Jul 2004 - Hoogwerker valt op bedrijfspand

Auteur Topic: Jul 2004 - Hoogwerker valt op bedrijfspand  (gelezen 24509 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

jee-pee

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #20 Gepost op: 6 juli 2004, 18:13:54
Dag mensen,
Voor mij de eerste keer zo, dus we zullen zien.

Voor ambulance:
1 dichtbij zijnde ambulance sturen, + 2 ambulances van afstand laten aanrijden. Ook alvast MMT waarschuwen.
OVDG komt dan ook automatisch die kant op.

boris

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 6 juli 2004, 18:44:58
Ook ik zou beginnen met een standaard uitruk. 1 tas en 1 hv. Ook de OVD zal terplaatse komen. Als er mensen bekneld zitten ofzo kan er opgeschaald worden.

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #22 Gepost op: 6 juli 2004, 20:27:59
Voldoende reacties. Tijd voor actie!

Zoals al gemeld betreft dit geen fictief incident, maar een waar gebeurd incident.
Er werd met het volgende uitgerukt:

1x TS, 1x HV, 1x AL, 1x OVD
3 ambulance's + traumahelicopter
meerdere politie-eenheden.

Omdat de aanrijtijden voor de diverse hulpverleningsdiensten beperkt waren (behalve de 3e ambulance), komen vrijwel alle eenheden in een tijdspanne van enkele minuten bij het incident aan.

Ter plaatse aangekomen levert een eerste blik en eerste info het volgende beeld op:

Een enorme hoogwerker van circa 60 meter hoog is omgeslagen en heeft in zijn val een telecommunicatiemast van de kabelmaatschappij meegenomen. Deze 65-meter hoge mast is op een hoogte van ongeveer twintig meter finaal afgeknapt en is dwars door het dak van groothandel Sligro heengeslagen. De groothandel was op dat moment geopend voor klanten.
De hoogwerker is tegen de zijkant van het Sligro-pand gevallen en steunt deels op het platte dak van een gebouwtje (1 bouwlaag) dat naast de telecommast stond.

In het bakje van de hoogwerker stonden twee personen. Zij zijn allebei terechtgekomen op het platte dak van het telecomgebouwtje. Omstanders zijn inmiddels op het dak aanwezig om eerste hulp te verlenen. Eén van de twee slachtoffers ligt bekneld op het platte dak onder de korf van de hoogwerker. Of er in het Sligro-pand gewonden zijn is niet duidelijk.

Met deze gegevens start de hulpverlening ter plaatse.
Voor alle partijen: wat zijn de eerste maatregelen die je neemt op basis van deze situatie? Wat heeft prioriteit? Wat kan wachten? Waar schuilt gevaar in? Gaan we opschalen?

Jullie kunnen weer reageren. Over een aantal dagen volgt het totaalbeeld in al zijn facetten dat verkregen werd na een inventarisatie van het complete incident. Daarop kunnen jullie dan vervolgens weer verder gaan borduren.

Bijgaand in ieder geval twee foto's van de situatie. Weliswaar in een later stadium gekomen, maar wel nu noodzakelijk voor jullie beeldvorming.

Succes!

Gr
Erik

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #23 Gepost op: 6 juli 2004, 20:29:43
Nog even voor de duidelijkheid: Het andere slachtoffer op het platte dak zit NIET bekneld.

Gr
Erik

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 6 juli 2004, 20:35:59
als eerste de mensen van het dak af,even hun beschermen tegen zichzelf.Voor je het weet klettert er 1 van het dak,heb je weer een probleem bij.
Ik schaal in iedergeval op naar middelongeval,ik heb een beknelling op het dak en ik weet nog niet wat er binnen aan de hand is.

Graag wil ik weten wat er in het pand van Sligro is opgeslagen,omdat ik wil weten of er nog gevaar schuilt met het oog op gevaarlijke stoffen.
Zoals ik al zei ik schaal voorlopig op naar middelongeval dus ik krijg nog 1 TAS,ik wil als aanvulling een HV1 terplaatse hebben.
Het andere slachtoffer is voor de ambulancedienst,mocht dit slachtoffer horizontaal van het dak moeten ivm verwondingen wil ik dat snel weten

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #25 Gepost op: 6 juli 2004, 21:02:14
graag de hv bak tp laten komen voor het iets zwaardere gereedschap.

politie mag voor mij alle mensen uit het pand van de sligro halen. Ervan uitgaande dat er bij een groothandel geen gevaarlijke stoffen liggen is dit voor mij niet interessant.

