs altijd pupilvernauwing geven, hij zegt alleen dat wanneer er pupil vernauwing optreedt dit mogelijk/vaak veroorzaakt wordt drugsgebruik/misbruik.
Hij gaat uit van het symptoom en jij van het middel, daar zit een duidelijk verschil in.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #13 Gepost op: 30 juni 2004, 21:36:10
mag ik hieruit opmaken dat het voor de ehbo'er zinloos is om ernaar te kijken (zelfs als er tijd voor is) of is het wel zinvol als ik bijv. een melding doe voor een ambulance, en ik zeg fietster contra auto bewusteloos so met grote pupillen of een housparty ganger met kleine pupillen.

snap je wat ik bedoel...anders hoor ik het wel

max

Rolf

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 30 juni 2004, 21:58:47
Naar mijn beschijden EHV mening zijn alle dingen die ik zie aan een SO belangrijk om te verwerken in een melding ik mag er zelf geen diagnose aan vast plakken maar ik kan wel iets doorgeven over de pols freqwentie gelaads kleur ademhaling "afwijkende" ogen alertheid van het SO met deze info kan een hulpverlener van een hoger niveau al een inschatting maken van wat er gebeurd zou kunnen zijn en dat zoekt makkelijker naar een oorzaak en dan ben ik helemaal niet beledigd als de ambu pleeg mijn bevindingen zelf nog even na loopt.
(doe ik ook als een klant zegt dat er nog spanning op staat maar de airco toch niet werkt ;D)

Groetjes Rolf

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #15 Gepost op: 1 juli 2004, 08:36:40
Ik zou alle bevindingen doorgeven waarvan ik vermoed dat ze voor de prioriteit bepaling van belang zouden kunnen zijn. Dus ook vergrote of verkleinde pupillen die wel of niet anders reageren op licht.

Maar of bijvoorbeeld een mogelijke onderbeenfractuur links dan wel rechts zit lijkt me weer minder interessant voor de CPA centralist

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

benII

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 1 juli 2004, 10:23:12
dat is duidelijk dan. Bestaat er misschien een handig boekje/wwwsite ed. met foto's van pupillen??  misschien heeft iemand dat of weet iemand dat.

greetz

max

EHBOMAN

• Forum gebruiker
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #17 Gepost op: 1 juli 2004, 21:51:24
Ha pas hoorde ik dit op de scanner:

Een A1 voor de ambu bij een manege in Waddinxveen.

De volgende melding:

Een dame van het paard gevallen, is niet aanspreekbaar geweest, is nu verminderd aanspreekbaar.

Na 2 minuten: een nader bericht: 915 (ambu) we hebben op voorhand de life line two gealarmeerd, slachtoffer zou sterk verwijde pupillen hebben. Dit verandert de melding wel even blijkbaar en dus kan het voor de melding belangrijk zijn.

Gelukkig viel het allemaal mee, maar je weet maar nooit!

Grt Johan
Eerste Hulp verlener Student HBO-V

Paul SEH

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 2 juli 2004, 22:19:15
Het vermelden kan natuurlijk geen kwaad. Het zal natuurlijk van de persoon afhangen of er wel of niet iets mee wordt gedaan.
Maar vermeldt het maar gerust.

benII

• Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 3 juli 2004, 10:39:20
heb jij misschien een handig plaatjes boek met pupillen paul??

;D max

ja ja ik weet ik ben lastig