Media en informatie uit P2000 halen

Auteur Topic: Media en informatie uit P2000 halen  (gelezen 14007 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #20 Gepost op: 12 juli 2010, 16:31:31
Dat ben ik ook helemaal met je eens. Daarom vind ik het ook wel normaal dat een P2000 alarmering als aanleiding voor een eerste nieuwsbericht wordt gebruikt. Alleen niet als dat betekend dat er klakkeloos termen worden gebruikt uit die alarmering....
(Omroep Gelderland is in dit geval een mooi voorbeeld idd hoe het ook kan)

Daarnaast heeft omroep gelderland ook een vrij trouwe achterban met brandweerspotters die ze vertrouwen (maw. vaker gebeld en goeie informatie van gekregen. vaak kennen deze mensen elkaar en de redactieleden), bij een groot incident wordt na een tijdje gebeld om informatie naar dit persoon, bedoeling is wel dat er informatie word gegeven die ook daadwerkelijk klopt.
bijvoorbeeld: de brand is uitslaand (kan je zo zie)
en niet: er zijn gevaarlijke stoffen vrijgekomen maar die zijn niet gevaarlijk (dat gaat via de persvoorlichter)

Overigens haalt ook Omroepgelderland info uit P2000 echter gaat men hier zeer zorgvuldig mee om:
Dus niet: er is een traumahelikopter onderweg
Maar: een traumaheli is gewaarschuwd.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #21 Gepost op: 17 juli 2010, 18:40:33
Momenteel is er van een persalarmering in Kennemerland geen sprake en zal je als pers zelf moeten bellen. Op dat vlak valt er nog wel e.e.a. te verbeteren.
Correctie. Gisteren op uitnodiging van de politie op stap geweest (inval drugscafé in Heemskerk).


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 31 augustus 2010, 11:46:26
update L1


Aanvaring twee schepen op Maas in Venlo
In Venlo zijn ter hoogte van de Stadsbrug midden in de stad twee boten tegen elkaar gevaren. Eén van de schepen zou zinkende zijn, en er zouden ook drenkelingen in het water liggen.
De aanvaring gebeurde even na elf uur dinsdagmorgen. De brandweer is met groot materieel uitgerukt. Onder de opgeroepen brandweerlieden zijn ook duikers.
www.l1.nl

Wederom een persbericht puur & enkel gebaseerd op de P2000 meldingen ... O0
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #23 Gepost op: 31 augustus 2010, 11:49:34
Wederom een persbericht puur & enkel gebaseerd op de P2000 meldingen ... O0

Tja, die vrees had ik ook. Vroeg me al af of de bewering "mensen in het water" werkelijk zou zijn opgemaakt uit het feit dat er duikers opgeroepen zijn..


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #24 Gepost op: 31 augustus 2010, 12:57:33
Wederom een persbericht puur & enkel gebaseerd op de P2000 meldingen ... O0
Wederom een aanname die nergens op is gebaseerd.
Of heb je met de redactie gebeld?

Ondertussen is duidelijk dat de mensen daadwerkelijk in het water hebben gelegen.


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #25 Gepost op: 31 augustus 2010, 13:28:42
Maar als L1 de tekst "er zouden mensen in het water liggen" gebruikt, dan geeft het woord zouden toch al aan dat L1 dit niet 100% zeker weet, en zich blijkbaar baseert op uitlatingen van anderen (of van P2000) die doen vermoeden dat er drenkelingen in het water liggen? Als de bron die heeft aangegeven dat er drenkelingen zijn, en die bron is doorgaans betrouwbaar, dan vind ik dat L1 die bron best op deze wijze mag citeren.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #26 Gepost op: 31 augustus 2010, 19:35:23
Maar als L1 de tekst "er zouden mensen in het water liggen" gebruikt, dan geeft het woord zouden toch al aan dat L1 dit niet 100% zeker weet, en zich blijkbaar baseert op uitlatingen van anderen (of van P2000) die doen vermoeden dat er drenkelingen in het water liggen? Als de bron die heeft aangegeven dat er drenkelingen zijn, en die bron is doorgaans betrouwbaar, dan vind ik dat L1 die bron best op deze wijze mag citeren.
Veel media houden een slag om de arm als e.e.a. niet bevestigd is door Politie of Brandweer.
"Volgens een getuige zouden er mensen in het water liggen" had beter geweest.

Maar waar het om gaat is dat aangenomen wordt dat L1 iets heeft aangenomen op basis van P2000. Als je iemand een aanname verwijt moet je dat zelf ook niet doen.
Heeft iets te maken met de pot verwijt de ketel ;-)

Bovendien loopt iedereen te hoop als er gespeculeerd wordt. Maar dit soort speculaties kan wel en krijgt zelfs een eigen topic? Dat neigt naar eenzijdigheid.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #27 Gepost op: 31 augustus 2010, 19:42:10
"Volgens een getuige zouden er mensen in het water liggen" had beter geweest.

Je doet nu exact hetzelfde Ko, wie zegt dat er sprake was van een getuige of wil jesoms beweren dat de media er een eigen draai aan kan geven?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #28 Gepost op: 31 augustus 2010, 19:54:10
Je doet nu exact hetzelfde Ko, wie zegt dat er sprake was van een getuige of wil jesoms beweren dat de media er een eigen draai aan kan geven?
Ik geef een voorbeeld. Ook ik weet niet waar L1 de informatie vandaan heeft.
Verder staat het de media nog steeds vrij om zelf te bepalen hoe ze het nieuws publiceren.
Dat kan je een eigen draai noemen, ik noem het persvrijheid ;-)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #29 Gepost op: 31 augustus 2010, 20:21:52
Dat kan je een eigen draai noemen, ik noem het persvrijheid ;-)

Dat zeg je dan met een glimlach? Dat vind ik persoonlijk erger dan dat burgers, die afhankelijk zijn van informatieverziening door de media -al dan niet terecht- klagen over de wijze waarop men aan hun informatie komt.

Sommige berichten zijn gewoon bijzonder knullig (en soms zelfs met de nodige spelfouten) opgesteld. Als die dan neigen naar een 1 op 1 overname van P2000 dan is dat gewoon heel erg simpel, aangezien P2000 lang niet alles vertelt. Net zo min als dat wij dat zeker weten, weet jij het -waarschijnlijk- ook niet, dus enige reden tot verdediging zie ik eigenlijk niet.

Eén ding is zeker, gezien de reakties leeft dit onderwerp. Jij bent volgens mij de enige die steeds in de verdediging schiet, dat zegt volgens mij ook wel iets...