Media en informatie uit P2000 halen

Auteur Topic: Media en informatie uit P2000 halen  (gelezen 14034 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Gepost op: 11 juli 2010, 01:43:11
Afgesplitst uit : http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,41812.0.html

Weer een sterk staaltje P2000 berichtgeving :)

Een woning met een rieten dak aan de Ruyslaan in De Koog op Texel is zaterdagavond even voor elf uur in brand gevlogen. Aanvankelijk was sprake van een binnenbrand, maar drie kwartier later schaalde de brandweer op naar een grote brand en werd ook de Texelse burgemeester Francine Giskes gewaarschuwd.

Rond middernacht sloeg de brandweer groot alarm en werd gesproken over 'zeer grote brand". De brandweerploegen van Den Helder en Langedijk werden ter versterking opgeroepen, de veerdienst werd gealarmeerd om het materieel naar het eiland te brengen. Ook dirigeerde de meldkamer een ambulance naar de Ruyslaan, maar volgens de eerste meldingen zijn alle bewoners ongedeerd gebleven. De oorzaak van het vuur is op dit moment nog onduidelijk, maar op het moment van de melding onweerde het hevig boven de Kop van Noord-Holland dus blikeminslag ligt voor de hand..

Waar hadden ze al die info toch vandaan moeten halen zonder P2000 ;) En waar P2000 geen antwoord geeft daar gaat men doodleuk speculeren, tsssk




Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2010, 03:15:12
Weer een sterk staaltje P2000 berichtgeving :)

Waar hadden ze al die info toch vandaan moeten halen zonder P2000 ;) En waar P2000 geen antwoord geeft daar gaat men doodleuk speculeren, tsssk
Ten eerste staat dit forum vol met P2000-informatie en is het dus de pot die de ketel verwijt, ten tweede weet je niet of deze inforamtie is geverifieerd bij de voorlichter. Ten derde, waar zie jij de speculatie?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2010, 09:58:35
Ten eerste staat dit forum vol met P2000-informatie en is het dus de pot die de ketel verwijt, ten tweede weet je niet of deze inforamtie is geverifieerd bij de voorlichter. Ten derde, waar zie jij de speculatie?

Pot en ketel? Ga je een forum vergelijken met de media? Het zijn hobbyisten die het overgrote aandeel hebben in het plaatsen van P2000 berichten. Worden de media dan ook draaiend gehouden door "hobbyisten"?

Speculatie? Zie de laatste regel van het bericht "...ligt voor de hand".


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2010, 15:26:25
Pot en ketel? Ga je een forum vergelijken met de media? Het zijn hobbyisten die het overgrote aandeel hebben in het plaatsen van P2000 berichten.
Waarvan akte ;-)

Worden de media dan ook draaiend gehouden door "hobbyisten"?
Ik hoop het niet ;-)
Maar het zijn wel veel hobbyisten die de media van de eerste informatie voorzien. In tweede instantie moet de media deze informatie verifiëren. Via een voorlichter of ter plaatse.

Speculatie? Zie de laatste regel van het bericht "...ligt voor de hand".
En wie zegt dat de informatie niet ter plaatse is ingewonnen of bij de persvoorlichter is verkregen? (Dat zou er overigens dan wel bij moeten staan)

Wat mij het meeste stoort is dat je voetstoots aanneemt dat het NHD alles van P2000 heeft ovegenomen zonder ook maar iets te controleren. Door alles wat P2000-gerelateerd is met vet te benadrukken ben je erg suggestief bezig. Dat de P2000 info mogelijk gewoon klopt ontgaat je kennelijk.
Ik zeg overigens niet dat je ongelijk hebt maar je gaat hier een waarheid gaat verkondigen die niets anders is als speculatie. Wel eens aan gedacht om e.e.a. te verifiëren?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2010, 15:36:08
Wat mij het meeste stoort is dat je voetstoots aanneemt dat het NHD alles van P2000 heeft ovegenomen zonder ook maar iets te controleren. Door alles wat P2000-gerelateerd is met vet te benadrukken ben je erg suggestief bezig. Dat de P2000 info mogelijk gewoon klopt ontgaat je kennelijk.
Ik zeg overigens niet dat je ongelijk hebt maar je gaat hier een waarheid gaat verkondigen die niets anders is als speculatie. Wel eens aan gedacht om e.e.a. te verifiëren?

Je bent zelf fotograaf en voelt je misschien enigszins aangesproken, maar misschien ben ik de enige die het ziet (hoewel er wel vaker opmerkingen over worden gemaakt), maar de strekking van dergelijke "pers"berichten is wel degelijk veranderd sinds P2000. Steeds meer zie je termen voorbij komen die je vroeger beslist niet zag. Maarja, zelfs de gevestigde media zie ik soms keiharde spelfouten maken, dus misschien let ik wel meer op de tekst dan op de inhoud ;)

Als jij wat persberichten kunt tonen van het pre-P2000 tijdperk waarin dezelfde termen (qua opschaling, ingezette korpsen, tijdstippen, burgemeester, etc) worden gebruikt, misschien ga ik dan twijfelen. Nu nog even niet :)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2010, 15:38:57
Nog een aanvulling; Niet alleen is de inhoud veranderd, ook verschijnen dergelijke berichten sneller. Hoe sneller ze verschijnen, hoe sumierder ze zijn en hoe groter de kans dat de informatie 1 op 1 van P2000 afkomstig is. Daarnaast heb ik weleens intepretatiefouten gezien, benamingen van capcodes die niet kloppen waardoor verkeerde korpsen worden genoemd of andere onjuistheden die 1 op 1 uit de P2000-alarmeringen gehaald zijn. Daar kan ik zo 1,2,3 helaas geen voorbeelden van geven, maar wil het in het vervolg best voor je in de gaten houden hoor :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2010, 15:45:07
Misschien dat puristen zich er aan ergeren maar de journalisten doen niets anders dan dat de klant, de lezer, vraagt. Je brengt een als journalist een product op de markt, het bericht, dat de mensen blijkbaar in het begin voldoende info geeft om hun 'honger' te stillen. Als je hun honger niet stilt zoeken ze wel een concolega die het wel brengt.. ;)

Het is volgens mij gewoon een ontwikkeling waar je of in mee moet gaan of een hutje in de Sahara moet kopen.. ;D

Ooit wel eens een polygoon journaal gezien... Dat moet je vandaag de dag ook niet meer doen. ;D


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2010, 16:25:57
Tsja, misschien mijn eerste posting nog even lezen. Van ergeren is geen sprake, het is eerder grappig :)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2010, 16:38:58
Je bent zelf fotograaf en voelt je misschien enigszins aangesproken, maar misschien ben ik de enige die het ziet (hoewel er wel vaker opmerkingen over worden gemaakt), maar de strekking van dergelijke "pers"berichten is wel degelijk veranderd sinds P2000. Steeds meer zie je termen voorbij komen die je vroeger beslist niet zag. Maarja, zelfs de gevestigde media zie ik soms keiharde spelfouten maken, dus misschien let ik wel meer op de tekst dan op de inhoud ;)
Spelfouten zijn vaak een gevolg van snelheid. Daar weet ik helaas alles van ;-)
Zelf ben ik bijvoorbeeld slecht in -d en -dt <snif>

Als jij wat persberichten kunt tonen van het pre-P2000 tijdperk waarin dezelfde termen (qua opschaling, ingezette korpsen, tijdstippen, burgemeester, etc) worden gebruikt, misschien ga ik dan twijfelen. Nu nog even niet :)
Nee, die heb ik niet. Maar vroeger had elke redactie een scanner staan en kwamen de berichten daar vandaan. Of de termen toen hetzelfde waren als nu durf ik niet te zeggen. Wel weet ik dat als de media niet de juiste hedendaagse termen gebruikt het forum van hobbyisten meteen klaar staat om commentaar te leveren.

Ergo, De brandweerterminologie staat op P2000, pratende met een OvD of voorlichter krijg je dezelfde terminologie en dus zal je dat ook in de nieuwsberichten terug zien. Wel ben ik van mening dat je iets als 'middelbrand' moet vertalen naar 'middelgrote brand' (indien van toepassing) of 'brand met extra inzet'. Termen als 'opschalen naar grote brand' behoeven over het algemeen geen vertaling.

Alarmering van Den Helder, Langedijk, TESO en ambulance kunnen gewoon overgenomen worden. Alleen een daadwerkelijke inzet kan je niet uit P2000 halen. Maar dat wordt in het artikel ook niet genoemd.

Jouw opmerking dat het speculeren is over de blikseminslag is speculatie van jouw kant. Ik denk dat er een bron bij had moeten staan maar dat is nog geen reden om het tot speculatie te speculeren. (kan je het nog volgen? ;-)


Overigens, over het algemeen zijn er twee bronnen die berichten plaatsen in de media:

1) Mensen zoals ik de met een zekere mate van kennis ter plaatse informatie verzamelen en als tekst met foto aanleveren.

2) Journalisten in loondienst die als generalist opereren en voor hun kennis grotendeels afhankelijk zijn van informatie van derden (P2000, voorlichter, OvD's en mensen zoals ik).
In deze groep zie je nog wel eens dat de terminologie minder bekend is. Maar als ze de fout in gaan kunnen ze rekenen op een telefoontje van mij ;-)


Nog een aanvulling; Niet alleen is de inhoud veranderd, ook verschijnen dergelijke berichten sneller. Hoe sneller ze verschijnen, hoe sumierder ze zijn en hoe groter de kans dat de informatie 1 op 1 van P2000 afkomstig is. Daarnaast heb ik weleens intepretatiefouten gezien, benamingen van capcodes die niet kloppen waardoor verkeerde korpsen worden genoemd of andere onjuistheden die 1 op 1 uit de P2000-alarmeringen gehaald zijn. Daar kan ik zo 1,2,3 helaas geen voorbeelden van geven, maar wil het in het vervolg best voor je in de gaten houden hoor :)
De snelheid wordt ingegeven door het informatietijdperk. Kijk maar eens op dit forum hoe mensen lopen te roepen dat de media laat zijn met berichtgeving. Dat de berichten sumier zijn zou je moeten aanspreken. Beter een kort bericht met de essentie dan een lang bericht met fouten.
Uiteraard zullen fouten voor blijven komen. Afgelopen week heb ik nog benadrukt dat brandweer IJmuiden met een Haarlemse wagen reed om te voorkomen dat iemand opschrijft dat brandweer Haarlem voor de deur stond. Daarnaast is er een gat tussen de informatiedruk en het tijdstip dat de voorlichter met info komt. Dan kán inderdaad een onjuistheid van P2000 er in sluipen. Hoe je het wend of keert, P2000 is een (informeel) onderdeel van de informatie voorziening. Vergeet overigens niet dat ook voorlichters dergelijke fouten kunnen maken.
Misschien dat je de P2000-publicisten daarop moet aanspreken ;-)


Misschien dat puristen zich er aan ergeren maar de journalisten doen niets anders dan dat de klant, de lezer, vraagt. Je brengt een als journalist een product op de markt, het bericht, dat de mensen blijkbaar in het begin voldoende info geeft om hun 'honger' te stillen. Als je hun honger niet stilt zoeken ze wel een concolega die het wel brengt.. ;)

Het is volgens mij gewoon een ontwikkeling waar je of in mee moet gaan of een hutje in de Sahara moet kopen.. ;D

Ooit wel eens een polygoon journaal gezien... Dat moet je vandaag de dag ook niet meer doen. ;D
Hier kan ik me geheel in vinden alhoewel ik dat hutje voor rekening van Palmpie laat ;-)

Tsja, misschien mijn eerste posting nog even lezen. Van ergeren is geen sprake, het is eerder grappig :)
En ik erger me dus wel aan het feit dat een moderator onder het mom van grappige opmerking zich zeer suggestief uitlaat.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2010, 16:47:59
(...)
Nee, die heb ik niet. Maar vroeger had elke redactie een scanner staan en kwamen de berichten daar vandaan. Of de termen toen hetzelfde waren als nu durf ik niet te zeggen. Wel weet ik dat als de media niet de juiste hedendaagse termen gebruikt het forum van hobbyisten meteen klaar staat om commentaar te leveren.

(...)


Zou het nu echt zo erg zijn als er op een redactie een C2000 'radio' (dus geen zender) geplaatst zou worden met een beperkt aantal gespreksgroepen van de brandweer en politie? ??? Als er echt vertrouwelijke berichten verzonden moeten worden kan dit via een 'geheime' gespreksgroep of een 'knop' op de meldkamer die de radio 'uitschakelt'. Ik zie daar nu niet echt privacy problemen mee. Ik denk dat je dan betere verslaggeving krijgt dan nu het geval is.

De toekenning zou je kunnen regelen via de politie perskaart. 1x Kaart = 1x radio (op eigen kosten)