Zeer grote brand Kippenschuur Paardseheide - Middelbeers 08-07-2010

Auteur Topic: Zeer grote brand Kippenschuur Paardseheide - Middelbeers 08-07-2010  (gelezen 8149 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Twee kippenstallen verloren bij grote brand
donderdag 08 juli 2010 | 16:14 |
Laatst bijgewerkt op: donderdag 08 juli 2010 | 16:15

OOST- WEST- en MIDDELBEERS - Bij een grote brand op een kippenbedrijf aan de Paardsehei in Westelbeers zijn donderdagmiddag minstens twee grote stallen uitgebrand. De andere kippenstallen worden door de in groten getale aanwezige brandweer nat gehouden om overslaan van de brand te voorkomen. In de grootste van de uitgebrande stallen zaten zestigduizend kippen. Die zijn waarschijnlijk allemaal omgekomen.

Het bedrijf is eigendom van de familie Smolders. Eigenaar Toon Smolders woonde bij zijn bedrijf. Zijn zoon Eddie, die op het bedrijf werkt en het te zijner tijd over gaat nemen van zijn vader, woont in Middelbeers. Zoon Eddie was tijdens het uitbreken van de brand, donderdagmiddag rond half drie, op het bedrijf aanwezig. Beiden waren donderdag door de brand zo emotioneel dat ze geen reactie konden geven.

De brandweer is met vijftien brandweerwagens aanwezig. Die zijn afkomstig uit de wijde omgeving. De oorzaak van de brand is donderdagmiddag nog onbekend. Het nablussen zal volgens de brandweer nog tot in de avond duren.
http://www.ed.nl/regio/kempen/6951454/Brandweer-laat-stal-uitbranden.ece

Praktisch, die megastallen. Het is weer diep triest...........
Toen de brandweer kwam, brandde er volgens een aantal persberichten 1 stal. Staan die stallen zo dicht op elkaar dat hij makkelijk oversloeg?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
p2kflex
17:04:39 08-07-10GROUP-1GRAAG OPKOMEN KAZERNE IVM AFLOSSING ZEER GROTE BRAND : PAARDSEHEIDE  1 OWM : 539 534
ZGB1106160BRW Bladel (Bladel) (Blusploeg A)
ZGB1106161BRW Bladel (Bladel) (Blusploeg B)
ZGB1106198BRW Bladel (Bladel) (Lichtkrant)
ZGB1107946BRW Reusel - De Mierden (Reusel) (TS 536)
ZGB1107960BRW Reusel - De Mierden (Reusel) (Blusploeg)
ZGB1107998BRW Reusel - De Mierden (Reusel) (Lichtkrant)
ZGB1108046BRW Reusel - De Mierden (Lage Mierden) (Postalarm)
ZGB1108060BRW Reusel - De Mierden (Lage Mierden) (Blusploeg A)
ZGB1108098BRW Reusel - De Mierden (Lage Mierden) (Lichtkrant)


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Dit is toch weer dieptriest. Weer duizenden dieren die als ratten in de val zaten. Wordt het onderhand niet eens tijd om de veiligheid van de dieren in de wet vast te leggen?

Ik denk dan aan compartimentering, vluchtgangen en sprinklers om zoveel mogelijk (liefst alle) te redden bij brand.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Dit is toch weer dieptriest. Weer duizenden dieren die als ratten in de val zaten. Wordt het onderhand niet eens tijd om de veiligheid van de dieren in de wet vast te leggen?

Ik denk dan aan compartimentering, vluchtgangen en sprinklers om zoveel mogelijk (liefst alle) te redden bij brand.

$$$$$$$ En meer doet er niet toe. Als je kleinere brandcompartimenten (BC) gaat maken moet je meer kosten maken, worden je 'producten' duurder en krijg je ze niet verkocht.

Als alle gemeenten nu hun poot stijf zouden houden en met een groter BC niet akkoord zouden gaan kan het. Maar er zijn nu gemeenten in landelijke gebieden die daar wel mee akkoord gaan (wethouders met belangen?) waardoor er ook een concurrentiebelang in de afweging wel/niet toestaan bijkomt...  :-\ :-\ :-X Daardoor worden andere gemeenten ook weer 'gedwongen' om grotere BC's toe te staan (uit economische motieven). It's all $$$$$


riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
Uitslaande brand in kippenschuur Middelbeers  
Uitgegeven: 8 juli 2010 15:24
Laatst gewijzigd: 8 juli 2010 17:02

MIIDDELBEERS - In een schuur met 56.000 kippen aan de Paardseheide in het Noord-Brabantse Middelbeers is donderdagmiddag rond 14.40 uur brand uitgebroken.
 Uitslaande brand in kippenschuurslideshow De brandweer spreekt van een zeer grote uitslaande brand en is met veel materiaal ter plaatse. Het is nog onduidelijk hoe het met de kippen is.

Volgens Omroep Brabant is het pluimveebedrijf moeilijk te bereiken voor brandweerwagens in verband met de ligging in een buitengebied. Bijkomend voordeel is dat er geen gevaar lijkt te zijn voor de omgeving. Wel wordt er volgens de omroep gewaarschuwd voor asbest.


nu.nl


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
$$$$$$$ En meer doet er niet toe. Als je kleinere brandcompartimenten (BC) gaat maken moet je meer kosten maken, worden je 'producten' duurder en krijg je ze niet verkocht.


