Grote brand Krimpen aan den IJssel

Auteur Topic: Grote brand Krimpen aan den IJssel  (gelezen 11820 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Lukas074

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 2 juli 2004, 14:00:26
Citaat
geplaatst door: Peter D  geplaatst op: 1 Juli 2004, 21:06:56  
waarom kan je je niet voorstellen dat het al brand meester is?  

Als je weet hoe een tranformator eruit ziet van binnen, is deze gevuld met olie om te koelen. Er is maar 1 mogenlijkheid om de olie eruit te halen, en die zit meestal aan de achterkant van de transformator. Door de brand konden ze er niet bij en de olie stond in brand. Als je de olie gaat aftappen dan gaat het al brandend in een vrij grote bak. Daarom waren dan ook waarschijnlijk de poederblus units ter plaatste. Ik vond het vrij snel geblust. Ik hoorde daar namelijk dat het nog wel eens tot diep in de nacht zou kunnen worden om alleen brandmeester te worden, en dan na blussen.

Maar hoe sneller er geblust is, hoe sneller het weer in orde gemaakt kan worden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 2 juli 2004, 14:19:38
Als je weet hoe een tranformator eruit ziet van binnen, is deze gevuld met olie om te koelen. Er is maar 1 mogenlijkheid om de olie eruit te halen, en die zit meestal aan de achterkant van de transformator. Door de brand konden ze er niet bij en de olie stond in brand. Als je de olie gaat aftappen dan gaat het al brandend in een vrij grote bak. Daarom waren dan ook waarschijnlijk de poederblus units ter plaatste. Ik vond het vrij snel geblust. Ik hoorde daar namelijk dat het nog wel eens tot diep in de nacht zou kunnen worden om alleen brandmeester te worden, en dan na blussen.

Maar hoe sneller er geblust is, hoe sneller het weer in orde gemaakt kan worden.
ik weet maar een klein beetje af van transformatoren :-[maar ik weet wel dat er olie inzit voor koeling.En dat als die eenmaal brand je wel even werk hebt om dat te blussen


Lukas074

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 2 juli 2004, 15:57:13
Dat was er gisteren ook aan de hand, daarom was ik toch verbaasd dat de klus al zo snel geklaard was.


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #33 Gepost op: 2 juli 2004, 21:41:36
En kan iemand mij dan vertellen wat GRIP 2 is ??
  Ta


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #34 Gepost op: 2 juli 2004, 21:59:49
Het GRIP overzicht:

GRIP 1 : Incident + gecoördineerde multidisciplinaire inzet (COPI of CoRT Commando Rampterrein)
GRIP 2 : Grootschalig incident + gecoördineerde multidisciplinaire inzet (COPI + ROT Regionaal Operationeel Team)
GRIP 3 : Ramp / zwaar ongeval in een gemeente (CoRT + ROT + GBT Gemeentelijk Beleidsteam)
GRIP 4 : Ramp / zwaar ongeval in meerdere gemeenten (CoRT + ROT + GBT's + RBT Regionaal Beleidsteam)
GRIP 5 : Ramp / crisis in meerdere provincies / landen (CoRT + ROT + GBT's + RBT + PCC Provinciaal Coördinatiecentrum / DCC Departementaal Coördinatiecentrum / NCC Nationaal Coördinatiecentrum.

Snap je het? 8)

Christian


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #35 Gepost op: 2 juli 2004, 22:24:42
Euhm,het grip gedeelte snap ik wel een beetje ja! maar wat je er allemaal achter hebt gezet niet zo nee!
Maar grip heeft dus met de omvang te maken...
  Ta


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #36 Gepost op: 2 juli 2004, 22:33:41
Dat klopt ongeveer. Als ik het goed heb gaat het ook om de gevolgen voor de omgeving.

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 2 juli 2004, 22:37:56
Dat klopt ongeveer. Als ik het goed heb gaat het ook om de gevolgen voor de omgeving.

Christian
klopt inderdaad,hoe meer een incident impact gaat krijgen woonplaatsen of als de gevolgen van een incident de provinciegrenzen gaat overschrijden.Hoe groter de GRIP wordt


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #38 Gepost op: 2 juli 2004, 22:38:11
Okay!
Daar kan ik me ook wat bij voorstellen inderdaad!
  Ta


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #39 Gepost op: 3 juli 2004, 17:07:54
En kan iemand mij dan vertellen wat GRIP 2 is ??

De afkorting "GRIP" zelf is nog niet verklaard naa aanleiding van jouw vraag geloof ik. Deze staat voor "Gecoördineerde Regionale Incidentenbestrijdings Procedure.

Groeten, Peter.