Zeer grote brand Kippenschuur Paardseheide - Middelbeers 08-07-2010

Auteur Topic: Zeer grote brand Kippenschuur Paardseheide - Middelbeers 08-07-2010  (gelezen 8024 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gewoon een stal maken met onbrandbare materialen. Geen 'moeilijk' brandbare materialen want ook die branden maar echt onbrandbare materialen toepassen. Technische ruimten brandwerend afscheiden en het aantal ontstekingsbronnen minimaliseren. Rookluiken toepassen die je handmatig kan open zetten mocht er toch rookontwikkeling zijn (bijv motor ventilator). Wat is er dan tegen (afgezien van het welzijn) om 20000 kippen in een compartiment te houden?  :)

Je ziet vaak dat de isolatie van de stal brandbaar is. Vaak polystyreen omdat dit zo goedkoop is en weinig vervuild. Als je dan brand krijgt is het een verloren zaak.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Compartimentering van een stal is al gebruikelijk voor slachtdieren omdat ze klein zijn als de dieren de stal in gaan en dan elkaar toch opzoeken. Naarmate de dieren groter worden, krijgen ze van de pluimvee houder ook meer ruimte door ook de andere compartimenten in de stal open te zetten.
De compartimentering is nu (voorzover ik weet) niet gericht op brandveiligheid maar op houderij-aspecten. Dat zou misschien beter kunnen...  :-\

Ik heb niet heel veel verstand van de huidige brandwerendheid eisen.
Ik verwijs even ter illustratie naar http://www.hardeman.nl/hallenbouw_hardeman_nl/nieuws/index.php.

Twee relevante citaten van deze pagina:
 
Nieuwe werken voorjaar 2010 28 juni 2010 -
Hieronder een greep uit de nieuw ontvangen opdrachten in de afgelopen 3 maanden.
- ...
- Kippenstal ca 1.200 m2 (in sandwichpanelen) te Gendt  
- ...

6 april 2010 -  
Onze sandwichpanelen voldoen aan alle eisen van het bouwbesluit, zelfs voor de strengste klasse brandgedrag. Doordat er echter nog steeds veel brandgevaarlijke producten worden toegepast gaan er bij verzekeraars steeds meer stemmen op om alle kunststof isolatie dan maar uit te sluiten van verzekering. Onze producten worden zo over één kam geschoren als gevolg van deze onverantwoordelijke keuzes van andere isolatie-aanbieders op deze markt
...
De sandwichpanelen welke Hardeman BV uit Veenendaal produceert onder de merknaam ‘’C300’’ voldoen altijd aan de B-klasse en kunnen dus zonder zorgen toegepast worden. Hardeman BV ziet het als haar taak de agrarische sector in Nederland op de hoogte te brengen en te houden van de regelgeving op dit gebied en is constant bezig haar producten te verbeteren en aan te passen aan de eisen die in deze sector gesteld worden. '...

Ook pluimveehouders zien hun stal niet graag afbranden.
Als ik het goed begrijp ligt hier een taak voor de handhavers van het bouwbesluit (met hulp van de brandpreventisten) om met verzekeraars oneerlijke concurrentie onder pluimveehouders uit te bannen.  O0

Branden stallen met PIR panelen minder goed?
Ik kan me herinneren dat er in Brabant ook een kalverbedrijf getroffen is door brand, terwijl de schuur "onbrandbaar" had moeten zijn.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Hier uitleg over brandklassen: http://www.rockwool.nl/brandveiligheid/eu-normen/cen-klassen

Brandklasse B brand nog steeds en er komt nog steeds rookvrije. Als je echt onbrandbaar wil gaan moet je klasse A1.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Goeie link..interessant ook voor een BHV-er zoals ik.
[Off topic] Bij een echte brand moeten BHV-ers wegwezen  ;D [/offtopic]

Maar hoe ziet een ideale brandveilige stal er dan uit?

Het dak moet aan de binnenzijde stevig (met een bezem te reinigen) zijn, ziektekiem en ongediertevrij (dus geen tempex) en liefst niet stukgaan van een zwaai van de hogedrukspuit. De sandwichpanelen van metaal blijken ook te branden bij de kalverboer. Misschien omdat de coating brand.

Ik begrijp ook niet goed waar de brandlast bij de kippenschuur vandaan komt. Er hangen geen gordijntjes  :)  
Nu is er wel variatie in bouwwijze maar alleen van de dakisolatie kan ik me een stevige brandbaarheid voorstellen.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
12:59 - 9 juli 2010 | Auteur: Hans Janssen
Brand in kippenstallen door mankement

MIDDELBEERS - De enorme brand donderdagmiddag in een kippenstal in Middelbeers is zo goed als zeker ontstaan door een technisch mankement. De politie gaat in ieder geval geen onderzoek instellen, zo laat de brandweer weten.
Bij de brand kwamen 75.000 kippen om het leven. Het vuur verwoestte twee stallen van een bedrijf aan de Paardseheide in het buitengebied van Middelbeers. De rookwolken waren vanaf de snelweg A58 te zien. http://www.omroepbrabant.nl/?news/139223702/Brand+in+kippenstallen+door+mankement.aspx

Hopelijk neemt het Team Brandonderzoek de zaak serieuzer en zijn voor hen 75.000 slachtoffers wél de moeite
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter