Media en informatie uit P2000 halen

Auteur Topic: Media en informatie uit P2000 halen  (gelezen 13989 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #40 Gepost op: 1 september 2010, 13:59:06
Wel als het gaat om achtergrondinformatie, niet als het gaat om incidenten. Net als de hulpverleners zal ook ik in de auto moeten stappen om ter plaatse te gaan. En ik ken veel hulpverleners, maar je denkt toch niet dat ik die ga bellen tijdens een uitruk?

Ach, dit had ik al verwacht... Ik doe dat ook niet (nooit gedaan ook) en daarom is deze discussie (hier) niet te voeren. Zoals het een goed fotograaf betaamt heeft hij goede bronnen. Ik kwalificeer mezelf weliswaar niet meer als fotograaf, maar goede bronnen moet je warm houden :)

We dwalen echter af, dus gaarne ontopic!


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #41 Gepost op: 1 september 2010, 14:03:52
Als je naar de tijd van de melding, de tijd van het berichtbericht en de inhoud er van kijkt zie je dat er geen enkele bron is van informatie naast P2000 ...
Een persvoorlichter weet nog niets binnen 15 minuten  ::)

Ow? Hier hebben we bij veel incidenten binnen 15 minuten al meerdere keren informatie gehad ::)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #42 Gepost op: 1 september 2010, 14:05:12
Ik doe dat ook niet
We dwalen echter af, dus gaarne ontopic!
Over beiden zijn we het dan eens!


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #43 Gepost op: 1 september 2010, 14:07:00
Ow? Hier hebben we bij veel incidenten binnen 15 minuten al meerdere keren informatie gehad ::)
Dat verschilt per regio. Bovendien moet je oppassen dat de voorlichter ook niet te veel op P2000 leunt.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #44 Gepost op: 1 september 2010, 14:12:20
Dat verschilt per regio. Bovendien moet je oppassen dat de voorlichter ook niet te veel op P2000 leunt.
Dat wil hier nog wel is voorkomen met de persalarm.
Dat bij een ongeval LL3 is opgeroepen, en die persvoorlichter zegt dan ook dat de LL daadwerkelijk ter plaatse is.
Kom je ter plaatse blijkt die er nooit geweest te zijn... :P


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #45 Gepost op: 1 september 2010, 14:19:33
Dat verschilt per regio. Bovendien moet je oppassen dat de voorlichter ook niet te veel op P2000 leunt.

Correct, en dan ligt het er weer aan welke voorlichter je hebt :D.. P2000 wordt niet naar gekeken, de eerste informatie is de melding zoals die van de melder is binnen gekomen, daarna volgt het nader bericht van de brandweer en evt. nog meer (slachtoffers, brand meester etc.)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #46 Gepost op: 1 september 2010, 14:41:18
Correct, en dan ligt het er weer aan welke voorlichter je hebt :D.. P2000 wordt niet naar gekeken, de eerste informatie is de melding zoals die van de melder is binnen gekomen, daarna volgt het nader bericht van de brandweer en evt. nog meer (slachtoffers, brand meester etc.)

Kijk, voorlichters hebben de nijging de eigen rol naar voren te trekken, eventueel gemaakte "verbeterpunten" toe te dekken en zijn best bereid daarbij de waarheid geweld aan te doen. Er is geen journalist meer (goede journalisten zitten op het grote nieuws of doen goed betaald iets nuttigs) die de moeite neemt een en ander te checken.

Natuurlijk wil een voorlichter de baas zo optimaal mogelijk in het zonnetje hebben en dan doe je toch bijvoorbeeld net als de kustwacht en doe je net alsof jouw heli de man uit het water haalde..

En alle kranten pennen het klakkeloos over, want geen tijd, geen geld, geen vakkennis, dus wat de voorlichter vertelt is vast waar. ...
 
Toch?





Henk


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #47 Gepost op: 1 september 2010, 14:58:31
Kijk, voorlichters hebben de nijging de eigen rol naar voren te trekken, eventueel gemaakte "verbeterpunten" toe te dekken en zijn best bereid daarbij de waarheid geweld aan te doen. Er is geen journalist meer (goede journalisten zitten op het grote nieuws of doen goed betaald iets nuttigs) die de moeite neemt een en ander te checken.

Natuurlijk wil een voorlichter de baas zo optimaal mogelijk in het zonnetje hebben en dan doe je toch bijvoorbeeld net als de kustwacht en doe je net alsof jouw heli de man uit het water haalde..

En alle kranten pennen het klakkeloos over, want geen tijd, geen geld, geen vakkennis, dus wat de voorlichter vertelt is vast waar. ...
 
Toch?




Henk

Dat jij kennelijk slechte ervaringen hebt of gefrustreerd ben met/door dergelijke dingen betekend niet dat het overal hetzelfde verhaal is.. Alles wordt gechecked, eigen waarnemingen worden vermeld, OvDB (onze voorlichter ter plaatse) verteld ons van A tot Z hoe alles gegaan en gebeurd is, en niks wordt klakkeloos overgenomen..

Dus om antwoord op je vraag ''Toch?'' te geven, Nee.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #48 Gepost op: 1 september 2010, 15:37:29
Dat jij kennelijk slechte ervaringen hebt of gefrustreerd ben met/door dergelijke dingen betekend niet dat het overal hetzelfde verhaal is.. Alles wordt gechecked, eigen waarnemingen worden vermeld, OvDB (onze voorlichter ter plaatse) verteld ons van A tot Z hoe alles gegaan en gebeurd is, en niks wordt klakkeloos overgenomen..

Dus om antwoord op je vraag ''Toch?'' te geven, Nee.

Dat is mooi. Welke krant, site is dat? Ik weet dat op de meeste kranten de wil er wel is om te checken, maar de tijd en middelen ontbreken. En dan nog, niemand zal natuurlijk makkelijk toegeven "wij plaatsen alles klakkeloos zonder te checken", dat is niet verstandig. En welke mogelijkheden zijn er nog om te checken of iemand je niet voor het lapje houdt.
Wij hebben in deze buurt zeer slechte ervaring met het persalarm. Komt niet of veel te laat. Voorlichters vertellen de waarheid niet of verdraaien die. Gebruiken je wel voor opsporing, daar is de pers wel handig voor. Het is inderdaad gelukkig zo dat dit per regio (en per persoon?) verschilt.

Gelukkig sta ik in mijn bezorgdheid (en niet gefrustreerdheid!) niet alleen:

http://www.villamedia.nl/opinie/bericht/vrije-nieuwsgaring-verdwenen-door-c2000/

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #49 Gepost op: 1 september 2010, 17:52:57
Kom nou toch. Ga jij nu bepalen waar de media haar informatie vandaan mag halen?

Je doet het overkomen alsof je jezelf op je ziel getrapt voelt ... Het is echter puur en enkel (wederom) een constatering van een persbericht (en p2000 alarmen).

Ow? Hier hebben we bij veel incidenten binnen 15 minuten al meerdere keren informatie gehad ::)

Hoe kun je, als persmuis, nou spreken over een betrouwbaar artikel als het incident nog niet eens bestreden word ... De gemiddelde aanrijdtijd is 8 a 9 minuten, tel daarbij de eerste conclusie's (SITRAP) op en men zit al aan de 15 minuten. Het heeft ook helemaal geen zin om als pers vijf minuten na alarm aan de telefoon te hangen ... Men kan de melding (lees GMS) niet eens in, dus al helemaal niet baseren op feiten, alleen op (eventuele) p2000 alarmen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !