Social Media als instrument voor crisiscommunicatie

Auteur Topic: Social Media als instrument voor crisiscommunicatie  (gelezen 34444 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #110 Gepost op: 12 november 2013, 16:43:34
Doe mee aan een onderzoek naar het gebruik van sociale media door burgers bij noodsituaties

http://www.politie.nl/nieuws/2013/november/12/00-oproep-onderzoek-social-media.html
Laatste update: 12-11-2013 | 15:59

Landelijk - Doe mee aan een onderzoek naar het gebruik van sociale media door burgers bij noodsituaties.

Wat zijn de verwachtingen van burgers over het gebruik van sociale media in noodsituaties en het gebruik ervan door de hulpverleningsdiensten? Het onderzoek maakt dit meer inzichtelijk en draait om de vraag: maakt u gebruik van sociale media bij noodsituaties (incidenten, rampen en crises) en wat verwacht u van het gebruik van sociale media door de hulpdiensten?. De vragenlijst is geactualiseerd en gaat onder meer in op de storm van 28 oktober jl. Wij stellen het zeer op prijs als u mee wilt werken aan dit onderzoek. U kunt aan het onderzoek deelnemen door het invullen van deze vragenlijst. Iedereen die ouder is dan 12 jaar en in Nederland woont, kan de vragenlijst invullen. Eind december/begin januari vindt u meer informatie over de resultaten van dit onderzoek op onze site.

Over het onderzoek
In 2012 zijn VDMMP en Menno van Duin (lector Crisisbeheersing Instituut Fysieke Veiligheid en Politieacademie) een onderzoek gestart naar het gebruik van sociale media door burgers bij rampen en crises en de verwachtingen van burgers bij het gebruik van sociale media door de hulpdiensten. In 2013 willen wij dit onderzoek vervolgen om nog meer inzicht te krijgen. Daarmee volgen wij de lijn van het Amerikaanse Rode Kruis dat ook jaarlijks dit onderzoek uitvoert om ontwikkelingen en verwachtingen ten aanzien van sociale media en crises te kunnen volgen.

Vragenlijst
Het invullen van de vragenlijst neemt maximaal tien minuten in beslag. Vragen over de vragenlijst of het onderzoek kunt u mailen naar: onderzoek@vdmmp.nl.
Samen sterk in de hulpverlening!


jabmarijnissen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #111 Gepost op: 30 december 2013, 17:48:44
Nu ernstig ongeval treurenburg. Meerdere slachtoffers. Weg Treurenburg afgesloten voor het doorgaande verkeer. #traumaheli ook onderweg
7:52 's ochtends - 30 december 2013
Dit is een bericht van een wijkagent,waarom??
Meeluisteren mag niet meer,Dus vraag ik waarom twitterstilte men zulke berichten.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #112 Gepost op: 30 december 2013, 19:01:17
Omdat er een wegafsluiting bij zit. En bij meeluisteren heb je toch echt hele andere berichtgeving dan een tweet
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #113 Gepost op: 25 maart 2014, 12:38:21
http://www.youtube.com/watch?v=BgT86WpEr_Q#ws
Twentse vindingen maken digitale en echte wereld veiliger
RTV Oost
Gepubliceerd op 25 mrt. 2014
Citaat
Twee Twentse vindingen moeten de digitale wereld en de werkelijke wereld een stuk veiliger maken. De Universiteit Twente ontwikkelde een tool om kinderporno op internet eerder op te sporen en de veiligheidsregio Twente presenteerde vandaag Tec4se.

zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=28400.0
Samen sterk in de hulpverlening!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #114 Gepost op: 5 mei 2014, 14:58:34
Twittersimulatie

De komende maanden wordt er ergens in Vlaanderen een grootschalige rampenoefening georganiseerd. De hulpdiensten willen hierbij ook oefenen op het gebruik van sociale media tijdens rampen. Om die oefening zo realistisch mogelijk te laten verlopen zijn we op zoek naar mensen die “twittersimulant” willen zijn.

Twittersimulant wil zeggen dat je op basis van een vooraf toegekend profiel de hulpdiensten “bestookt” met vragen, opmerkingen, informatie, … over het incident. Je doet dit op het echte twitterplatform met je eigen account of met een account die je tijdelijk aanmaakt voor de oefening.

De hulpdiensten oefenen al op het gebruik van sociale media, maar doen dit meestal op afgesloten omgevingen die de realiteit moeten benaderen. Door een simulatie te doen op het echte twitterplatform kunnen de hulpdiensten hun echte analysetools gebruiken en wordt de oefening veel realistischer.

Wie kan twittersimulant worden?

    Iedereen die actief is op twitter (of die dat wil worden in het kader van deze oefening

Wat zijn de voorwaarden?

    Je houdt alle informatie geheim voor ALLE hulpverleners. We willen dat hun oefenervaring zo goed mogelijk is (en goed voorbereide hulpdiensten zijn in jouw voordeel!)
    Je krijgt op voorhand een profiel toegekend en houdt je aan dit profiel (net als een ongevalsimulant specifieke verwondingen naspeelt)
    Je bent beschikbaar tijdens de voormiddag van de oefening (mobiel of thuis maakt niet uit, je wordt tijdens deze voormiddag gedurende ongeveer 1u ingeschakeld, de concrete uren ken je ongeveer een week op voorhand)
    Je volgt tijdens de oefening je mail en onze twitteraccount goed op om info van de oefenleiding te ontvangen
    Je speelt maximaal in op de communicatie die de overheid naar buiten stuurt via een afgesproken website

Hoe deelnemen?

Meld je aan via ons webformulier

Nog vragen?

Contacteer ons via onze twitteraccount.