Nederlands Genootschap van Burgemeesters: 'AMBER Alert' bij rampen http://www.amberalertnederland.nl/News.aspx?newsId=177&lang=nl25-1-2011 - Beek (L)
NGB wil dat crisiscommunicatie bij een ramp als in Moerdijk voorbeeld neemt aan AMBER Alert, d.w.z. alle mogelijke communicatiemedia inzetten; Jan Mans: "De overheid moet de regie terugpakken"
Het Nederlands Genootschap van Burgemeesters (NGB) wil dat bij een ramp als in Moerdijk voortaan alle mogelijke communicatiemedia worden ingezet, zoals nu al gebeurt bij een AMBER Alert.
"De Tweede Kamer en media concludeerden al dat de ramp in Moerdijk een communicatieramp was. Allerhande regio's zijn daarom nu hun eigen crisiscommunicatiebeleid aan het doorlichten. Vooral de rol van de sociale media staat daarbij vol in de schijnwerpers. Toch vormen ook de sociale media slechts een deel van het verhaal. Want zelfs een fervente social mediafan zal moet concluderen dat Twitter, Facebook en Hyves niet zaligmakend zijn. Eigenlijk zou crisiscommunicatie bij een ramp als deze een voorbeeld moeten nemen aan AMBER Alert, dat naast sociale media, veel multimedialer gebruik maakt van de mix aan communicatiemiddelen. Van snelwegborden tot reclameschermen. En van (mobiele) websites, sociale media, SMSjes en screensavers, tot aan het automatisch onderbreken van TV zenders ," zegt Wouter Jong, adviseur crisisbeheersing van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters.
Jan Mans sluit zich hierbij aan: "De overheid moet de regie terugpakken in plaats van paniekvoetbal te spelen. De eerste prioriteit bij een grote ramp moet zijn om de mensen te informeren. Door een alarmmelding die overal te zien is kun je alle mensen in een bepaalde regio direct laten weten dát er iets aan de hand is, wat er aan de hand is en wat ze moeten doen."
"De kracht en snelheid van nieuwe media kun je als overheid zien als een bedreiging, maar het biedt ook heel veel kansen. Door zowel oude als nieuwe media in te zetten, kun je als overheid letterlijk iedere burger in een bepaald gebied binnen enkele minuten bereiken. En dan niet alleen met een sirene, die vaak alleen voor verwarring zorgt, maar juist met een gerichte boodschap. Dit doen we al bij de ontvoering van een kind, waarom dan niet bij een crisis als in Moerdijk?" aldus Mans.
"In juli 2010 pleitte staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie in zijn functie als kamerlid al voor een ´CrimeAlert´. Hij pleitte er toen in de Telegraaf voor om alle technische registers open te trekken om ontsnapte gevangenen en gevaarlijke TBS-ers op te sporen. Het is het waard om te onderzoeken of dezelfde methodiek ook bij rampen kan worden ingezet. Want als de nood aan de man is moet alles uit de kast worden getrokken om iedereen inhoudelijk juist en snel te informeren. Of dat nou via Twitter, Hyves, Facebook, reclamezuilen, snelwegborden of een andere creatieve manier is," aldus Jong van het NGB.
Frank Hoen, oprichter van AMBER Alert en directeur van softwarebedrijf Netpresenter, is blij met de belangstelling voor het concept achter AMBER Alert. Hij onderschrijft het belang van multimediaal communiceren om snel grote groepen mensen te bereiken. Hij wijst er wel op dat de overheid zich ook moet inrichten op het ontvangen en filteren van de informatie die ze van de burger terugontvangt, bijvoorbeeld via sociale media: "Mensen gaan met hun mobieltje bijvoorbeeld foto's en filmpjes aan je terugsturen, en daar kan best, naast de gebruikelijke onzin, ook belangrijke informatie bij zitten."