Social Media als instrument voor crisiscommunicatie

Auteur Topic: Social Media als instrument voor crisiscommunicatie  (gelezen 34451 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #100 Gepost op: 31 maart 2013, 21:42:52
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=73305
Naar aanleiding van dit topic.

Hoorde net de BRW rijden, zie vervolgens hier een twitterbericht binnen no time verschijnen (binnen enkele minuten na de alarmering en opschaling)

Waarom twitteren Veiligheidsregio's en gemeentes bij dit soort incidenten?
Is dat om "ramptoeristen" weg te houden? Of heeft dat een grotere reden?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #101 Gepost op: 31 maart 2013, 21:48:30
Citaat
Waarom twitteren Veiligheidsregio's en gemeentes bij kleine incidenten?
Wat is een 'klein incident'? Er is een middel-alarmering gegeven, waarbij de persvoorlichter (piket) is gealarmeerd. En die verstrekt dan informatie.

p2kflex
21:26:09 31-03-13GROUP-1P 1 4530 NASSAULAAN 5 MIDDELBURG Binnenbrand (Etage: X) (OPS BR: middel)
MB1300047BRW Veiligheidsregio Zeeland (Persvoorlichter)

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Ik bedoel met klein incident dat er geen grote gevaren voor de omgeving zijn geweest, geen advies om ramen en deuren te sluiten etc.

Wat is het nut van dergelijke twitterberichten?
Is dat puur voor de pers?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Ik bedoel met klein incident dat er geen grote gevaren voor de omgeving zijn geweest, geen advies om ramen en deuren te sluiten etc.

Wat is het nut van dergelijke twitterberichten?
Is dat puur voor de pers?

Door een officieel twitterbericht voorkomen ze dat op twitter een relatief klein incident uitgroeit, op twitter, tot bijvoorbeeld een incident met slachtoffers
Door direct te melden dat het een klein incident is voorkom je een deel van de ramptoeristen enz.enz.
Kwestie van er voor zorgen dat je de regie op twitter en andere social media houd en behoud en dat kun het beste je zo spoedig mogelijk na aanvang van het incident doen.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Door een officieel twitterbericht voorkomen ze dat op twitter een relatief klein incident uitgroeit, op twitter, tot bijvoorbeeld een incident met slachtoffers
Door direct te melden dat het een klein incident is voorkom je een deel van de ramptoeristen enz.enz.
Kwestie van er voor zorgen dat je de regie op twitter en andere social media houd en behoud en dat kun het beste je zo spoedig mogelijk na aanvang van het incident doen.

Langzaamaan beseffen veiligheidsregio's ook wel dat ze het beste de (crisis)informatievoorziening in eigen beheer kunnen houden. Inderdaad, zoals firefighter1970 aangeeft, kunnen betrekkelijk kleine incidenten op social media uitgroeien tot halve rampen. Een officiële tweet van de voorlichter van de VR drukt die geruchten weer de kop in. Goeie zaak, als je het mij vraagt!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Ok, duidelijk!
Bedankt voor jullie toelichting. Ik zag de meerwaarde niet zo, vandaar!

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
en nog een belangrijke reden: twitter werkt pas als je ook volgers hebt. Als je pas gaat twitteren als er iets groots gebeurt, gaat niemand dat zien. Door met enige regelmaat een tweet te sturen, van een klein incident of bijvoorbeeld gaat een algemeen (nieuws)berichtje bouw je publiek op. Dan heeft het gebruik bij een echt grote ramp ook echt zin!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 17 juni 2013, 09:53:24
GHOR Nederland @GHORNederland

RT @hemmelhoes: Mijn presentatie op de landelijke #netwerkGHOR dag 2013 over sociale media in relatie tot de #GHOR: slidesha.re/12LQNA6

Sociale media en ghor geen tijd geen capaciteit of geen prioriteit?

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #109 Gepost op: 6 november 2013, 14:10:51
Onderzoek sociale media bij noodsituaties 2013
In 2012 zijn VDMMP en Menno van Duin, lector Crisisbeheersing bij het IFV en de Politieacademie, een onderzoek gestart naar het gebruik van sociale media door burgers bij rampen en crises en de verwachtingen van burgers bij het gebruik van sociale media door de hulpdiensten. In 2013 willen wij dit onderzoek vervolgen om nog meer inzicht te krijgen. Daarmee volgen wij de lijn van het Amerikaanse Rode Kruis dat ook jaarlijks dit onderzoek uitvoert om ontwikkelingen en verwachtingen ten aanzien van sociale media en crises te kunnen volgen.
Gebruik van sociale media door burgers en hulpverleningsdiensten
Wat zijn de verwachtingen van burgers over het gebruik van sociale media in noodsituaties en het gebruik ervan door de hulpverleningsdiensten? Het onderzoek maakt dit meer inzichtelijk en draait om de vraag: ‘Maakt u gebruik van sociale media bij noodsituaties (incidenten, rampen en crises) en wat verwacht u van het gebruik van sociale media door de hulpdiensten?’. De vragenlijst is geactualiseerd en gaat onder meer in op de storm van 28 oktober 2013.
Werkt u mee aan het onderzoek?
Wij stellen het zeer op prijs als u wilt meewerken aan dit onderzoek. Iedereen die ouder is dan 12 jaar en in Nederland woont, kan de vragenlijst invullen. Het invullen neemt maximaal tien minuten in beslag. Vragen over de vragenlijst of het onderzoek kunt u mailen naar: onderzoek@vdmmp.nl

Ga naar de vragenlijst Onderzoek sociale media bij noodsituaties 2013