OGS en wegwerkzaamheden

Auteur Topic: OGS en wegwerkzaamheden  (gelezen 4289 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2010, 23:06:15
Eigenlijk best wel vreemd dat er niet ergens een artikel is die de wetgever hiervoor opgemaakt heeft. Het is een totaal veranderde situatie met behoorlijk wat aanpassingen aan de normale weg.

Even omgedraaid, wat zou er volgens jou dan als extra opgenomen horen te zijn.

Ik kan de vraagstelling nog niet helemaal begrijpen namelijk ?


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2010, 23:20:14
Eigenlijk best wel vreemd dat er niet ergens een artikel is die de wetgever hiervoor opgemaakt heeft. Het is een totaal veranderde situatie met behoorlijk wat aanpassingen aan de normale weg.
Ik heb het andere topic wat je noemde ook even doorgelezen. Belangrijk detail hieruit is dat het je eigen verantwoordelijkheid blijft. (deels gedekt door de wet)

Natuurlijk zijn de meeste spoedritten terecht. Maar ik kan ook een voorbeeld geven van een spoedrit waar ik mijn bedenkingen over heb.
Denk hierbij even aan onopvallende voertuigen.


Dat heeft de wetgever wel. Hij heeft het artikel 5 van de wegenverkeerswet genoemd. Hetzelfde artikel wat in de brancherichtlijnen benadrukt word. En waarom niet elke verkeerssituatie benoemd wordt? Omdat dat namelijk niet mogelijk is en in het Nederlandse rechtssysteem nog enigszins van gezond verstand en logica uitgegaan wordt.

AANVULLING: Daarnaast zijn er nog de bebordingen die weggebruikers (met of zonder ogs) atendeerd op de situatiewijziging.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2010, 23:24:38
Even omgedraaid, wat zou er volgens jou dan als extra opgenomen horen te zijn.

Ik kan de vraagstelling nog niet helemaal begrijpen namelijk ?

B.v.: Natuurlijk wel toestaan dat OGS gebruikt wordt maar dat de snelheid gelijk moet zijn met het overige verkeer. (in gebieden met wegwerkzaamheden)
Met de OGS krijg je dan wel ruim baan maar hoeven andere weggebruikers geen capriolen uit te halen om als een angsthaas aan de kant te gaan.

Ik zie hier veel antwoorden dat er brancherichtlijnen zijn waaraan men zich dient te houden en er is een art. 5 waar je mee te maken kunt krijgen.
Meestal slaan deze antwoorden op een enkel voertuig. Iets waar ik al minder problemen mee zie.
Ik ken ook een voorbeeld waarbij een stuk of 6 a 7 voertuigen (onopvallend) als een "treintje" zich door het verkeer begeven met een dusdanige hoge snelheid waarvan ik denk dat het ook wel wat minder kan. Er ligt in dit geval geen NOOD aan de man. (m.a.w. er ligt niemand op sterven of er staat niets in brand, even grof gezegd)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2010, 23:51:28
Nog even een andere aanvulling met een misschien wat duidelijkere stelling.

Wegwerkzaamheden hebben tot resultaat dat het wegbeeld veranderd is. De normale snelheid is voor de weggebruiker en de mensen die aan de weg werken omlaag gebracht voor de veiligheid. Er wordt op gehamerd dat iedereen zich aan de snelheid moet houden. De controle's zijn verscherpt.
Waar je vroeger nog wel eens als normale bestuurder 10 km harder reed dan aangegeven laat je dat tegenwoordig wel uit je hoofd.
Je ziet ook dat het verkeer zich meer aan de toegestane snelheid houdt. Iets waar ik in ieder geval blij mee ben. (een enkeling uitgezonderd maar gelukkig hebben we de foto's nog)  :)

Als daar dat zelfde "treintje" (van de vorige posting) doorheen denderd met een snelheid die ca. 30 km hoger ligt dan de normale toegestane snelheid kun je je wel voorstellen wat er gebeurd. Mensen schieten als een angsthaas naar de rechter rijstrook. (2 banen worden tijdelijk opeens 1)
Alles begint te remmen en tja, ritsen gaat dan niet meer. Wegwerkers zullen in dit soort gevallen ook hun hart vasthouden want o wee als het fout gaat. Die mensen lopen dus op soms 5 meter langs het voorbij razende verkeer. (90 km per uur)

Ik hoop iets meer duidelijk gemaakt te hebben, zoniet dan vraag gerust nog een keer.  :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2010, 00:38:19
Ik ken ook een voorbeeld waarbij een stuk of 6 a 7 voertuigen (onopvallend) als een "treintje" zich door het verkeer begeven met een dusdanige hoge snelheid waarvan ik denk dat het ook wel wat minder kan. Er ligt in dit geval geen NOOD aan de man. (m.a.w. er ligt niemand op sterven of er staat niets in brand, even grof gezegd)


Ik denk dat je er te makkelijk vanuit gaat dat er bij een dergelijke rit geen nood aan de man is. Deze eenheden zijn of onderweg om een zeer gevaarlijke situatie te doen ophouden of zijn onderweg met iemand die hoog risico loopt. Daarnaast zijn hun rijopleidingen er op gericht om dit op een veilige, verantwoorde manier te doen voor zichzelf en voor anderen. En deze opleidingen gelden als de zwaarste die er zijn in ons land. Ze doen het dus niet zomaar.

