Media en informatie uit P2000 halen

Auteur Topic: Media en informatie uit P2000 halen  (gelezen 13992 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #30 Gepost op: 31 augustus 2010, 20:47:15
Het zijn veranderend tijden, kon je vroeger nog een getipt worden door iemand uit het veld of precies horen wat er loos was via de scanner, nu ben je afhankelijk van wat een speciaal aangestelde persvoorlichter je voor verhaaltje op de mauw wil spelden. Een agent ie uit de schol klapt riskeert ontslag.
Ik hoor steeds meer dat de diensten (voorlichters) op de stoel van de redactie gaan zitten en wel even gaan bepalen wat nieuws is en wat niet. Wat zij vinden dat (mooi hanig, positief) nieuws is krijg je te horen, al het andere niet of veel te laat.
Als je braaf opschrijft wat de voorlichter vertelt krijg je allemaal hetzelfde verhaaltje. Kunnen ze mooi één journalist sturen die het verhaal voor alle kranten schrijft. Allemaal dezelfde foto van het ANP (zijn we toch lid van) en allemaal hetzelfde verhaal, alleen een andere naam van de krant erboven.

Een van de weinige, snelle betouwbare bronnen is P2000. En ook daar kun je een mist optrekken. "centralist met spoed contact RAC" enzo...

Henk


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #31 Gepost op: 31 augustus 2010, 21:14:03
Dat zeg je dan met een glimlach? Dat vind ik persoonlijk erger dan dat burgers, die afhankelijk zijn van informatieverziening door de media -al dan niet terecht- klagen over de wijze waarop men aan hun informatie komt.
Met een knipoog [kijk naar de puntkomma -> ;-) ], speciaal om de discussie nog een beetje luchtig te houden.


Sommige berichten zijn gewoon bijzonder knullig (en soms zelfs met de nodige spelfouten) opgesteld. Als die dan neigen naar een 1 op 1 overname van P2000 dan is dat gewoon heel erg simpel, aangezien P2000 lang niet alles vertelt. Net zo min als dat wij dat zeker weten, weet jij het -waarschijnlijk- ook niet, dus enige reden tot verdediging zie ik eigenlijk niet.
Dus jij wilt gewoon speculeren maar ik mag geen tegengas geven?

Overigens kan ik je wel verklappen dat veel eerste informatie van hobbyisten komt die hier op het forum zitten. In een aantal gevallen worden hun teksten 1-op-1 over genomen. Om als fotograaf tegenwoordig een foto te verkopen zal ik ook tekst mee moeten leveren. Vervolgens wordt de foto niet geplaatst maar de tekst wel.
Daarnaast ben ik het wel met je eens dat journalisten er soms ook een potje van maken.


Eén ding is zeker, gezien de reakties leeft dit onderwerp. Jij bent volgens mij de enige die steeds in de verdediging schiet, dat zegt volgens mij ook wel iets...
Aha, we gaan op de man spelen? Mag ik dan vragen waarom jij een topic begint over dit onderwerp? Kennelijk zit je toch wat dwars??

En ik zie het niet zo zeer als verdediging maar maar als nuancering van ongenuanceerde en onbewezen uitspraken. En ja, iemand zal het toch moeten doen voordat op dit forum de mening postvat dat de media uit prutsers bestaat.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 31 augustus 2010, 23:20:13
Terwijl ik hier lees en schrijf komt een schrijnend voorbeeld voorbij. Ik bericht op de site Search-and-rescue.nl en hier dat vanmiddag een sleepboot de BBworker een man uit het water heeft gehaald die (de man, niet de sleepboot) later met een heli naar de Kooy werd vervoerd. Op de site van de kustwacht wordt de rol van de BB Worker niet vermeld, terwijl deze sleepboot zijn koers verlegd heeft en als eerste ter plaatse was en de man uit het water gehaald heeft.
Ik bel de kustacht die zeer overtuigend verteld dat toch echt de heli die in de buurt aan het oefenen was de man uit het water gehaald heeft. Ik begin te twijfelen aan mijn eigen oren en schrijf een correctie dat de heli de man uit het water heeft gehaald, en de BB Worker alleen de dingy. Niet veel later krijg ik het bericht dat ik toch gelijk had, de man is door de BB worker uit het water gehaald.

Overal TVNH, de Telegraaf, NU.nl noem maar op staat nu dat de heli de man uit het water heeft gehaald en wordt de rol van de BB Worker verzwegen, beperkt tot het "helpen" blussen van het jacht.



Foto's van een zinloos in een al gedoofd jacht spuitende KNRM boot vinden gretig aftrek bij de pers.

Wat geeft dat nou zul je zeggen. Het is ook niet erg, als je er van houdt genaaid te worden. Nieuws is niet meer betrouwbaar, de enige plek waar je zeker weet dat de waarheid nog ligt is bij de bron: het radioverkeer of in mindere mate P2000.

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #33 Gepost op: 31 augustus 2010, 23:24:50
Wederom een aanname die nergens op is gebaseerd.
Of heb je met de redactie gebeld?

Als je naar de tijd van de melding, de tijd van het berichtbericht en de inhoud er van kijkt zie je dat er geen enkele bron is van informatie naast P2000 ...
Een persvoorlichter weet nog niets binnen 15 minuten  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 31 augustus 2010, 23:49:00
tot mijn genoegen heeft als enige de KNRM zijn berichtgeving aangepast:


"De enige opvarende was intussen al in een reddingsvlot gestapt omdat er brand aan boord was ontstaan. Sleepboot BB Worker heeft de man uit het vlot gehaald, waarna een van de SAR helikopters van "Bristow Helicopters" de man uiteindelijk naar Den Helder heeft gebracht."

YES!  O0

Henk


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #35 Gepost op: 31 augustus 2010, 23:49:39
Mag ik dan vragen waarom jij een topic begint over dit onderwerp?

De gemiddelde (board)moderator start meer postings dan het doorsnee lid. Mijn initiele posting was namelijk een afsplitsing uit een ander topic. Had ik die mogelijkheid niet gehad dan was ik waarschijnlijk niet de "topic-starter" geweest. Kleine nuancering, maar toch.

Op de man spelen is een conclusie die jij zelf trekt, ik benoem slechts de feiten.

P2000 is een alarmeringssysteem en geen informatienetwerk. Vaak worden zaken ingetrokken of aangepast via C2000 waardoor een eerdere melding niet meer klopt. Vandaag zag ik nog een persbericht waarbij de ingezette korpsen werden opgesomd. Letterlijk overgenomen van P2000, want toevallig weet ik dat er een extra TS was gealarmeerd omdat een van de eersten niet kon uitrukken. Zijn van die kleine dingen, maar dat krijg je als men graag voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Ofwel; weinig willen (of kunnen) doen, maar toch zo snel mogelijk een nieuwsbericht willen plaatsen.

Ik vind het nogal goedkoop. De opmerking van Henk snijdt ook geen hout, want een goed medium heeft goede bronnen. Als er hier in de regio iets gebeurt ben ik over het algemeen ook vrij snel op de hoogte. Kwestie van goede (en korte) lijntjes...


daviddunnaway

  • Camjo AVLimburg.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 77
Reactie #36 Gepost op: 1 september 2010, 01:03:40
Als je naar de tijd van de melding, de tijd van het berichtbericht en de inhoud er van kijkt zie je dat er geen enkele bron is van informatie naast P2000 ...
Een persvoorlichter weet nog niets binnen 15 minuten  ::)

Ken je L1 dan wel? De redactie van L1 die in Venlo zit is op steenworp van de plek van het ongeval, dus kort na de melding is er iemand naar de plek van ongeval gegaan. Als men het filmpje wat L1 er bij heeft geplaatst zien jullie ook dat er twee kanovaarders er bij zijn geweest. En vanaf de stadsbrug ziet het er meteen uit dat er mensen in het water dobberen. Iemand belt dat door naar de redactie in Venlo of Maastricht en men maakt er een itempje van. L1 heeft een functie in de regio Limburg om mensen onmiddellijk te informeren over situaties zowel als op Radio en Televisie, Internet mag tegenwoordig ook niet meer ontbreken. Waardoor dus elke informatie bron van ongevallen dit geval de P2000 kan worden ingeschat wat de ernst is van het ongeval en koppelen dat weer door naar hun publiek. Het is dus ook niet vreemd om de P2000 als eerste informatie bron te gebruiken totdat er een persbericht (als die komt) gemaakt is. Hoe L1 het bericht aankleed met de text mogen ze zelf weten maar dat wil niet zeggen dat het verboden is om op basis van P2000 berichten te generen, en voor de mensen die dat wel zo vinden, lees lekker de krant dan staat het volledig er in nadat iedereen het al op TV heeft gezien.  123chill
Twitter: @daviddunnaway


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #37 Gepost op: 1 september 2010, 13:07:00
Als je naar de tijd van de melding, de tijd van het berichtbericht en de inhoud er van kijkt zie je dat er geen enkele bron is van informatie naast P2000 ...
Wat heerlijk dat we P2000 hebben. Anders wisten we helemaal van niets ;-)
Kom nou toch. Ga jij nu bepalen waar de media haar informatie vandaan mag halen?


Een persvoorlichter weet nog niets binnen 15 minuten  ::)
Nee, dat klopt. Mogelijk is dat de reden waarom men in een eerste bericht en slag om de arm houd.


De gemiddelde (board)moderator start meer postings dan het doorsnee lid. Mijn initiele posting was namelijk een afsplitsing uit een ander topic. Had ik die mogelijkheid niet gehad dan was ik waarschijnlijk niet de "topic-starter" geweest. Kleine nuancering, maar toch.
OK.


Op de man spelen is een conclusie die jij zelf trekt, ik benoem slechts de feiten.
Feit is dat ik er niet direct van uit ga dat de media P2000 als enige bron gebruiken. Maar "dat zegt volgens mij ook wel iets..." gaat voorbij aan feiten maar is een mening van jouw. En dus is dat op de man spelen.


Ofwel; weinig willen (of kunnen) doen, maar toch zo snel mogelijk een nieuwsbericht willen plaatsen.
Ik vind het nogal goedkoop.
En dis is een zeer goedkope opmerking. Iedereen loopt te klagen dat de media te laat met informatie komt. Nu komt L1 met een voorlopig bericht en dan is dat goedkoop? Het lijkt mij eerder dat men alert reageert. Dat niet alles bekend is kan je op dat moment niet verwachten.


Als er hier in de regio iets gebeurt ben ik over het algemeen ook vrij snel op de hoogte. Kwestie van goede (en korte) lijntjes...
Dezelfde lijntjes waar de media over kunnen beschikken?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #38 Gepost op: 1 september 2010, 13:12:34
Dezelfde lijntjes waar de media over kunnen beschikken?

Da's vragen naar de bekende weg. Jij zit ook langere tijd in het wereldje en zult ongetwijfeld eerder over informatie beschikken dan de gemiddelde "P2000-hobbyist", nietwaar? Je kunt jezelf dan dezelfde vraag stellen. Eventuele bronnen, contacten en andere lijntjes zijn natuurlijk volledig persoonsgeboden.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #39 Gepost op: 1 september 2010, 13:27:47
Da's vragen naar de bekende weg. Jij zit ook langere tijd in het wereldje en zult ongetwijfeld eerder over informatie beschikken dan de gemiddelde "P2000-hobbyist", nietwaar?
Wel als het gaat om achtergrondinformatie, niet als het gaat om incidenten. Net als de hulpverleners zal ook ik in de auto moeten stappen om ter plaatse te gaan. En ik ken veel hulpverleners, maar je denkt toch niet dat ik die ga bellen tijdens een uitruk?

Vergeet niet dat een vriendennetwerk niet het zelfde is als een medianetwerk. Wat een vriend mij verteld kan niet altijd 1-op-1 door naar de media. En wat in een vriendennetwerk wordt verteld zal niet altijd in een medianetwerk worden verteld ;-)