Ik denk dat je er te makkelijk vanuit gaat dat er bij een dergelijke rit geen nood aan de man is. Deze eenheden zijn of onderweg om een zeer gevaarlijke situatie te doen ophouden of zijn onderweg met iemand die hoog risico loopt. Daarnaast zijn hun rijopleidingen er op gericht om dit op een veilige, verantwoorde manier te doen voor zichzelf en voor anderen. En deze opleidingen gelden als de zwaarste die er zijn in ons land. Ze doen het dus niet zomaar.
Ik kan me voorstellen dat je als wegwerker er misschien anders naar kijkt en het zo voelt, maar het zijn uitzonderingen en zeer kort durende momenten. Ik denk dat het gevaar meer ligt in het "gewone" verkeer. Ik ben bij diverse aanrijdingen geweest van niet oplettende/onder invloed zijnde/vermoeide/of gewoon zeer slecht rijdende bestuurders die een pijlwagen ramden of een werkvak inreden. Ik kan mij niet herinneren dat er door de door jou genoemde treintjes ooit een aanrijding is gebeurt met wegwerkers of pijlwagens.
grtzzz
Ik hoop ook niet dat de eerste keer komt maar als hij komt dan is het wel te laat. Het had dan misschien voorkomen kunnen worden.
Ik twijfel ook niet aan de rijvaardigheden van de desbetreffende diensten. Deze hebben een opleiding die vaak hoger ligt dan de normale OGS rijopleiding.
Het gevaar schuilt ook inderdaad bij de argeloze weggebruiker die opeens geconfronteerd wordt met een abnormale situatie.
In de vakantietijd waarbij mensen met hun sleurhutje achter de auto aan de snelweg op gaan. En dat vaak maar 1 of 2 keer per jaar is het een extra gevaar.
Het oude vrouwtje van 80 (of mannetje) die een stukje autosnelweg moet nemen om van A naar B te gaan.
Over de nood stel ik wel een vraag. Hoe belangrijk is het om b.v. een persoon te begeleiden met 6 of 7 auto's?
Die persoon zit maar in 1 auto en een auto ervoor en erachter lijkt mij toch voldoende.
Er wordt bij een treintje van 6 a 7 ook nog verschoven gereden. Ze maken zich daarbij breder in het rijden dan de normale autobreedte.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Het treintje ziet er dan ongeveer zo uit....
--- __ --- __ --- __ En dit over 1 rijbaan. (de streepjes zijn auto's)
vr. gr.