Terwijl ik hier lees en schrijf komt een schrijnend voorbeeld voorbij. Ik bericht op de site Search-and-rescue.nl en hier dat vanmiddag een sleepboot de BBworker een man uit het water heeft gehaald die (de man, niet de sleepboot) later met een heli naar de Kooy werd vervoerd. Op de site van de kustwacht wordt de rol van de BB Worker niet vermeld, terwijl deze sleepboot zijn koers verlegd heeft en als eerste ter plaatse was en de man uit het water gehaald heeft.
Ik bel de kustacht die zeer overtuigend verteld dat toch echt de heli die in de buurt aan het oefenen was de man uit het water gehaald heeft. Ik begin te twijfelen aan mijn eigen oren en schrijf een correctie dat de heli de man uit het water heeft gehaald, en de BB Worker alleen de dingy. Niet veel later krijg ik het bericht dat ik toch gelijk had, de man is door de BB worker uit het water gehaald.
Overal TVNH, de Telegraaf, NU.nl noem maar op staat nu dat de heli de man uit het water heeft gehaald en wordt de rol van de BB Worker verzwegen, beperkt tot het "helpen" blussen van het jacht.
Foto's van een zinloos in een al gedoofd jacht spuitende KNRM boot vinden gretig aftrek bij de pers.Wat geeft dat nou zul je zeggen. Het is ook niet erg, als je er van houdt genaaid te worden. Nieuws is niet meer betrouwbaar, de enige plek waar je zeker weet dat de waarheid nog ligt is bij de bron: het radioverkeer of in mindere mate P2000.
Henk