Natuurlijk is het nuttig en interessant om een stage te kunnen lopen, maar ik zie dat niet als grootste gebrek bij het op peil houden van het niveau van de SIGMA-leden.
Er wordt nog behoorlijk over kosten gepraat en natuurlijk kost het geld om met materialen te oefenen. Maar mijns inziens zitten de problemen meer nog in een stukje kennis van materialen en begrippen.
Ik kom als Lotus geregeld met diverse Sigma-teams in aanraking en vaak genoeg gebeurt het dat, wanneer gevraagd wordt om een tensie er een pols geteld wordt, tensiebanden binnenstebuiten worden aangelegd... of soms nog erger
Ik kan me de frustratie van de ambuteams zo nu en dan behoorlijk voorstellen. Het kan en mag niet zo zijn dat de ambuteams sneller af zijn zonder Sigmaleden. Dan schiet je je doel voorbij.
Ik denk dat training hierin op het huidige niveau belangrijker is. Zorg dat je weet waarover gesproken wordt, zorg dat je je materialen kent, herkent en kunt gebruiken. En dat hoeft helemaal niet zo heel erg duur te zijn.
Natuurlijk is het enorm belangrijk dat de vrijwilliger enthousiast blijft. En natuurlijk moet niemand vergeten dat je met vrijwilligers te maken hebt. Maar enthousiasme alleen is - helaas - niet genoeg...
Volgens mij is de enige manier om ervaring te houden is veel oefenen en doen! Gelukkig wordt daar door onze HGE en de docenten van de ambulancedienst niet moeilijk gedaan over het gebruik van materialen. Ik weet dat dit in andere regio's heel anders is.
Je kunt pas goed een infuus klaarmaken als je het regelmatig doet.
Hetzelfde geldt voor het meten van tensie. Je weet dan ook waar je het moet doen.
M.a.w. veel oefenen met de materialen en de mensen.
Verder zijn stages van een groter belang dan jij denkt. Voordeel van (meer) stages zijn:
* Sigma-leden en ambulancemedewerkers leren elkaar beter kennen en zijn beter op elkaar ingespeeld. Zo ontstaat er een stukje chemie die goed van pas komt als je in het echt in de sigma met elkaar werkt.
* Je leert heel veel van het omgaan met echte slachtoffers en patiënten
* Je leert heel veel van professionals die aan het werk zijn en waarbij je kunt assisteren.
Wanneer leer je autorijden. Tuurlijk rijles en theorie zijn heel belangrijk. Maar je wordt pas een ervaren/vaardige automobilist als je het doet. Vraag maar eens aan mensen die na het behalen van het rijbewijs en die een lange tijd niet meer gereden hebben.
Kortom hoe kun je van sigma-leden verwachten dat ze goed functioneren als ze niet of nooit in actie komen?!
Dus veel oefenen in de groep en rampoefeningen en daarnaast doen (stages en/of uitrukken).
Rader