Regen- en onweersbuien na hitte 10/11/12-07-2010

Auteur Topic: Regen- en onweersbuien na hitte 10/11/12-07-2010  (gelezen 40006 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #120 Gepost op: 11 juli 2010, 01:32:23
Krijgen hier (twente) idd waarschijnlijk een klein staartje mee.
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #121 Gepost op: 11 juli 2010, 02:06:12
Chaos bij Oosterhout Live (oid..), zie video:

Chaos Oosterhout Live
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


jos1961

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
Reactie #122 Gepost op: 11 juli 2010, 11:19:00
Had gisteren avond dienst bij anouk live at westerpark en had vrij zicht richting het zuiden, en daar zag je die typische wolken formatie aanschuiven van uit het zuiden eerst hele hoge wolkjes dan lager grotere wolken en op het laatste die muur van wolken. Je zag echt zo een schuine wolkenmassa op je afkomen met van alles er in, bliksem, regen, rukwinden,en hagel.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #123 Gepost op: 11 juli 2010, 11:25:30
En je hebt geen prachtige foto gemaakt van de shelfcloud? (althans, ik neem aan dat je dat hebt gezien afgaande op je beschrijving.. ;))

Het kaartje van het KNMI van de bliksemactiviteit van gisteren (0.00 - 23.59u):

www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #124 Gepost op: 11 juli 2010, 11:26:20
Even een onderwep van geheel andere orde, maar wel noodweer-gerelateerd. Heeft iemand last gehad van slechte(re) ontvangst op de mobiele telefoon? Bij mij was in elk geval de lokale (sterkste) T-Mobile mast uitgevallen. Met hevige neerslag kunnen de straalverbindingen elkaar niet meer zien. Door dezelfde reden kunnen radio- en TV-zenders ook kortstondig uitvallen. Op Sky Radio hoor je dan vaak eerst een soort blikkerig geluid waarna het tijdelijk helemaal wegvalt.

En om het iets meer HV-gerelateerd te maken, de hulpdiensten kunnen natuurlijk ook last ondervinden van uitvallende telefoonmasten :)


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #125 Gepost op: 11 juli 2010, 11:31:24
Hier stonden er een paar TV zenders op zwart, maar qua telefonie (KPN-netwerk) had ik een zwakkere ontvangst dan normaal. Ik heb berichten gehoord dat T-mobile er helemaal uit heeft gelegen in Almere.

Overigens de ontvangst van het kustwachtcentrum was ook aanzienlijk slechter. Normaal komt ie hier kraakhelder binnen.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #126 Gepost op: 11 juli 2010, 12:07:25
Nee. 25/26 mei 2009 was erger en zal niet snel overtroffen worden :)
Citaat
Wat een avond, wat een nacht: daar ga je als weerman toch vanuit je dak! Gisteravond trok een Mesoscale Convective System (MCS) over Nederland. Een MCS is een groep ‘georganiseerde’ donderbuien die niet zelden veel krachtiger zijn dan individuele onweersbuien en niet zelden de omvang aannemen van een kleinschalig lagedrukgebied. Vaak reiken de toppen van de imponerende cumulonimbi (buienwolken) tot in de tropopauze (boven 10 kilometer hoogte). Een MCS is op z’n best gedurende de avond en nacht en heeft soms een diameter van enkele honderden kilometers.
Voor zover bekend zijn er tenminste 76.000 bliksemontladingen geregistreerd (meer dan het imponerende onweer van 25-26 mei 2009), kwamen er windstoten voor tot boven 80 km/uur en is er erg veel regen gevallen. Uit een eerste inventarisatie blijkt dat er De Bilt 30 mm is gevallen, op Deelen bij Arnhem en in Heino en Hilversum 32, Jaarsveld 33, Hoogeveen 34, Veen, Werkendam en Diever 35, Heemskerk 37 en Terschelling 41 mm. Het mag duidelijk zijn dat het MCS de acute droogte in een groot deel van het land flink heeft getemperd. Agrariërs waren in ieder geval goed te spreken vanochtend.
www.janvissersweer.nl


Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
Reactie #127 Gepost op: 11 juli 2010, 12:14:01
Bliksem inslag Woning Hilversum Middel Brand

De brandweer heeft zaterdagavond een uitslaande woningbrand geblust  die mogelijk veroorzaakt is door blikseminslag. Rond 22.30 uur werd de brand ontdekt aan de van gelderlaan 75. de  brand sloeg ook over naar de buren. Volgens een getuige is de bliksem de oorzaak van de brand.De brandweer  heeft de brand geblust.

meer fotos en video op www.fotomix.nl


deze foto maakte ik tegenlijk met een omweers flits erg apart



22:35:55 10-07-10 Melding : Pr 1 Woningbrand VAN GELDERLAAN 75 HILVERSUM 655 645

22:39:48 10-07-10 Melding : Pr 1 Woningbrand (NB: middel brand) VAN GELDERLAAN 75 HILVERSUM 920
twitter : @fotomiche , @regio14nl


pascalpost

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #128 Gepost op: 11 juli 2010, 12:24:50
Even terug komen op de gsm masten.

Ik belde rond 22:45 vanuit harderwijk naar nunspeet.  tijdens het gesprek viel mijn signaal weg.(t-mobile)  Na 2 min kreeg ik weer signaal. Opnieuw gebeld naar die vriend in nunspeet die ook T-mobile heeft.

Tijdens dat 2de gesprek viel zijn signaal weg.

Het was gisteren ook wel bijzonder zoveel onweer veroorzaakt natuurlijk wel een erg groot magnetischveld in de lucht en erom heen.

Ik heb mij ooit eens laten vertellen dat de zenders automatisch uitschakelen bij overspanning. Dit kan zomaar het geval zijn door het grote magnetische veld om die masten.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #129 Gepost op: 11 juli 2010, 12:29:35
Ik heb mij ooit eens laten vertellen dat de zenders automatisch uitschakelen bij overspanning. Dit kan zomaar het geval zijn door het grote magnetische veld om die masten.

Neuh dat is onzin. Ik heb gewerkt aan professionele zendinstallaties en die schakelen echt niet zomaar uit hoor. Ze zijn beveiligd met zogenaamde overspanningsbeveiligingen en die dingen zorgen niet voor uitschakeling, maar voor het "afleiden" van hoge spanningen. Tegen een direkte inslag is geen enkele beveiliging mogelijk. Hooguit een goede afleiding om de gevolgen te beperken, maar de gemiddelde zendinstallatie moet dan toch wel vervangen worden.