Beste Jacques,
Ik heb even de gezocht naar onderzoeken op dit gebied (ERC-database & Lancet), die deze specifieke vraag, en de onderzoeken die hier echt antwoord geven zijn er niet. of nog niet gepubliceerd..
Wat ik je wel kan vertellen is, dat als er binnen 2 minuten na een VF een eerste klap gegeven kan worden de uiteindelijke overlevingskans zowie zo groter is dan dat dit pas na 15minuten is.
Deze meeste onderzoeken hebben zich tot nu toe geconcentreerd op beschikbaarheid en snelheid en toepasbaarheid van een AED om uiteindelijk de overlevingskans te vergroten.
Ik realiseer me dat het is soms vloeken in de kerk is maar uiteindelijk is reanimatie niets meer en niet minder dan blazen op de mond en drukken op de borstkast. Het is natuurlijk effectiever als dat 2 x15 in het ritme van 100x per minuut is..
Wat ik hiermee wil zeggen is, het is lastig om dit soort onderzoeken te doen en dan zuivere gegevens te krijgen. Wat noem je BLS en bij welke kwaliteit van uitvoering vind je het effectief om te registreren.
En met welk doel zou je dit soort gegevens beschikbaar willen hebben. behalve dat het leuk is om te weten en er (on)zinnige discussies over te voeren om schijnbare belangrijke details.
Uiteindelijk gaat het om de overlevingskans, van iemand die al dood te vergroten door je handelen. En een AED is een goed hulpmiddel om in veel gevallen de overlevingskansen te vergroten.. van 12% naar 67% bij reguliere harststilstanden.
Veel van de rest aan informatie ook vervuiling, marketingtechnieken, om hun specifieke AED te verkopen.
De discussie over Mono- of Bi- fase AED is eigenlijk ook nog niet echt gestreden.. word de overlevingskans groter met een bi-fase AED ?. zelfs daar zijn de onderzoeken nog steeds erg dubbel over..
En let ff op alle bijzinnen, (als je binnen 2 minuten..)
Waarom ben ik hier eigenlijk een beetje uitgebreid over, er is zoveel afleidende informatie, en zand in de ogen strooiende onderzoeken, die dan schijnbaar weer een hype dienen te worden. (men kan meer verkopen), terwijl de essentie dan vaak uit het oog word verloren.
Ik zie dat niet alleen bij de AED discussies maar ook bij zuurstof eerste hulp, spinal care, drenkelingen redding.
Dan krijg je de bekende Klok en Klepel geneuzel. Waarom is type 1 van leverancier 1 beter dan die van leverancier 2 type 3.
Grrrrrrr, ik word er af en toe moe van...