Veiligheidsregio Twente ondersteunt Serious Request
http://www.politie.nl/nieuws/2012/december/13/02-veiligheidsregio-steunt-serious-request.html
Laatste update: 13-12-2012 | 15:31
Twitcident: inzicht in Twitter
Twitcident detecteert, filtert en analyseert berichtgeving via Twitter tijdens grote evenementen. Door de grote berg aan actuele maar ongestructureerde data op Twitter via slimme filters te presenteren, wordt een beeld geleverd dat door hulpverleners kan worden gebruikt. Snelle én betrouwbare informatie waarmee een overzicht ontstaat van de situatie, hoe de burgers deze situatie beleven en de informatie-behoefte die bestaat. Deze gegevens worden via het politie service centrum, gerouteerd naar verschillende medewerkers: zo kunnen voorlichters van gemeente en politie directer inspelen op de social media met hun berichtgeving en de recherche informatie-afdeling van de politie is in staat de gegevens te gebruiken in hun analyses. Uiteraard is ook de Crowd Control Room uitgerust met Twitcident.
Met medewerking van Twitcident
Twitcident detecteert, filtert en analyseertMensen beginnen meteen te twitteren als er iets in hun omgeving gebeurt. Deze snelle berichtgeving met tekst en vaak ook beeld vormen samen een grote berg aan actuele maar ongestructureerde data. Een deel van de tweets over een (dreigende) ramp of een incident bevat nuttige informatie voor bijvoorbeeld politie en brandweer.
Een analyse van de berichtgeving kan door hen worden gebruikt om de ernst van de situatie in te schatten en wat de inzet van hulpdiensten zou moeten zijn. Met Twitcident kan deze twitterdata slim worden gefilterd.
Twitcident
TU-Delft, TNO en ondernemer Richard Stronkman ontwikkelden Twitcident voor hulpdiensten. Een tool die twitterberichten lokaliseert en vervolgens de meest betrouwbare en relevante berichten slim filtert en weergeeft. Snelle en betrouwbare informatie. Daar hebben de hulpdiensten bij een incident of ramp immers de meeste behoefte aan. Dit levert ook snel een beeld op van de omgeving van het incident en de beleving en informatiebehoefte van burgers.
Pukkelpop
De storm die Pukkelpop in de zomer van 2011 in België trof werd vroeg gesignaleerd door middel van Twitter. Een analyse die TNO (samen met HKV lijn in water) achteraf losliet op het Twitterverkeer tijdens die ramp, laat zien dat er een enorme stroom van tweets met vragen, geruchten, feiten, foto's en video’s losbarstte. Er blijkt tijdens calamiteiten vooral behoefte te zijn aan betrouwbare informatie en het scheiden van geruchten en feiten.
Als autoriteiten hierop voorbereid zijn, dan kunnen zij direct inspringen op deze geruchten en de feiten bij hun besluitvorming betrekken. Bij grote rellen, een terroristische aanslag, aardbevingen of overstromingen kunnen hulpdiensten op die manier waardevolle informatie krijgen over locaties, slachtoffers, geblokkeerde wegen of menigtes die op de vlucht zijn. Door middel van kaarten, foto’s en statistieken krijgen politie en brandweer een nog beter beeld van de situatie. Een aantal politiekorpsen in Nederland heeft al proefgedraaid met Twitcident. Tijdens de jaarwisseling gebruikte de politie Twitcident voor informatie over het afsteken van illegaal vuurwerk en brandstichting.
In de komende maanden wil Twitcident pilotprojecten gaan doen met hulpdiensten.
http://www.tno.nl/content.cfm?context=overtno&content=nieuwsbericht&laag1=37&laag2=2&item_id=2012-04-18%2016:54:43.0Zijn er al resultaten van de pilotprojecten bekend?