Ik kan me voorstellen dat je als wegwerker er misschien anders naar kijkt en het zo voelt, maar het zijn uitzonderingen en zeer kort durende momenten. Ik denk dat het gevaar meer ligt in het "gewone" verkeer. Ik ben bij diverse aanrijdingen geweest van niet oplettende/onder invloed zijnde/vermoeide/of gewoon zeer slecht rijdende bestuurders die een pijlwagen ramden of een werkvak inreden. Ik kan mij niet herinneren dat er door de door jou genoemde treintjes ooit een aanrijding is gebeurt met wegwerkers of pijlwagens.

grtzzz


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #15 Gepost op: 22 augustus 2010, 00:13:23
Ik denk dat je er te makkelijk vanuit gaat dat er bij een dergelijke rit geen nood aan de man is. Deze eenheden zijn of onderweg om een zeer gevaarlijke situatie te doen ophouden of zijn onderweg met iemand die hoog risico loopt. Daarnaast zijn hun rijopleidingen er op gericht om dit op een veilige, verantwoorde manier te doen voor zichzelf en voor anderen. En deze opleidingen gelden als de zwaarste die er zijn in ons land. Ze doen het dus niet zomaar.

Ik kan me voorstellen dat je als wegwerker er misschien anders naar kijkt en het zo voelt, maar het zijn uitzonderingen en zeer kort durende momenten. Ik denk dat het gevaar meer ligt in het "gewone" verkeer. Ik ben bij diverse aanrijdingen geweest van niet oplettende/onder invloed zijnde/vermoeide/of gewoon zeer slecht rijdende bestuurders die een pijlwagen ramden of een werkvak inreden. Ik kan mij niet herinneren dat er door de door jou genoemde treintjes ooit een aanrijding is gebeurt met wegwerkers of pijlwagens.

grtzzz

Ik hoop ook niet dat de eerste keer komt maar als hij komt dan is het wel te laat. Het had dan misschien voorkomen kunnen worden.
Ik twijfel ook niet aan de rijvaardigheden van de desbetreffende diensten. Deze hebben een opleiding die vaak hoger ligt dan de normale OGS rijopleiding.
Het gevaar schuilt ook inderdaad bij de argeloze weggebruiker die opeens geconfronteerd wordt met een abnormale situatie.
In de vakantietijd waarbij mensen met hun sleurhutje achter de auto aan de snelweg op gaan. En dat vaak maar 1 of 2 keer per jaar is het een extra gevaar.
Het oude vrouwtje van 80 (of mannetje) die een stukje autosnelweg moet nemen om van A naar B te gaan.


Over de nood stel ik wel een vraag. Hoe belangrijk is het om b.v. een persoon te begeleiden met 6 of 7 auto's?
Die persoon zit maar in 1 auto en een auto ervoor en erachter lijkt mij toch voldoende.
Er wordt bij een treintje van 6 a 7 ook nog verschoven gereden. Ze maken zich daarbij breder in het rijden dan de normale autobreedte.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.    :)
Het treintje ziet er dan ongeveer zo uit....

--- __ --- __ --- __    En dit over 1 rijbaan. (de streepjes zijn auto's)

vr. gr.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #16 Gepost op: 22 augustus 2010, 02:15:30

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.    :)
Het treintje ziet er dan ongeveer zo uit....

--- __ --- __ --- __    En dit over 1 rijbaan. (de streepjes zijn auto's)

vr. gr.

Ik weet precies wat je bedoeld  998765

6 of 7 auto's komt hoogst zelden voor, maar daar is dan echt wel een goede reden voor. Verder ga ik dat niet uitleggen ivm procedures die niet bekend hoeven te worden. De rijopleiding ligt niet vaak hoger, maar ligt altijd een behoorlijk stuk hoger bij deze diensten. Onderdeel is ook veiligheid en de reactie die het rijden tot gevolg heeft op de rest van het verkeer. Er wordt dus echt wel alles aan gedaan om een ongeval te voorkomen.

Het lijkt verder wel of het allemaal erg breed rijdt, maar een vrachtwagen is net zo breed. En die vrachtwagen past ook gewoon in die rijbaan, ook als deze versmald is.

Ik zeg niet dat de rest van het verkeer er niet "raar" op zou kunnen reageren, maar ik denk dat het risico verwaarloosbaar klein is gezien de hoeveelheid stoetjes die rondrijden en de tijd die het duurt voordat het stoetje langsgereden is. Het risico ligt veel meer in de vermoeide en onder invloed zijnde chauffeur, dat oude dametje dat het niet meer kan volgen allemaal of de sleurhuttrekker die niet geoefend is om met zijn combinatie te rijden.

grtzz!


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #17 Gepost op: 22 augustus 2010, 16:02:43
Inmiddels staat bij ons de halve stad vol met roodlichtcamera's en snelheidscamera's. Bij elk proces-verbaal wat wij krijgen moet ik mij verantwoorden bij de chef cq officier van justitie waarom ik gebruik maak van  mijn vrijstellingen.
gr
Mike

En jij weet waarschijnlijk zoals elke agent precies waar ze staan, en hoe je ze kan omzeilen :-)))
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #18 Gepost op: 23 augustus 2010, 12:53:11
B.v.: Natuurlijk wel toestaan dat OGS gebruikt wordt maar dat de snelheid gelijk moet zijn met het overige verkeer. (in gebieden met wegwerkzaamheden)
Met de OGS krijg je dan wel ruim baan maar hoeven andere weggebruikers geen capriolen uit te halen om als een angsthaas aan de kant te gaan.

De snelheden waarmee stilstaand of langzaam rijdend verkeer mag worden gepasseerd staan ook in deze richtlijn opgenomen ;)