Als eerste proberen man die niet bekneld van het dak halen. Evt met autoladder.

verder is er voor de brandweer in eerste instantie 1 beknelling en geef daarom ook klein ongeval.

hoogste prioriteit ligt dan ook op het zo snel als mogelijk bevrijden van deze persoon doordat je niet kunt zien hoe veilig de dakconstructie nog is.

zodra iedereen uit het pand is en de persoon bevrijd is gaan we kijken hoe de kraan en mast eventueel weggehaald moeten worden.

Over de bevrijding op zich kan ik zonder foto niks zeggen hoe ik dat op zou willen lossen.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 6 juli 2004, 21:10:10
Voor de so's op het dak lijkt een AL wenselijk.

Verder zou ik de brandweer als eerste prioriteit een verkenning van het pand laten doen.
Is het ontruimd?
Kan het betreden worden?
Zijn er so binnen?
Zo ja, kunnen die daar veilig behandeld worden?
Zo nee, so in veiligheid brengen.

Verder 1e so van het dak bevrijden.
Als de verwondingen het toelaten 2e so van het dak halen.

2 ambu's en MMT kunnen zich richten op so op het dak.
3e ambu is beschikbaar voor evt. so in het pand.
Afhankelijk van het aantal en de ernst van de verwondingen wordt verder opgeschaald en extra ambu's gevraagd. Meer ambu's VWS richting plaats incident is wenselijk.
Zodra duidelijk of vermoeden is van veel so's in het pand dan is het sigma gewenst.

RAdeR

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 6 juli 2004, 21:16:58
politie mag voor mij alle mensen uit het pand van de sligro halen.

De situatie is onvoldoende veilig voor agenten.
Brandweer zal de situatie moeten beoordelen.
Dergelijke groothandels zijn gevuld met stellingen. De ravage zal binnen enorm en voor niet gehelmde hulpverleners onveilig zijn.

Het lijkt mij daarom geen klein ongeval.
De brandweer zal in de ravage binnen moeten vaststellen dat er geen so's meer zijn. En mogelijke slachtoffers veiligstellen.
M.a.w. er moet door de brandweer op twee fronten gewerkt worden: pand en bevrijding so.
Dus klein ongeval ??? ???

RAdeR

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #28 Gepost op: 6 juli 2004, 21:39:07
De situatie is onvoldoende veilig voor agenten.
Brandweer zal de situatie moeten beoordelen.
Dergelijke groothandels zijn gevuld met stellingen. De ravage zal binnen enorm en voor niet gehelmde hulpverleners onveilig zijn.

Het lijkt mij daarom geen klein ongeval.
De brandweer zal in de ravage binnen moeten vaststellen dat er geen so's meer zijn. En mogelijke slachtoffers veiligstellen.
M.a.w. er moet door de brandweer op twee fronten gewerkt worden: pand en bevrijding so.
Dus klein ongeval ??? ???

RAdeR
misschien een beetje raar maar vinden jullie echt dat onze helm veel doet voor als het dak instort?
situatie binnen is dus niet veilig dus als de politie niet naar binnen kan gaan wij ook niet naar binnen. Er is niemand bij een brandweerkorps die in eerste instantie kan beoordelen of een pand veilig is of niet. Daarom is het zaak dat de mensen er zo als mogelijk uit het pand komen.
Je kunt bij de deur heel hard gaan roepen en maar hopen dat de mensen naar buiten komen. mensen die niet naar buiten komen hebben in mijn ogen dus een groot probleem!

Gezien de aanwijzigingen zal ik opschalen naar middelongeval.

Bozo

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 6 juli 2004, 23:17:06
Ik blijf bij mijn eerste kwalificatie: Middelhulpverlening.

Het is raadzaam om de omliggende panden op een zo veilig mogelijke manier te ontruimen en gezien het risico op vallende brokstukken laat ik dit over aan brandweerpersoneel en niet aan de politie.  Wat ik nog ter plaatse wil is een zware kraanwagen om te assisteren bij het bevrijden van het beknelde slachtoffer
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!