Ground-Flare's

Auteur Topic: Ground-Flare's  (gelezen 10513 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 2 juli 2010, 15:59:33
In Amerika is het een gewoonte om bij nachtelijke heli-landingen de landingsplek aan te geven met brandende fakkels.
In Nederland ligt er tegenwoordig op een groot aantal politie en brandweervoertuigen de knipperende (LED) grond-flare's.

Bij een nachtelijke inzet van de heli, kunnen deze dingen dan, op de afgesproken landingsplaats worden neergelegd ?

Afzetlint & kegels zijn (ten strengste) verboden, dit omdat deze gaan vliegen.
De flare's worden ook gebruikt bij heli-havens ....


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 2 juli 2010, 21:07:24
bepalen de eenheden op de grond de landingsplaats of de heli bemanning?  ???


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 2 juli 2010, 21:17:22
Maar waarschijnlijk zitten de (licht)flares op de heliports in de grond verankerd... ;)

Tevens kiest de helibemanning zelf zijn landingsplaats, alleen kan er natuurlijk in bepaalde situaties (denk aan een overvol strand) van te voren een landingsplaats gecreërt worden. Eventueel kan je het plaats incident wel aangeven met een rook of vuur flare (zoals gebruikt op het water), echter parachutefakkels zijn ook ten strengste verboden, om de voor de hand liggende reden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 3 juli 2010, 13:27:02
Bij een nachtelijke inzet van een (de) Lifeliner (3) word er van te voren een landingsplaats gezocht. Deze word vervolgens doorgegeven aan de eenheden ter plaatse.

De ground-flare's worden in de USA ook gebruikt (ter vervanging van de ouderwetse fakkels) en worden niet verankerd. Door het ontwerp en het gewicht waaien ze (als het goed is) niet weg ....

Zijn er ervaringen mee?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Reactie #4 Gepost op: 3 juli 2010, 14:07:53
Bij een nachtelijke inzet van een (de) Lifeliner (3) word er van te voren een landingsplaats gezocht. Deze word vervolgens doorgegeven aan de eenheden ter plaatse.

De ground-flare's worden in de USA ook gebruikt (ter vervanging van de ouderwetse fakkels) en worden niet verankerd. Door het ontwerp en het gewicht waaien ze (als het goed is) niet weg ....

Zijn er ervaringen mee?

Wat betreft het vooraf bespreken dan wel afspreken van een landingsplaats is niet helemaal juist. Tijdens een inzet in de donkere uren word er gewoon opgestart, N.V.G ingesteld, en hup de lucht in. Tijdens het vliegen zal er dan duidelijk worden gekeken naar mogelijkheden om een geschikte landingsplaats te vinden die zich zo dicht mogelijk bij de plaats van het incident bevind. In de bebouwde kom, of buiten de bebouwde kom. Overigens zijn er inderdaad wel van die afgesproken landingsplaatsen, vooral in dichtbevolkte gebieden (wellicht dat jij dit bedoelt).
Zelf heb ik één keer meegemaakt dat de politie gebruik maakte van grond signalering om de heli een plekje toe te wijzen. Echter is dan nog steeds de crew, en met name de piloot, eindverantwoordelijke om wel/niet te landen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #5 Gepost op: 3 juli 2010, 14:35:42
02-05-2010 – Reanimatie op Noordpier (Velsen-Noord)



VELSEN-NOORD – Zondagmiddag is op de Noordpier in Velsen-Noord een oudere piervisser in elkaar gezakt en moest gereanimeerd worden. Politie, twee ambulances een traumahelikopter en de reddingsbrigades van Wijk aan Zee en IJmuiden waren hierbij betrokken. In eerste instantie stonden de ambulances voor een gesloten hek maar dit werd opgelost nog voordat de reddingsbrigade ter plaatse was met de sleutel. Om in het regenachtig weer de helikopter de locatie te wijzen is door de reddingsbrigade een orange rooksignaal en een rode fakkel afgestoken. Men is lang bezig geweest om het slachtoffer te stabiliseren waarna deze naar een ziekenhuis is vervoerd.

De piloot was er blij mee!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 3 juli 2010, 15:53:51
Overigens zijn er inderdaad wel van die afgesproken landingsplaatsen, vooral in dichtbevolkte gebieden (wellicht dat jij dit bedoelt).

Ik heb één nachtelijke inzet van de LF3 meegemaakt, er werd toen van te voren al een landingsplaats aan ons door gegeven.
Tevens een keer een inzet (rendez-vous) gehad waarbij de CPA de landingslokatie doorgaf aan onze meldkamer.

Ik begrijp dat de piloot bepaald of hij hem wel of niet neerzet  :D
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Reactie #7 Gepost op: 3 juli 2010, 18:16:59
Ik heb één nachtelijke inzet van de LF3 meegemaakt, er werd toen van te voren al een landingsplaats aan ons door gegeven.
Tevens een keer een inzet (rendez-vous) gehad waarbij de CPA de landingslokatie doorgaf aan onze meldkamer.

Ik begrijp dat de piloot bepaald of hij hem wel of niet neerzet  :D

Uhu ik begrijp het! Ik neem aan dat zoiets dus ook best veel tijdswinst oplevert!?


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #8 Gepost op: 3 juli 2010, 19:14:27
Uhu ik begrijp het! Ik neem aan dat zoiets dus ook best veel tijdswinst oplevert!?
Bij nachtelijke vluchten misschien wel. Ik ben niet het idee dat bij vluchten overdag het markeren van een plek echt meerwaarde heeft. Ik maak vaak mee dat de heli komt aanvliegen en direct de landing inzet. Hieruit zou je kunnen concluderen dat er vooraf door de bemanning zelf op een plattegrond wordt gekeken waarbij een landingsplaats wordt gekozen, eventueel met een reserve landingsplaats in het geval dat de 1e landingsplaats niet mogelijk is.


Bart S

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 3 juli 2010, 22:27:13
Bij nachtelijke vluchten misschien wel. Ik ben niet het idee dat bij vluchten overdag het markeren van een plek echt meerwaarde heeft. Ik maak vaak mee dat de heli komt aanvliegen en direct de landing inzet. Hieruit zou je kunnen concluderen dat er vooraf door de bemanning zelf op een plattegrond wordt gekeken waarbij een landingsplaats wordt gekozen, eventueel met een reserve landingsplaats in het geval dat de 1e landingsplaats niet mogelijk is.

Men zoekt overdag zelf een landingsplaats zo dicht mogelijk bij het incident, of bij een rendez-vous in samenspraak met de ambulancebemanning. Als we dat van te voren al weten kan je inderdaad via de meldkamer ook de politie alvast die kant op sturen. De definitieve plaatsbepaling van het incident vind veelal plaats door het zoeken naar HV voertuigen op de grond. Dus....... als jullie allemaal in de zomer onder de bomen staan, denk daar dan eens aan ;)

Voor zover ik weet (even een kleine slag om de arm houden want bij ons wordt nog niet 's nachts gevlogen) wordt er 's nachts alleen geland op vooraf verkende plaatsen. Dat kan dus best een eindje van het incident af zijn! De ground-flare vraag zal ik eens navragen... het grooste gevaar is natuurlijk het wegvliegen/losraken van die dingen.