GRIP 4 Compagnie brand Strabrechtse Heide - Heeze 02-07-2010

Auteur Topic: GRIP 4 Compagnie brand Strabrechtse Heide - Heeze 02-07-2010  (gelezen 81427 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #220 Gepost op: 21 juli 2010, 21:40:37
Topplaten!

Hoe krijg je bij die 2e foto zo'n geweldig goeie diepte in je foto?
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #221 Gepost op: 21 juli 2010, 21:49:59
Prachtige foto's!!! Ik hou van mooi-weer foto's maar niet van een volledig strak blauwe lucht. Die wolkjes geven echt de finishing touch :)

Als je er meer hebt dan zou je ze eens online moeten zetten ;)

Dank je voor het compliment. Nu kon ik mooi wat meer lucht laten zien omdat het er mooi uitzag. Polarisatiefilter erop en een kind kan de was doen.....euh, foto maken.

Zodra het hele gebied weer toegankelijk is ga ik daar zeker nog eens een kijkje nemen en zal ik nog wat meer platen laten zien.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #222 Gepost op: 21 juli 2010, 21:55:14
Hoe krijg je bij die 2e foto zo'n geweldig goeie diepte in je foto?

Door met je diafragma te spelen. Wanneer je een voorwerp echt wilt isoleren van de achtergrond neem je een zo klein mogelijk F-getal (bijv. F2.8 bij mijn F2.8 lenzen). Om wat meer van de omgeving te laten zien schroef je het F-getal wat omhoog, naar bijvoorbeeld F8. Dan zie je veel meer details van de omgeving.

Ik moet ergens nog foto's hebben waarbij het verschil in F-getal erg goed te zien is. Die zal ik wel elders in het Fotografieboard zetten als ik ze gevonden heb.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #223 Gepost op: 11 augustus 2010, 16:32:37
Strabrachtse Heide, 1,5 maand na dato. Het gebied is weer helemaal opengesteld, wel hangen er her en der waarschuwingen dat men bezig is met bosbouw werkzaamheden. Een deel van het afgebrande bos word gekapt, daar wil men ook heide van maken.

Sommige plekken zijn te bizar voor woorden. Waar heide stond, is gewoon niets meer dan een kale vlakte, maar dan bedoel ik ook echt kaal. Op sommige plekken zijn de wortels van heide boven de grond komen te liggen, een heel contrast met de zwartgeblakerde grond.
Ondanks dat as een goede voedingsbodem is, komt er toch her en der al wat jonge heide tevoorschijn. Kennelijk heeft er iets onder de grond (zaadjes?) de brand overleefd.


Aparte vorm boom


Kale stukken


Doorkijkje door een verbrand productiebosje (?)


Gekapte stuk bos


Bizar kaal gedeelte. Paar maand geleden hier nog wat mos en boomstam op de foto gezet


Verbrande stronk.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #224 Gepost op: 12 augustus 2010, 13:44:18
http://punt.avans.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=11924&Itemid=2

wel een leuk stukje over een officier veiligheidsregio, gemaakt door de redactie van de schoolkrant.
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #225 Gepost op: 18 augustus 2010, 18:22:24
Oorzaak brand Strabrechtse Heide onbekend

HEEZE - De oorzaak van de grote natuurbrand begin juli op de Strabrechtse Heide bij Heeze (Noord-Brabant) blijft ongewis.
© ANP

Dat is de conclusie van een uitgebreid onderzoek naar het ontstaan van de brand. Dit liet de politie woensdag weten. Bij de brand werd 150 hectare heide in de as gelegd.

De politie onderzocht in totaal 15 tips maar die leidden niet tot een oplossing.

Zo werd de betrokkenheid van drie jongeren onderzocht die zich na een oproep in een regionale krant bij de politie hadden gemeld. Zij hadden echter niets met de brand te maken.

Fiets

De politie speurde ook nog naar de eigenaar van een gevonden fietsframe. De fabrikant werd wel achterhaald, maar het is onbekend aan wie de fiets was geleverd. De politie schreef zonder resultaat in heel Nederland fietshandelaren aan.

Bron: nu.nl
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #226 Gepost op: 18 augustus 2010, 18:24:45
Ondanks dat as een goede voedingsbodem is, komt er toch her en der al wat jonge heide tevoorschijn. Kennelijk heeft er iets onder de grond (zaadjes?) de brand overleefd.

Ik weet niet of dit het goeie gedeelte is. maar laatst sprak ik een boswachter die wist te vertellen dat gras binnen een week na een grote brand al weeer uit de grond kan schieten. Heide zelf doet het enkele jaren over.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #227 Gepost op: 18 augustus 2010, 23:17:22
Het gras is daar echt als kool uit de grond geschoten. De heide die wij omhoog zagen komen was ook nog niet erg hoog, hooguit een cm of 2. Op de kale vlakte groeide hooguit af en toe een sprietje gras, verder was het gewoon kaal en verbrand.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Reactie #228 Gepost op: 10 mei 2011, 20:10:36
Het onderzoek van het IOOV staat online. Er wordt onder meer gesproken over lange inzet tijden en late aflossing.
EénVandaag bericht dat de brandweer niet voldoende is voorbereid op de bestrijding van natuurbranden. (ik vind dat wel makkelijk scoren van ze maargoed..)

Rapport IOOV

EénVandaag 10 mei


secureinair

  • Observatie naar een hoger niveau
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Luchtopnames met robothelikopters
    • Onbemande Robothelikopters voor luchtopnames
Reactie #229 Gepost op: 30 september 2011, 19:11:50
De stand van zaken op 30 september omstreeks 18u.
In vergelijking met het google kaartje (klik links) waar de bossen nog wel op stonden is het toch wel n triest gezicht.

http://www.secureinair.nl/wp-content/uploads/2011/09/strabrechtse-heide-schade-bosbrand.swf

(klik op onderstaande linkje voor n full screen)
Inzet van robothelikopters bij calamiteiten:  http://www.robothelikopters.nl