GRIP 1 Middelbrand Woning Beerzerveld - Nieuw Vennep 06-07-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Middelbrand Woning Beerzerveld - Nieuw Vennep 06-07-2010  (gelezen 4294 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #10 Gepost op: 7 juli 2010, 11:28:02
06-07-2010 – Woningbrand (Nieuw-Vennep)



NIEUW-VENNEP – Kort na het begin van de wedstrijd Nederland-Uruguay ontstond er brand in een woning aan de Beerzerveld. Vanuit Nieuw-Vennep, Hoofddorp en Lisserbroek kwamen brandweervoertuigen ter plaatse. Men kon niet voorkomen dat de benedenverdieping grotendeels uitbrandde. Om dat er sprake zou zijn van meerdere slachtoffers zijn een groot aantal ambulances en ondersteunende diensten opgeroepen. Uiteindelijk is alleen de bewoner met ademhalingsproblemen naar het ziekenhuis gebracht. Enkele buren zijn ter plaatste geholpen.

En de rest op www.incidentnet.nl


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #11 Gepost op: 7 juli 2010, 20:13:27
Uiteindelijk is alleen de bewoner met ademhalingsproblemen naar het ziekenhuis gebracht. Enkele buren zijn ter plaatste geholpen.
Zie hier de verschillen in informatie: Bovenstaande info heb ik van de OvD-Politie ter plaatse toen alles onder controle was. Naar aanleiding van andere berichten even gebeld met de voorlichter van de VRK. Die heeft het nagezocht en het gaat om 5 personen waarvan er 4 naar het ziekenhuis zijn gebracht.
Zo zie je maar dat juiste informatie soms lastig is.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #13 Gepost op: 8 juli 2010, 15:31:28
Als oplossing verzinnen we dus dat bij elk incident groot gaan inzetten en als het niet nodig is, sturen we alles weer terug  :-\.
Het is alleen jammer dat dat dus inhoud dat er elke keer een heleboel voertuigen onnodig de weg op gaan, met alle risico's.
Misschien nog meteen zichtbaar op mijn foto's maar het is een buurt waar men op een 'stadse' manier dicht op elkaar gebouwd heeft met stegen er tussen van 2 meter breed. Daarnaast is het geen standaard woningbouw met b.v. een bovenwoning waarvan de deur om de hoek zit. In één van de woonblokken zag ik ook een trappenhuis.
Mogelijk dat dit meegespeeld heeft in de beslissing tot opschaling samen met het feit dat er sprake was van meerdere personen met ademhalingsproblemen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 8 juli 2010, 15:34:10
Misschien nog meteen zichtbaar op mijn foto's maar het is een buurt waar men op een 'stadse' manier dicht op elkaar gebouwd heeft met stegen er tussen van 2 meter breed. Daarnaast is het geen standaard woningbouw met b.v. een bovenwoning waarvan de deur om de hoek zit. In één van de woonblokken zag ik ook een trappenhuis.
Mogelijk dat dit meegespeeld heeft in de beslissing tot opschaling samen met het feit dat er sprake was van meerdere personen met ademhalingsproblemen.


Als door de bouwwijze blijkt dat het niet 'veilig' bewoond kan worden moet de gemeente de gebouweigenaren aanschrijven om maatregelen te nemen (bijvoorbeeld de gevel, inclusief ramen, brandwerend te maken). Repressief is de sluitpost als al het 'andere' gefaald heeft.  ;) :)


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #15 Gepost op: 8 juli 2010, 17:15:05
Als ik het me goed herinner ( Ik heb minder dan 100m van deze woningen gewoond en ze gebouwd zien worden. ) zit er in een driekantblok, 4 woningen. Ze staan inderdaad redelijk dicht op elkaar. De voorgevels zijn van baksteen, de achtergevels zijn in hout uitgevoerd.

Wat ook nog erg lekker in die wijk is, dat er op een groot blok woningen maar 1 toegangsweg is. ( Er kan een 2de noodtoegang worden gemaakt, door paaltjes in een doorgetrokken weg weg te halen. Dit is officieel een fietsdoorgang. Er is een keer eerder een woning uitgebrand in dat gebied, maar toen heeft men volgens mij niet besloten die noodtoegang te gebruiken.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken