Zoute drop

Auteur Topic: Zoute drop  (gelezen 9554 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #30 Gepost op: 8 juli 2004, 23:24:08

maar zou een consultje Huisarts cq CHP niet beter zijn voor de patiënt?

Oke ik ben het hiermee eens .
Maar als er bij ons van de zomer iemand weer eens naar de kantine wankelt omdat ie bevangen is door de warmte dan geef ik hem /haar toch een glaasje water met zout of  een zout dropje om hem / haar er boven op te krijgen voor dat moment.
Dan heb ik toch liever dat die genige direct zout toegedient krijgt dan eerst met hem /haar naar de auto te lopen en dan maar te kijken of je bij de huisarts terecht kunt.
Dit kunnen we ook nog doen als ze zich een beetje bekomen hebben.
En als het na enkele minuten nog niet beter is dan gaan we echt wel naar de huisarts hoor.
 ;D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #31 Gepost op: 9 juli 2004, 09:10:45
Er loopt nu een aardige disussie over Norrit, hetzelfde verhaal over zoute drop geven aan iemand die zout gebrek heeft.
Mag dat???

Christian, om even terug te gaan naar de basis van je vraag,
Hoe bepaal je (buiten het lab) dat iemand zoutgebrek heeft ? (en aan welke zouten iemand gebrek heeft)
In welke situatie zou je dat (als EHBO'er ?) willen toedienen ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #32 Gepost op: 9 juli 2004, 09:45:06
Oke ik ben het hiermee eens .
Maar als er bij ons van de zomer iemand weer eens naar de kantine wankelt omdat ie bevangen is door de warmte dan geef ik hem /haar toch een glaasje water met zout of  een zout dropje om hem / haar er boven op te krijgen voor dat moment.
Dan heb ik toch liever dat die genige direct zout toegedient krijgt dan eerst met hem /haar naar de auto te lopen en dan maar te kijken of je bij de huisarts terecht kunt.
Dit kunnen we ook nog doen als ze zich een beetje bekomen hebben.
En als het na enkele minuten nog niet beter is dan gaan we echt wel naar de huisarts hoor.
 ;D

Toch vraag ik me af of die persoon van een glaasje water met zout nou echt harder opknapt als van een glaasje water zonder zout.  ???
Bovendien als iemand door de warmte bevangen is (hyperthermie) hoeft hij/zij nog helemaal geen zoutgebrek te hebben.

Als iemand van gewoon water en frisse lucht niet opknapt zou ik de zorg overdragen aan andere (meer) professionele hulpverleners.  ;)

RAdeR


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #33 Gepost op: 9 juli 2004, 13:33:28
Jacques, als antwoord op je vraag verwijs ik je door naar het bericht van lotus bianca. Dat vind ik echt zo'n voorbeeld dat je kan verwachten als iemand vocht en zoutgebrek heb.

Christian


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #34 Gepost op: 9 juli 2004, 18:50:48
Gelet op de mitsen en maren van misschien wel of juist niet omdat ...... leiden tot de hamvraag "waarmee zijn we eigenlijk bezig ?"

Basisregel is in geval van twijfel deskundige hulp inschakelen. Van mij mag je vervolgens weddenschappen aan gaan of de deskunidge hulp jouw visie wel of niet deelt.


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #35 Gepost op: 10 juli 2004, 01:41:54
.
Maar als er bij ons van de zomer iemand weer eens naar de kantine wankelt omdat ie bevangen is door de warmte dan geef ik hem /haar toch een glaasje water met zout

Kan me niet voorstellen dat mensen niet over hun nek gaan..... heb je het zelf wel eens geprobeerd? Het is écht zó ontzettend vies!!!  In mijn opleiding heb ik er eens een proefje meegedaan: 10 cursisten een bekertje water met daarin zout gegeven en op laten  drinken. Het merendeel liep kokhalzend naar de wasbak .....
Simpele oplossing: doe er ook wat suiker bij.....

Groetjes!

Jacqueline


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #36 Gepost op: 11 juli 2004, 07:34:13
Kan me niet voorstellen dat mensen niet over hun nek gaan..... heb je het zelf wel eens geprobeerd? Het is écht zó ontzettend vies!!!  In mijn opleiding heb ik er eens een proefje meegedaan: 10 cursisten een bekertje water met daarin zout gegeven en op laten  drinken. Het merendeel liep kokhalzend naar de wasbak .....
Simpele oplossing: doe er ook wat suiker bij.....

Groetjes!

Jacqueline



Dan wordt het dus toch nog eigenlijk een zakje ORS  ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


helm

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 11 juli 2004, 09:56:08


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #38 Gepost op: 11 juli 2004, 22:09:47
Soms is het leven ( lees : eerste hulp verlenen) zó simpel ;)


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #39 Gepost op: 12 juli 2004, 19:43:35
Nou dat van die soep is nog helemaal niet zo gek.
Die nuttigen we in de zomer maanden  bij de lunch toch al.
Lekker zoute groente soep mjammie.
Je knapt er echt van op hoor ;D



Bedankt voor de tip van die suiker Jacqueline. ;)
Er heeft hier nog nooit iemand over gegeven na het drinken van het water met zout.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN