norit

Auteur Topic: norit  (gelezen 8848 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2004, 09:04:05
Norrit bij diaree is inderdaad een probaat middel. Maar ik zie nog niet in waarom als ehv-er bij iemand met diaree klachten gehaald zou worden.
Op z'n hoogst zou ik iemand daarop kunnen wijzen. Maar dat weet toch iedereen.
Met alle respect dat vind ik een wat onzinnige discussie.

Norrit bij vergiftiging is een ander punt. Het kan handig zijn. Doorgaans zal er vaak geen norrit voorhanden zijn. Als de situatie dermate levensbedreigend is dan heb je je handen vol aan ABC en is het de vraag of je nog norrit toegediend krijgt.
In ieder geval zou ik het alleen in overleg met de CPA/huisarts doen en alleen als ik precies weet wat en hoeveel iemand aan giftige stof heeft binnen gekregen.

RAdeR


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2004, 10:04:08
hoi hooi

mag ik concluderen dat we norit (capusules) in onze ehbo doos (gaan) stoppen, en dat we in overleg evetueel geven.

max


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 30 juni 2004, 12:36:28
mag ik concluderen dat we norit (capusules) in onze ehbo doos (gaan) stoppen, en dat we in overleg evetueel geven.

Wat mij betreft bij bepaalde vergiftigingen wel hoor Max. In mij koffer zit al jaren een doosje (ja ja het wordt regelmatig vervangen).
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 30 juni 2004, 12:48:05
Maar ik zie nog niet in waarom als ehv-er bij iemand met diaree klachten gehaald zou worden.
RAdeR

Tijdens een uitstapje van onze gepensioneerden kreeg een dame op leeftijd last van acute diarree en was ze het te laat voor het toilet. Norit was niet nodig, maar mevrouw zo goed als het kon helpen met schoonmaken en het vinden van schone kleding waar ze de rest van de dag met goed fatsoen mee rond kon lopen was de schone taak van een van mijn (manlijke) collega EHV'er.  ;D


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #14 Gepost op: 30 juni 2004, 13:17:57
Heel galant maar dat valt niet onder EHV-taken.
Alhoewel het was wel een ongelukje. ;D

RAdeR


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 30 juni 2004, 14:51:53
Het was geen ongelukje maar een regelrechte ramp voor de dame in kwestie. Maar ook mijn collega heeft even moeten slikken voor hij er aan begon.

Waarom valt het niet onder de taken van de EHV'er ?

Als ik de inleiding van het OK boekje 24ste druk lees, dan valt deze situatie, c.q. de dame in kwestie, geheel binnen de daarin genoemde definities.

De hulp die mijn collega geboden heeft, valt ook binnen de genoemde definities.

Jammer genoeg wordt in de rest van het boekje niets gezegd over de manier waarop je in dit soort gevallen hulp kunt bieden.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #16 Gepost op: 30 juni 2004, 15:09:11
Valt EHV-taken zijn valt over te twisten. In ieder geval heb je voor deze klus geen ehbo-diploma nodig.

En back to the topic: norrit was niet noodzakelijk.
Daar ging het om.

RAdeR


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 30 juni 2004, 15:39:12
Nee, maar wel de instelling van een EHBO'er


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #18 Gepost op: 30 juni 2004, 21:22:40
we hadden het over norit....zwartkijkers ;D


janssen

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 3 juli 2004, 19:51:40
Waarom zie ik niet dat jullie de vergiftigingswijzer in de ehbo tas hebben maar wel norrit. Mijns inziens is er geen indicatie om acuut norrit toe te dienen. Het leeghevelen van de maag is een handeling die redelijk snel moet gebeuren. om restanten te neutraliseren laat je norrit achter.