norit

Auteur Topic: norit  (gelezen 8849 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 29 juni 2004, 14:00:29
hoi hoi

enige tijd gelden hebben we een discussie gehad over paracetamol....ok daar zijn we uit.

maar hoe zit het nu met norit. (actieve kool) gebruiken of niet??

graag jullie mening met een toelichting waarom wel niet.

greetz

max




Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2004, 14:52:59
Nee, als EHBO-er mag je ook geen Norit geven. En wel om vrijwel dezelfde redenen die gelden voor Paracetamol, Asperine en andere medicijnen.

Norit kan namelijk de effecten van sommige andere medicamenten verminderen. Trouwens bevatten de Norit-tabletten suiker, je slachtoffer zal toevallig diabeet zijn. Dit risico ga ik als EHV-er dus niet nemen.

Leon
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2004, 16:46:40
Dit soort discussies doen het over het algemeen wel goed  ;D dus laat ik eens een voorzet doen:

Ik denk dat in die gevallen waar het met spoed innemen van Norit geindiceerd is (bepaalde type vergiftigingen) en men niet binnen een redelijke tijd hulp van een ziekenhuis/huisarts/ambulance  kan krijgen, het gerust ook door een EHBO'er verstrekt kan (moet ?) worden.
Het kan in die gevallen immers levensreddend werken,
houdt je hierbij uiteraard wel aan de contraindicaties als vermeld in de bijsluiter.
Verder kan een telefonisch consult van een huisarts/CPA of SEH bij het vermoeden van een ernstige vergiftiging uiteraard geen kwaad.

Ook de leken instructies op het gebied van vergiftigingen (zie bijvoorbeeld de gifwijzer) adviseren het gebruik van Norit in bepaalde gevallen.

Een vergelijking met het verstrekken van paracetamol gaat niet helemaal op, Paracetamol is zelden levensreddend en meer een "luxe" middel om het comfort van de patient te verhogen, dit kan dus ook wachten.

Maar er zijn vast heel afwijkende meningen

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


tara

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2004, 18:19:01
Nee, als EHBO-er mag je ook geen Norit geven. En wel om vrijwel dezelfde redenen die gelden voor Paracetamol, Asperine en andere medicijnen.

Norit kan namelijk de effecten van sommige andere medicamenten verminderen. Trouwens bevatten de Norit-tabletten suiker, je slachtoffer zal toevallig diabeet zijn. Dit risico ga ik als EHV-er dus niet nemen.

Leon

ik lees hier wel vaker, omdat mijn man in het ambulancewereldje zit.
"Trouwens bevatten de Norit-tabletten suiker, je slachtoffer zal toevallig diabeet zijn"
Ik ben zelf diabeet en heb een tijd geleden op advies van de huisarts norit gekregen. Nergens last van gehad.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2004, 18:35:15
Voor zover ik weet zit er in de norit geen suiker.  8)
Norit is puur koolstof en daar zit geen suiker in. De tabletten zijn samen geperst.  8)


tara

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2004, 18:43:51
Voor zover ik weet zit er in de norit geen suiker.  8)
Norit is puur koolstof en daar zit geen suiker in. De tabletten zijn samen geperst.  8)

Ja, dat bedoelde ik dus aan te geven.
Voor zover ik weet ook niet, anders had ik dat zeker wel gemerkt


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2004, 19:03:55
Voor zover ik weet zit er in de norit geen suiker.  

De originale Norit tabletten  bevatten 92 mg saccharose en 92 mg lactose.
De capsules bevatten geen suiker en zijn daarom voor diabetici meergeschikt.
Overigens dien je in geval van een vergiftiging je toch z.s.m. te melden bij een arts en die zal dan die eventuele extra inname van suiker best wel kunnen behandelen.

Zie onder meer het geneesmiddelen repertorium
http://www.geneesmiddelenrepertorium.nl/nefarma/111_norit_02043.html
Of voor meer uitgebreide informatie de database van Medscape (contra-indicaties etc)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2004, 21:43:15
Als sprake van vergiftiging is, is er ook grote kans dat de werking van de medicijnen verandert. Dus dat is geen reden om het niet te gebruiken.

Ik heb iets tegen de gifwijzer, omdat daarin nauwelijks onderscheid gemaakt wordt tussen antiroos shampoo en baby shampoo. Maar ook water laten drinken voor het laten braken heeft een zeker risico in zich.

daarnaast weet men waar hij ligt, maar moet nog wel opzoeken wat men moet doen. En hem lezen terwijl je kind loopt te schreeuwen van de pijn of aan het flippen is, is mogelijk iets te veel gevraagd.

Ik kan daarom maar een advies geven, doe alleen datgene wat je kunt en doe dat alleen als je weet waarom je het doet.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2004, 22:14:09
Je hebt gelijk Jacques, er zit inderdaad wat suiker in. Op de SEH gebruiken we alleen de poedervorm en daar zit dan weer geen suiker bijgevoegd. Bedankt voor de aanvulling.  :)


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2004, 00:19:31
Jullie hebben gelijk. Ik heb bij het intikken van mijn reactie niet aan vergiftigingen gedacht  :-[. Hierbij is Norit inderdaad handig. Ik zal (als EHBO-er) wel geen Norit toedienen aan iemand die diaree heeft, maar misschien denken jullie ook hier anders over. Ik ben benieuwd.
Virus checking completed: All viruses functioning normally.