Dan vraag ik mij serieus af wat een extra muur nou kost. Ik neem aan geen miljoenen.

Misschien dat ze vanuit Den Haag zich er meer mee moeten bemoeien. Als het landelijk geregeld wordt heb je het gemeentelijk probleem ook niet meer.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Uitslaande brand in pluimveebedrijf

MIDDELBEERS -  Door een brand op een kippenbedrijf in Middelbeers (Noord-Brabant) zijn donderdagmiddag ongeveer 75.000 kippen gedood. Het vuur ontstond door nog onbekende oorzaak in een stal met 60.000 kippen en sloeg op de valreep over naar een tweede schuur met 15.000 kippen. De twee stallen zijn volledig uitgebrand, aldus woordvoerders van de brandweer.

De brand brak rond 14.40 uur uit. De brandweer kwam met 35 man ter plaatse. De brandweer probeert een derde schuur en het bijhorende woonhuis te redden. Asbest dat bij de brand is vrijgekomen, is neergedaald in een weiland en veroorzaakt geen gevaar.

 http://www.telegraaf.nl/binnenland/7136802/__Uitslaande_brand_in_pluimveebedrijf__.html?p=16,1


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Misschien dat ze vanuit Den Haag zich er meer mee moeten bemoeien. Als het landelijk geregeld wordt heb je het gemeentelijk probleem ook niet meer.

De kippenvleesmarkt is een wereldmarkt. Nederlandse pluimveehouders concurreren met name op kwaliteit, maar ook op prijs, tegen de rest van de wereld.

Zo bouwt Cargill een pluimveeslachterij voor MacDonalds in Rusland met een capaciteit van 18000 ton kippenvlees. Tot nu toe haalt MacDonalds Rusland zijn kippevlees uit Orleans. Het vlees dat nu uit Orleans zal dus ook op de West-Europese exportmarkt komen.  Overigens wordt er in Nederland ongeveer 60000 ton geslacht. Per maand.
Dat heeft ermee te maken dat graanafval en tweede keus graan uit de hele wereld betrekkelijk goedkoop via Rotterdam kan worden ingevoerd en tot veevoer kan worden verwerkt. Per fles sla-olie blijft er ook een net zo groot bergje vetvrije plantaardige "rommel" over, die we of weg moeten gooien (verbranden) of op moeten voeren aan onze kippen. Kippen maken van die afvallen weer eetbare producten. Het is dus niet zo dat de oerwouden gekapt worden voor kippenvoer, maar voor (ultragoedkope) eetbare olieen en vetten. Maar ik dwaal af.

Voor ieder mens dat omkomt of gewond raakt in Nederland komen er 5 kippen om. Ik vind dat geen rare verhouding..
(gebaseerd op 16 miljoen mensen, 900 gewonden en 100 doden en 135.000 duizend omgekomen dieren (kippen) per jaar, rekenfouten voorbehouden)


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Voor ieder mens dat omkomt of gewond raakt in Nederland komen er 5 kippen om. Ik vind dat geen rare verhouding..
(gebaseerd op 16 miljoen mensen, 900 gewonden en 100 doden en 135.000 duizend omgekomen dieren (kippen) per jaar, rekenfouten voorbehouden)

Ik vind het wel een rare en ook trieste verhouding (nee, ik ben geen vegetariër en ja, ik ben gek op een stuk kip en ja, ik ben een dierenliefhebber).

Als de economie goed bij de export van vlees gedijt, dan kan er heus wel een potje met geld gemaakt worden om de veiligheid van de dieren te vergroten, maar dat vertikt men.
Volgens de huidige wetten en besluiten moeten bedrijfspanden, woningen enzovoorts aan strenge veiligheidseisen voldoen, met o.a. een snelle vluchtweg compartimentering enz. Mensen moeten gewoonweg snel weg kunnen komen indien er een calamiteit uitbreekt.
Deze 5 dode kippen (indien je berekening klopt) hebben nooit een schijn van kans gehad om te ontsnappen. Maar kennelijk zijn kippen (en varkens en koeien) voor een hoop mensen minderwaardig en kunnen ze doodleuk opgesloten worden in een grote schuur waar geen ontsnappen mogelijk is wanneer er brand uit breekt. En dat vind ik toch dieptriest.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Ik ben het volstrekt met je eens dat de vergelijking mank gaat. Volgens mij gaat iedere vergelijking tussen mensen en dieren mank.  ;)

Anders dan mensen zijn dit soort kippen buiten hun schuur meestal ten dode opgeschreven. Misschien dat het huidige weer een uitzondering vormt. Alleen al de stress van een evacuatie levert heel veel dode dieren op.
Alleen een vluchtweg volstaat dus niet. Je moet een lege schuur ingericht klaar hebben staan.  Ik zie niet in hoe je dat zou moeten doen, maar ik weet zeker dat er belangstelling vanuit de sector is voor ideeen hoe het beter kan.

Voor de liefhebbers van sprinklers heb ik alvast een teleurstelling, als je de brand meester bent, zullen de natte kippen, voor zover mijn kennis rijkt, alsnog massaal sterven.